Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové vozy NW-Tatra v chronologickém sledu. (díl 6))

21. března 2018 v 19:00 | Rudla |  Chronologický sled užitkových vozů NW- Tatra

6 část seriálu o nákladních vozech Tatra.

V polovině padesátých let minulého století byla přelomová Tatra 111 a její modifikace stále na vrcholu i nadále jí čekala poměrně dlouhá budoucnost. Ono se však říká, že pokrok nezastavíš a vývojáři automobilového oddělení pomalu počali přemýšlet nad modernějším typem nákladní Tatry. Jelikož nový vůz měl vypadat moderně a vyhovovat požadavkům doby, pomáhalo s jeho vývojem také několik externích designérů. Co se mého vkusu tyká, musím konstatovat, že konstruktérům se podařilo odvést dobrou práci, kterou veřejnost mohla poprvé posoudit na druhé výstavě československého strojírenství v Brně v roce 1956. Tehdy kopřivnická Tatra představila dva nové typy nákladních automobilů Tatru 127 a 138. Oba nové vozy měly ze 70% stejné díly. Hlavní rozdíl byl v počtu náprav, zatím co Tatra 127 s užitečnou nosností 7 tun měla nápravy dvě 4x4, tak desetitunová Tatra 138 měla nápravy 3 -6x6. Na tomto místě je třeba informovat, že typ 127 byl zanedlouho stažen s Tatrovácké nabídky, a to po důrazné stížnosti automobilky Liaz, která měla v plánovaném socialistickém hospodářství vyrábět nákladní automobily s nosností právě do sedmi tun. Nicméně nákladní automobily Liaz jsou dobré v silničním provozu, jenomže při použití v terénu vykazovaly značné potíže a velkou poruchovost svých mechanických skupin. Proto se Tatra 137 po krátké době mohla vrátit opět do výroby, tentokrát však pod názvem Tatra 138 4x4.
Sériová výroba Tater 138 se naplno rozběhla v roce 1959. Jelikož se očekával velký nárůst produkce automobilů tohoto typu, musela výroba ostatních vozidel například tahačů 141 nebo sklápěček Tatra 111 být přestěhována na Slovensko do pobočného závodu v Bánovcích nad Bebravou. Tatra 138 si taková privilegia opravdu zasloužila, už jen počtem technických a estetických vylepšení oproti stárnoucí Tatře 111. Například řízení vozidla řidiči ulehčoval kapalinový posilovač, dvouokruhové brzdy, hydraulická spojka s elektrickou regulací, motorová brzda nebo přídavná dvoustupňová převodovka s elektropneumatickým předvoličem řazení atd. Výroba Tatry 138 trvala docela dlouho od roku 1959 do 1971 za tu dobu bylo vyrobeno 46 000 vozidel tohoto typu.
Tatru 138 od roku 1972 na výrobní lince nahradila tatra 148, jejíž ověřovací série byla připravována již od roku 1969 jako inovační stupeň typu 138, ze kterého v podstatě vycházela a nijak zásadně se nezměnila. Hlavním úkolem nového vozu mělo být odstranění některých slabin předešlého typu, celková modernizace a navýšení výkonu motoru, přepravní rychlosti a neposlední řadě spolehlivosti.
Tatra 813

Před Tatrou 148 však musím zmínit další důležitý typ tatrováckého vozu, který byl představen na aktivu hospodářských pracovníků v roce 1964 v Bánovcích nad Bobravou. Jedná se o vozidlo Tatra 813, o němž se píše, že vniklo velice rychle, snad během půlroku, což dokazuje s jakým nasazením a chutí vývojoví pracovníci tehdy pracovali. První ověřovací série typu 813 byla spuštěna v březnu 1967. Vůz byl vybaven dvanáctiválcovým vznětovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 250 k, pětirychlostní převodovkou s redukcemi, která umožňovala řadit 20 rychlostních stupňů. Za pozornost určitě stojí kola vybavená systémem centrálního dohušťování pneumatik. Zásadní inovaci tatra 813 prodělala v roce 1969, kdy nové modifikované tahače dostali do vínku možnost změn počtu náprav 4x4, 6x6 nebo 8x8.
Za připomenutí stojí prototyp Tatra 157 s trambusovou kabinou, který byl vyroben v roce 1971 a měl sloužit jako zemědělské vozidlo. Pro zemědělské účely však tohle vozidlo bylo docela nákladná záležitost a to byl hlavní důvod jeho neúspěchů. Na druhou stranu však lze konstatovat, že vozidlo posloužilo jako docela solidní základ pro typ 815.
Na tomto místě nemohu zapomenout na důležitou informaci kterou je spuštění sériové výroby Tatry 148 v roce 1972. Tato nová Tatra se na první pohled od svého předchůdce tatry 138 příliš nelišila, snad jen přední kapota s maskou jsou zde méně kulaté a na blatníkách je poznat jisté odlišnosti.Zato motor doznal zásadní změny. Krom nového označení T2-928E se změnil o 10 mm zdvih a tím byl navýšen zdvihový objem na 12 667 cmm, čímž stoupl výkon motoru na 202 koní při 2000 ot/min. Tatra 148 byla rovněž jak se u Tatrovácké produkce stávalo pravidelně, vyvážena do celé řady zemí po celém světě, hlavně však do tehdejšího sovětského svazu. Za deset let produkce Tatry 148 se jí v Kopřivnici vyrobilo úctyhodných 113 647 kusů.
Posledním typem kterým tento miniseriál zakončím je Tatra 815. Sice asi nepatří do nákladních aut minulosti, protože se vyrábí dodnes ale na druhou stranu je ideálním typem pro zakončení produkce nákladních Tater minulého století.
Práce na vývojovém prototypu nového vozu Tatra 815 započaly již v roce 1972. Zadání k vývoji nového typu nebylo zrovna jednoduché. Nová řada měla v rámci zlevnění výroby slučovat všechny tehdy vyráběné typy, tedy T148 a T 813. To znamenalo, že to musí být nákladní automobil stavebnicové konstrukce s různými znaky náprav 4x4, 6x6, 8x8, 10x8, 10x10, 12x8, 12x12 který měl zvládnout provoz ve velice těžkém terénu. Velkou variabilitu nového vozu značí například to, že kabina řidiče mohla být situovaná do čtyř poloh vůči přední nápravě. Nejčastěji používanou je kabina nad přední nápravou s nástupem před nebo za kolem. Kabina před nápravou se používá převážně u vojenských speciálů. Jeřábové podvozky a letištní tahače používají kabinu předsunutou nízko položenou.
Výroba nové vývojové řady Tatra 815 započala v roce 1983 a pokračuje dodnes a to znamená, že se opět jedná o velice úspěšný typ. Samozřejmě dnes má automobilka Tatra velké prodejní a vůbec existenční starosti, proto jí držme palce a věřme, že ve velkém konkurenčním boji alespoň částečně obstojí.
Tatra 815
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Miloš Miloš | E-mail | Web | 19. dubna 2018 v 16:25 | Reagovat

Krása, co na to říct. Dnes již krásný veterán :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající