Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové vozy NW-Tatra v chronologickém sledu. (díl 2)

1. listopadu 2017 v 0:10 | Rudla |  Chronologický sled užitkových vozů NW- Tatra


Jestliže jsem první díl tohoto článku zakončil typem Tatra TL 2 a TL4, nemohu druhý díl začít jinak než opětovnou poklonou revoluční automobilové koncepci z dílny konstruktéra Hanse Ledwinky. O téhle Ledwinkově nebo chcete-li, Tatrovácké koncepci toho bylo napsáno moc. Já se zde nebudu pouštět do podrobného popisu. Snad jen že tato koncepce byla poprvé představena na XV. Pražském autosalónu roku 1923. Koncepce kdy vzduchem chlazený motor byl pevně spojen se spojkovou skříní, s převodovkou a centrální nosnou rourou s rozvodovkou zadní nápravy nebo náprav, umožňovala montáž výkyvných polonáprav a nezávislé zavěšení kol. Jako první automobil s touto koncepcí byla na zmíněném autosalónu představena osobní Tatra 11, která se o rok později stala základem pro lehký nákladní automobil Tatra 13 s užitečnou nosností 1000kg. Tatra 13 měla oproti T.11 zesílený podvozek, na kterém se stavěly krom nákladních vozů také dodávky a malé autobusy. Motor Tatry 13 vzduchem chlazený dvouválec s hliníkovou litou klikovou skříní a dvakrát zalomeným klikovým hřídelem o objemu 1056ccm dával výkon 13-14 koní při 2800ot/min Spojka suchá čtyř lamelová, převodovka 4 rychlosti vpřed+1 vzad.
Tatra 13

Tatra 13 se vyráběla až do roku 1933, celkem bylo vyrobeno 762 užitkových vozidel tohoto typu. Tatrovácká koncepce se začala prosazovat rovněž u užitkových vozidel s vetší užitnou nosností. Výroba posledních automobilů s žebřinovým rámem podvozku skončila v roce 1927 s ukončením produkce typu TL2 a TL4. Tyhle vozidla nahradily zcela nové typy a to, dvounápravová Tatra 23 a tří nápravová tatra 24. které opět upřednostňovaly tehdy moderní tatrováckou koncepci hlavně v podvozkové části. Motor u těchto typů byl zážehový vodou chlazený řadový čtyřválec s nedělenou klikovou skříní, přišroubovaným monoblokem válců s dvěma páry samostatných hlav. Objem motoru byl nejdříve 7479 ccm s výkonem 65k. Později byl objem navýšen na8140 ccm a výkon na 85 koní. Taky nosnost vozidel se postupně navyšovala z původní 2,5 na pozdějších 3 a 4 tuny u Tatry 24 dokonce až na 6 tun. Na těchto úspěšných typech vnikalo až neuvěřitelné množství nástaveb, dá se konstatovat, že snad všechny, na které se tehdy dalo pomyslet, od valníků, skříní, autobusů, tahačů, sklápěček až po různé tahače požární a speciální nástavby.
Tatra 23

Třínápravová Tatra 24 měla velký úspěch hlavně u armády, kde především v terénu neměla konkurenci. Proto je logický následný požadavek armády na výrobu lehkého třínápravového vozu s užitečnou nosností 1 až 1,5 tuny. Tento požadavek tatrováčtí konstruktéři po náročných testech a zkouškách na silnici i v terénu splnili v roce 1927. Nový typ lehkého vojenského lehkého nákladního vozu měl označení Tatra 26, později po montáži čtyřválcového motoru Tatra 26/30- (více zde).
Tatra 26

V roce1928 k typům Tatra 23 a 24 přibyl další model, třínápravový tahač Tatra typ 25 měl pohon na všechna kola, uzávěrku diferenciálu a naviják. Vozidlo bylo opatřeno zážehovým vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 7480ccm a výkonu 65 koní. Sloužil v armádě v počtu 25kusů hlavně jako tahač velkých kanonů.

Rok 1928 můžeme v kopřivnické vagónce nazvat taky rokem doplňkové výroby protože zde pro ministerstvo veřejných prací bylo vyrobeno v licenci Deutz Kemna 77 silničních motorových válců s hmotností od 10 do 20 tun.
HMS

V následném roce 1929 spatřil světlo světa malý dodávkový automobil Tatra 43. Tahle dodávka byla postavena na podvozku osobní Tatry 30. Motor čtyřválcový boxer zážehový čtyřdobý, chlazený náporovým vzduchem. Měl objem 1979 ccm a výkon 17,6 kW při 3000 ot/min. Od roku 1931 se tenhle typ vyráběl s motorem T52 proto nesl označení tatra 43/52. Tenhle motor o objemu1911 ccm a výkon 22kW. Tyhle lehké náklaďáčky se dodávaly s množstvím užitkových karoserií, jijich užitečná hmotnost 1500kg, pohotovostní podle provedení od 1400 do 1600 kg.
Tara 43
. Roku 1929 taky lze zaznamenat pokus vagonky Tatra o nabídku co nejlevnějšího dopravního prostředku, nenáročného na opravu a údržbu. Proto vzniklo tříkolové užitkové vozidlo Tatra 49.
Tahle tříkolka měla některé prvky z osobních vozů. Třeba přední náprava, řízení, a některé části motoru pocházely z Tatry 12. Motor byl vzduchem chlazený jednoválec o objemu 528 ccm a výkonu 7 k při 2500ot/min. Tahle nákladní trojkolka měla nosnost 400kg, její nákladní prostor tvořila objemná bedna nad přední nápravou. Prodejní cena trojkolky Tatra 49 se tehdy pohybovala kolem 17 000 Kč. Rokem 1929 hodlám tento díl ukončit, nemohu však opomenout ještě jeden prototyp, který Tatra předala koncem tohoto roku praporu útočné vazby v Milovicích. Jednalo se o prototyp obrněného třínápravového automobilu Tatra 34, který vznikl na podvozku šestikolové Tatry 26. Motor z osobní Tatry 17/31 měl zdvihový objem 2310 ccm a výkon 40 koní, poháněl obě zadní nápravy. Toto vozidlo bylo dovybaveno redukční převodovkou a uzávěrkou diferenciálu.
Tatra 34

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající