Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Praga typ N

28. května 2018 v 21:00 | Rudla |  Praga" Nákladní auta

Praga N


Praga N
Praga N přezdívaná Enka patřila mezi první nákladní automobily vyráběné na našem území. Vyráběla se v automobilovém odděleni, První Československé továrny v Praze Libni a to již od roku 1915. Za typovým označením ,,N´´ nehledejme žádné specifikum, jednoduše znamená jen slůvko nákladní. Enka nákladní na tehdejší dobu opravdu byla, protože měla užitečnou nosnost 5 až 6 tun. Známí Pragovácký konstruktér František Kec si na Ence dal záležet, vybavil ji čtyřdobým zážehovým motorem SV se čtyřmi litinovými válci odlitými ve dvou blocích s nesnímatelnou hlavou. Proto kliková skříň motoru musela mít odnímatelné dno. Objem motoru byl 7478 cm3 a dával výkon 50k při 1000ot/min. Spotřeba paliva tohoto motoru byla pořádná kolem 50 l/na100 km. Tahle fakta však patří jen k první řadě motorů. Praga N se vyráběla dlouhých 23let, a za tu dobu hlavně její motor doznal několik změn, například od roku 1924 byl snížen zdvihový objem na 6080 ccm, přičemž výkon motoru vzrostl na 55koní při 110 ot/min a spotřeba nepatrně klesla na 45l /100km. Od roku 1931 se Praga N dala sehnat rovněž se vznětovým motorem OHV, jehož zdvihový objem činil 7063 ccm a výkon zůstal na 55 koních. Spotřeba však klesla na přijatelných 25 l nafty na 100km. Kardanový hřídel tehdy nebyl normální záležitost, ( většina automobilek preferovala řetězové převody), Praga N však patřila k prvním vozům, které kardanový hřídel používaly. Převodovka Enky již tehdy byla opatřena redukcí, takže se ředilo 7 stupňů vpřed a 2 dozadu. Vícelamelová suchá spojka s azbestovým obložením přenášela otáčky motoru pomocí elastické hárdy-spojky.
Vozy první série, která se vyráběla, do roku 1925 měly ocelolitinová kola a pryžovými obručemi, potom je nahradila kola ocelová s pneumatikami 40x8"SS. Jako zajímavost musím zmínit, že tyto ocelové disky se na přední nápravu montovaly obráceně, tedy s prolisy ven a tím se podařilo rozšířit rozchod předních kol na původní úzké nápravě, což umožnilo montáž pneumatik. Takto otočené disky veřejnost brala, jako hlavní charakteristiku právě typu N. Část produkce Pragy N hlavně té určené pro armádu se dodávala s přívěsem značeným písmenem Q jako tzv. autovlaky, které měly užitečnou nosnost až 10 tun. Tyto vozy většinou měly otevřenou kabinu s plátěnou stahovací střechou. Pro civilní sektor bylo možno objednat oplechovanou kabinu s dřevěnou kostrou, která mě osobně připadá dost vysoká stejně jako čelní okna. Pozdější verze Enky od roku 1925 již měla standardní třímístnou kabinu, dřevěné konstrukce pobité plechem, jejíž střecha byla potažena umělou kůží. Dvoudílné přední sklo se na řidičově straně dalo v horní části vyklápět směrem ven. Podvozek tvořil žebřinový rám v přední části doplněný pomocným rámem přizpůsobeným k uložení motorové jednotky s převodovkou. Obě nápravy tuhé, tu přední tvořil profil vykovaný do písmene I a ta zadní byla dutá. Odpružení náprav zajišťovala podélné půleliptické pružiny. Brzdy působily pouze na zadní kola, ta hlavní nožní převodová čelistmi na kotouč za převodovkou, a ruční ovládala bubnové pakny na zadních kolech. Jestliže zde zmiňuji brzdy, tak jako perličku k tomuto tématu musím dodat, že Praga N, tedy i ta modernizovaná byla určena také k tahání vleků jako ,,Nový autovlak s celkovou nosností 10 tun". Právě tady se musel řešit problém jak ubrzdit autovlak o hmotnosti 10 tun, pomocí jen jedné brzděné nápravy tažného vozu to nebylo možné. Proto vlek dostal do vínku samostatnou brzdu, kterou však musel ruční klikou obsluhovat brzdař sedící na sedadle před předním čelem korby.


Tehdejší prospekt popisoval přívěs takto:
Rám jest lisován z ocelového plechu, obě nápravy jsou kovové v profilu I., všechna čtyři kola disková s pneumatikami 40x8" S.S. Zadní kola opatřena brzdou, uváděnou v činost ruční klikou a šroubem. Na zadní části rámu jest přívěsné zařízení téže úpravy, jako na motorovém voze, takže možno přivěsiti i dva přívěsné vozy za sebou. Horská vzpěra umístěna na zadní nápravě. - Pro brzdiče jest upraveno na přední části vozu sedadlo s pevnou střechou se svinovacími postranicemi. -karoserie jest 400 cm dlouhá a 200 cm široká, má sklopné postranice i zadní stěnu, 60 cm vysoké. Ve výpravě jest obsažena číslová tabulka, s držákem a zadní lampička. Rozchod kol 1.400 mm, rozvor náprav 2.850mm, délka vozu 5.60 m, šířka 2.10 m, výška 32.70 m, váha asi 2.000 kg. Délka celého autovlaku 12.40m.


Kromě těchto autovlaků valníkového provedéní bylo možné Pragu N potkat jako sklápěče nebo komunální vozidla pro svoz odpadů či stříkací cisterny, dále pak hasičské vozy a v neposlední řadě taky ve skříňovém stěhovacím provedení. Na podvozku Praga N bylo postaveno též několik autobusů nejčastěji karosovaných plzeňskou karosárnou Brožík.
V předválečném Československu se Praga N stala pro svojí mohutnost a spolehlivost nejrozšířenějším těžkým nákladním vozidlem. Jeho výroba trvala až do roku 1937 za tu dobu vzniklo něco kolem 2000 vozidel.
Závěrem několik dat Praga N. od roku 1924
Motor : řadový vodou chlazený zážehový čtyřválec
Vrtání 110 mm, zdvih 160 mm, objem 6080 ccm, výkon 55 koní při 1200ot/min. Litinový blok válců pro všechny čtyři válce v jednom celku. Písty litinové, klikový hřídel uložen ve 3 bronzových ložiskách. Ventilový rozvod SV. Mazání, tlakové oběžné, olejová náplň 14 litrů.
Rozvor 4100 mm, rozchod vpředu 1674mm, vzadu 1700 mm. Celková délka 6430 mm, výška2420 mm, světlost 300 mm.
Váha podvozku 3350 kg, nosnost valníku 5000 kg
Nadrž pojala 140 l benzínu, spotřeba 45 litrů na 100 km.
Maximální rychlost 40 km/hod.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající