Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové vozy NW-Tatra v chronologickém sledu. (díl 4))

1. ledna 2018 v 18:20 | Rudla |  Chronologický sled užitkových vozů NW- Tatra

4díl chronologického sledu vozidel Tatra

Rok 1936 se nesl hlavně ve znamení armádních zakázek. Ministerstvo národní obrany chtělo co nejrychleji zajistit pro armádu moderní motorizaci. Nejvíc naší armádě vyhovoval tehdy typ Tatra 72 a Tatra 82. Roku 1936 Tatra svou nabídku doplnila o prototypy zatím postavených v počtu 8 vozů typu Tatra 85.
Tatra 85.

Tento typ lze zařadit mezi vojenské tahače. Jeho užitečná nosnost 4-6 tun. Motor řadový čtyřválec, chlazený kapalinou měl zdvihový objem 8138 ccm a výkon 80 k. Převodovka doplněná o redukční umožňovala stejně jako u typu 82 řazení 8 rychlostních stupňů vpřed a dvou vzad. Vozidlo mělo tří nápravy z toho zadní dvě hnané.

Předválečná konjunktura se v roce 1937 projevila prudkým navýšením produkce tatrovácké automobilky. Velký zájem měla armáda především na nově vyráběnou třínápravovou Tatru 85. Novinkou se toho roku se stal zajímavý, u nás snad úplně první autobus v bezkapotovém provedení T 27/91, který patřil do nové éry moderních autobusů.
Autobus Tatra 27/91

Jednalo se o Tatru 27 s avantgardní karosérií a dieselovým motorem typu 91 o objeme 7270 ccm a výkonu 85k. Na stejném podvozku rovněž s trambusovou karosérií bylo postaveno také několik valníků. Později se do autobusů montoval slabší motor vznětový vodou chlazený čtyřválec T64 o objemu 4847 ccm a výkonu 65k který se vyráběl v licenci MAN a v roce 1937 často nahrazoval stávající zážehové motory Tatry 27, které ze vznětovým motorem dostaly označení Tatra 27/64.

Ne všechny Tatrovácké produkty měly vždy úspěch. Například pásový traktor V 740 se vůbec výrobně neuplatnil. Následně skončil mezi položkami prototypů. Poháněl ho motor T 85 o zdvihovém objemu 8138 ccm a výkonu 80k. Tento traktor měl krom pásů také na každé straně dvě pojezdná kola pro jízdu na silnici.

Další neúspěch se musel přiznat u objednávky MNO na bojové tanky. Taky tento projekt skončil jen jako prototyp. Prý se nepodařilo konstruktérům odstranit problémy s chlazením a obrovskou spotřebou paliva 350 l na 100km.

Za velký úspěch lze však považovat konstrukci nového třínápravového vozu Tatra 92,

Tatra 92

který se dostal do výroby následujícího roku 1938. Tatra 92 přezdívaná Rumuňák díky testování tohoto typu v Rumunsku, kam se později taky dovážel. O Tatře 92 víme, že měla hnané zadní nápravy a užitečnou nosnost 2000 kg. motor byl zážehový vzduchem chlazený osmiválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 3981 ccm a výkonu 74 k při 3000ot/min. Současně s typem 92 spatřila světlo světa rovněž Tatra 93, která se od typu 92 lišila pouze tím, že měla pohon na všechna kola. Oba typy měly taky redukční převodovku a uzávěrku diferenciálu.

Následně začalo pro České země těžké období, po jejich obsazení Německem a následném vzniku protektorátu Čechy a Morava se taky Kopřivnická Tatra musela vypořádat s touto novou nepříjemnou situací. Vše se projevilo markantním snížením výroby v roce 1939 o 2000 vozidel oproti roku předešlému. Základní položkou výrobního programu užitkových vozidel se stala třítunová Tatra 27. Převážná část výrobní kapacity se však postupně přesměrovávala na válečnou výrobu. Za pozornost však stojí zakázka na zhotovení asi 150 karosérií na velitelské vozy typu KFZ 15 které se montovali na podvozky německých vozů Horch 830B. Dalším produktem se stala Tatra 81,
Tatra 81

kterou si těsně před konfliktem objednalo MNO. pro naší armádu. Tatra 81 se však dostala do výroby až o rok později 1940, takže sloužila hlavně armádě německé. Byl to těžký nákladní automobil o užitečné nosnosti 6500 kg s poháněnými zadními nápravami (6x4) opatřených dvoumontáží kol a uzávěrkou diferenciálu. Podvozek byl samozřejmě tatrovácké koncepce, s nosnou rourou a výkyvnými poloosami. Světlá výška vozidla, která umožňovala průjezd i velice obtížným terénem byla 260 mm. Motor vznětový osmiválec do V byl chlazený vodou a měl, zdvihový objem byl 12460 ccm a výkon 160 k. Během válečných let přesně od rohu 1942 vzhledem k velkému nedostatku pohonných hmot bylo přistoupeno k upravené variantě motoru na pohon dřevoplynem vybavený generátorem Imbert. Takto upravené vozidlo neslo označení Tatra 81 H. tolik teda o Tatře 81 která tvořila základ pro další asi neslavnější tatrovácký typ Tatru 111.
Tatra 111.

Tatra 111 jejíž výroba byla zahájena v roce 1942 pro německou armádu si brzy získala velkou oblibu. Oblíbená byla jak u německých vojáků, tak u našich řidičů a později snad po celém světě. Hlavně v tehdejším Sovětském svazu v drsných sibiřských podmínkách se zapsala nesmazatelným písmem. V Magadanu jí Rusové dokonce postavili pomník. Za 20 let její výroby bylo vyrobeno 34000 vozů tohoto typu. Po dobu produkce Tatry 111 bylo přistoupeno k řadě úprav a vylepšení, hlavně na motoru a karosérii.
. Na bázi Tatry 111 vzniklo několik odvozených typů, například tahač Tatra 141, nebo tatra 147 sklápěčka se zkráceným rozvorem.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající