Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové vozy NW-Tatra v chronologickém sledu. (díl 3)

1. prosince 2017 v 6:01 | Rudla |  Chronologický sled užitkových vozů NW- Tatra

Roku 1930 pokračovala v Tatře výroba užitkových vozidel typu T13, T23, T24, T43 a tříkolek T43. Koncem roku byl v Tatře na žádost Ministerstva národní obrany vyroben zajímavý kolopásový tahač- V 377 typ T25. Tahač měl splňovat podmínky pro rychlý přesun na kolech po běžných silnicích a zároveň pomocí pásů, zdolávat náročný terén. Pojezdová kola určená pro jízdu po silnici měla ocelové ráfky s pryžovými obručemi a byla situována do vnitřku pásových podvozků. Přeměna podvozků se děla pákovým překlopným mechanizmem. Pásy se zadními hnacími koly šlo napínat za pomoci předních vodících kol. Motor tohoto vozidla byl řadový zážehový vodou chlazený šestiválec o objemu 12 200 ccm a výkonu 120 koní.
Tatra 27

Dalším zajímavým počinem tohoto roku se stalo spuštění produkce velice úspěšného třítunového typu se znakem náprav 4x2 Tatra 27 (více článek na tomto blogu zde).

Typ 27 se vyráběl poměrně dlouho asi 15 let. Za tu dobu byl vyroben se zážehovým motorem s označením T27, T27a, T27b, se vznětovým motorem typ T27/64 a dokonce s pohonem na dřevoplyn T27H. Celkem bylo vyrobeno 7 208 vozidel Tatra 27.

Rok 1931 nabyl zrovna nakloněn vzniku nových Tatrováckých typů. Na náš automobilový trh vtrhla spousta zahraničních automobilek, kterým ty naše podstatně menší jen stěží mohly cenově konkurovat. A tak hlavně z iniciativy Škodovky vznikl nápad na sdružení firem Škoda, Tatra a Praga do společného podniku s názvem MOTOR. Tento projekt však pro velké názorové neshody zúčastněných automobilek neuspěl.

Tatra se tedy dále musela spolehnout jen na schopnosti svých konstruktérů. Typ 27 byl tehdy velkým příslibem do budoucna. Modernizace se dočkala třínápravová Tatra 24 která dostala nový vznětový vodou chlazený řadový šestiválcový motor s objemem 11 200 ccm a výkonem 105 koní. Tímto motorem vybavená Tatra nesla označení T24/59 a její nosnost byla navýšena 8-8,5 tuny.
Tatra 24

Došlo taký na zkušební prototyp tatry s nosností 10 tun, který byl opatřen licenčním motorem MAN-BOSCH-ACRO později v Tatře vyráběném pod označením Tatra 67. Také 1,5 tunová Tatra 43 se na přání zákazníků dodávala s plochým čtyřválcovým motorem typu 52.

Jestliže rok 1931 v Tatře nebyl, co se týkalo produkce užitkových vozů nijak zvlášť úspěšný. Tak o roku 1932 můžeme konstatovat, že se stal absolutním propadákem. Za tento rok se vyrobilo jen 265 užitkových vozidel. Za pozornost však stálo postavení dvou prototypů třínápravových nákladních automobilů Tatra 28 s pohonem obou zadních náprav. Pohonnou jednotkou zde byl řadový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 4712 ccm a výkonu 63k. Dále byl na objednávku postaven prototyp Tatry 71 na šestikolovém podvozku se vzdechem chlazeným čtyřválcem T52 a s redukční převodovkou.

Vyvrcholením hospodářské krize se stal rok 1933, kdy produkce nákladních vozidel poklesla o 2/3 produkce let předešlých. Nemůžeme se tedy divit že v Tatře došlo k jakési reorganizaci vyráběných typů. Skončila výroba Tatry 23 a šestikolové Tatry 26/30 (T26/52), kterou nahradila modernizovaný model Tatry 71, Tatra 72.
Tatra 72

Ministerstvo pošt si toho roku objednalo dva autobusy na šestikolových podvozcích Tatra 28. Rok 1933 zachránila zajímavá zakázka od Ministerstva Národní Obrany na 43 obrněných automobilů OA vzor 30, které vznikly na podvozcích T 72.
TATRA 28

Dalším rokem stagnace rok 1934, toho roku skončila výroba Tatry 13. Zato následoval pokus o s pestření nábýdky postavením dvou prototypů Tatra 64 s licenčními čtyřválcovými motory MAN-BOSCH-ACRO. Toho roku byl spuštěn vývoj tanků s vývojovým číslem T 78
Rok 1935 se odvážím nazvat rokem zakulacování. Na Pařížském autosalonu Tatra představila prototyp osobního automobilu Tatra 90 s prvky aerodynamické karosérie. Tatra 90 se sice nedostala do výroby, ale její čtyřválcový vzduchem chlazený motor OHC, moderní konstrukce o objemu 2490 ccm s výkonem 55k byl použit do nového zajímavého typu užitkového vozidla Tatra 82.
Tatra 82

Tento třínápravový náklaďáček o nosnosti 2000kg měl díky redukční převodovce a uzávěrce diferenciálu vynikající jízdní vlastnosti. Zakulacená kapota motoru dodávala tomuto typu zajímavý vzhled, poplatný roku jeho vzniku. Dalším zajímavým projektem roku 1935 se stal třínápravový tahač (tehdy se říkalo traktor)- Tatra84 s pohonem všech kol, navijákem, uzávěrkou diferenciálu a redukční převodovkou.
Tatra 84

Vodou chlazený řadový zážehový čtyřválec měl objem 7475ccm a výkon 65k. zajímavé zde bylo uložení motoru na nosné rouře mezi kabinou a valníkem. Umístění chladiče na boku vedle motoru. Směle tento typ můžeme brát jako první Tatru trambusového typu. Údajně se tenhle typ také vyráběl ve Francii pod označením Lorraine 155.
V roce 1935 vyjel z bran továrny Tatra první trolejbus typ T86 na klasickém šestikolovém podvozku s páteřovým rámem.

Tatra 86

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající