Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Renovace Tatry 128

26. dubna 2018 v 20:00 | Rudla |  Renovace Tatry 128

Renovace Tatry 128.
Často na veteránských srazech či výstavách můžeme obdivovat krásně zrenovovaná historická vozidla, která vypadají, jakoby zrovna opustila výrobní závod. Málokdo z nás si však dokáže představit kolik času a úsilí musel majitel veteránu vozidlu věnovat. Samozřejmě že je hodně movitých fanoušků veteránů, kteří svého miláčka nechají zrenovovat u firmy k tomu určené, která má veškeré podklady či dokumentace k danému typu vozidla. Je nasnadě, že i takováto renovace je hodně náročná, a to jak pro finance majitele, tak na um zaměstnanců firmy, a za to patří jak majitelům, tak firmám velký dík.
V tomto článku však chci upozornit na druhou sortu příznivců starých vozidel, kteří se zápalem sobě vlastním dokážou sami zrenovovat vozidla s tím, že si alespoň pokud to bude, v jejich silách všechno udělají svépomocí.
Jako pan Vlastimil Bodák z Košic, který koupil nepojízdnou Tatru 128 od syna svého nežijícího bratrance. Ten Tatrovku přivezl na Východ Slovenska z Liberce v osmdesátých létech minulého století, kde byla využívaná především na převoz a svážení dřeva. Následně po poruše čerpadla auto stálo neustále na jednom místě na samotě u domu jeho rodiny, bezmála třicet (26 - 29 roků)
Protože pan Bodák dobře poznal historii Tatrovky (jako mladý študent se na ní dokonce svezl) a zároveň, věděl, jaký klenot na pozemku stojí. Připomínám, že Tatra 128 se vyráběla jen 1 rok v počtu kolem 4060 vozidel. A snad právě proto se rozhodl, že se pokusí společně se švagrem Františkem Uhrínem a synem Vlastimilem Tatru zrekonstruovat a to do co nejbližšího stavu shodného s výrobou. Vždyť nějaké zkušenosti již mají, podařilo se jim zrekonstruovat víc jak tucet motocyklů Jawa a ČZ.

Mou osobu pan Bodák kontaktoval emailem s prosbou o informaci týkající se vstřikovacího čerpadla k Tatře 128, kterou hodlá rekonstruovat. Moje zvědavost mě následně donutila pana Bodáka poprosit o sdělení více informací k Tatře a průběhu prací při rekonstrukci. Velice mě potěšila ochota, se kterou mě pan Bodák vyšel vstříc a poslal pár informací a fotek jeho Tatry 128, které mám povoleno vám zde ukázat.

Takto Tatra vypadá po více než čtvrt století nečinnosti, kdy stala opuštěná kdesi v lukách.

Chudák Tatřička, kola se zabořila do země a dokonce skrz ní prorůstají stromy a keře. Na druhou stranu je poznat že Tatra stála na soukromém pozemku, protože si neumím představit, že na veřejném prostranství by se nikdo ani nedotkl světel rezervního kola atd.

Pohled z druhé strany. I tady je vidět že vyprošťování nebyla jednoduchá záležitost.
Následujícím emailem jsem obdržel informaci, že se tatru 128 podařilo úspěšně vyprostit a odtáhnout do bezpečí střeženého dvora.
Samotné uvolnění a vyproštění takto dlouho odstaveného vozidla není určitě jednoduchá záležitost, v tomto případě trvalo více jak půl dne. Nejdříve bylo nutné odřezat stromky a keře prorůstající vozidlem, následně pak uvolnit zapadlé pneumatiky, které se podařilo dohustit na cca 4 atm. což napomohlo jejich uvolnění.

Důležitým zjištěním bylo, že ruční brzda zůstala volná a ani nezůstal v převodovce zařazen žádný rychlostní stupeň. Spodivem bylo zjištěno, že se řadicí páka v kulise docela dobře pohybuje. Samotné vyprošťování mohlo tedy začít.
První asi metrové povytažení vozidla proběhlo pomocí 1 tunového hupzugu a ocelového lana uvázaného o strom stojící před vozidlem. Zezadu pak pomáhal vozidlo vyprošťovat 3tunový hever. Po tomto prvním posunu se majiteli ulevilo, kola Tatry se po řadě let zase pootočila a to byla dobré zjištění pro další manévrování. Rozhodující impulz dodala přivolaná Praga V3S a tatra se pohnula vstříc lepším zítřkům. Nedá se říci. že další cesta Tatry byla bez problémů, hlavně absence tažné tyče se brzy projevila přetržením lana a následně taky odtrhnutým hákem na V3S. Nakonec se však přeci jen podařilo Tatru 128 dostat do dvora domu, kde bude probíhat její rekonstrukce.

Tatra 128 opouští své stanoviště kde stála několik desítek let.
Posledních 2000m a Tatra bude doma.
Tatra 128 tedy úspěšně zvládla cestu do vsi. Celou cestu s ohledem na bezpečnost pomáhala zajišťovat místní policie, za což ji byli všichni přítomní vděčni. Z technického hlediska pana Bodáka překvapilo že nedošlo k zablokování diferenciálu, ani řízení a nápravy neprotestovaly. ,, jednoducho ako keby bolo auto odstavene minulý rok.. Pravdou je aj to, že už zo zbežného pohľadu a kontroly bolo vidieť, že všade boli prítomne olejové náplne. Napr. hučanie v diferenciáloch pominulo po zopár desiatkach metrov".
Na druhou stranu celá aktivita s vysvobozováním a přepravou Tatrovky měla taky krásný lidský rozměr a to v přítomnosti 85 - ročního tchána Františka, který jako profesionální řidič a autojeřábník ujel za volantem Tatrovek mnoho tisíc kilometrů po cestách bývalé ČSSR a ZSSR. Jeho nadšeni s vysvobozování Tatry bylo přímo neměřitelné, ale opravdu pochopitelné",Říká pan Bodák a následně informuje o první obhlídce vozidla.

Chýbajúce vstrekovacie čerpadlo motora ( v súčasnosti už mame repas z Tatry 138 )
V prvom kole, prostredníctvom roztokov - petrolej, VD40, nafta ap. naliatych do valcov by sme chceli ich uvoľniť. Kontrola valcov prevedieme cez endoskop. Na základe zistení sa rozhodneme ako sa bude s jeho rekonštrukciou pokračovať.
Prachovky a iné gumy sú samozrejme stvrdnuté a popraskané, kabina je prehrdzavená v zadnej časti, kde sa zdržiavala voda.
Všetky okna (skla) neporušené, bez možnosti pohybu. Přistrojovka vrátané budíkov vyblednutá / skorodovaná ale v origináli.
Bočnice na aute vo výbornom stave (bude ich snaha opäť použiť), podlaha korby viac-menej prehnitá.

Poslední doplňující informace které přišli po 14 dnech.

Po týždni pôsobenia roztokov vo valcoch sme zistili, že tretí valec je úplne zapečený, zvyšných sedem jevili aspoň milimetrový posun nahor, resp. nadol. Ale aj napriek tomu sa pokračovalo v "poťukávaní" na to špeciálne pripraveným prípravkom v oboch smeroch. Doplnili sa opäť roztoky, tretí valec dostal ešte väčšiu porciu WD40 J
Na úspech sa nemuselo dlho čakať, dostavil sa po ďalšom týždni, keď sa "všetko" pohlo a už relatívne ľahko došlo k pretočeniu motora v oboch smeroch.
Následne sme zistili že všetky prevodové stupne, vrátane redukcii sú funkčné.
Počas nasledujúceho predĺženého víkendu by sme sa chceli pustiť do karosérie.
Vieme už, že aj napriek povodne zamýšľanému ponechaniu bočníc ich budeme meniť, pretože vek sa podpísal na vnútornej strane bočníc - sú žiaľ čiastočne spráchnivené

To jsou zatím všechny informace, které jsem o tomto zajímavém projektu obdržel. Nezbývá než popřát panu Bodákovi s jeho synem a švagrem mnoho zdaru při realizaci náročné inovace Tatry 128. Musím taky dodat, že všichni tři chodí do zaměstnání, to znamená, že na inovaci Tatry mají jen víkendy nebo dovolené. Přesto pevně věřím, že si pan Bodák najde trochu času a podělí se s námi o nové informace s probíhající práce na vozidle.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající