Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ŽUK

1. září 2017 v 1:10 | Rudla |  Dodávkové automobily
ŽUK
Svého času byl Žuk docela známé a oblíbené vozidlo, které se na naších silnicích vyskytovalo poměrně vhojném počtu. Postupem času se z našich silnic Žuk vytrácel a dnes si na tento malinký náklaďáček vzpomene jen málokdo. Sehnat nějaké informace o něm je taky docela problém, ale přesto se pokusím něco sepsat.
První zmínky o Polském lehkém užitkovém vozidle Žuk se datují k roku 1956, tehdy se Polská vláda usnesla o potřebě vytvoření nového a moderního dodávkového vozu. Realizací tohoto projektu bylo pověřeno vedení tehdy nové automobilky v Polském Lublinu FSC Fabryka Samochodów Cieźarowych, která de te doby vyráběla v licenci Sovětské vozy GAZ 51 v Polsku pod názvem Lublin 51. Konstruktéry nového vozu Žuk se stali inženýři Stanislaw Tański a Roman Skwarek. Projektování vozidla šlo konstruktérům rychle od ruky, protože již o rok později vr. 1958 byl na mezinárodním veletrhu v Poznani představen oficiální prototyp nového vozu pod typovým označením Žuk 03. Žuk vznikl poměrně rychle, to ale hlavně proto že se nejednalo o žádný velký technický zázrak a hlavní jeho komponenty jako podvozek a motor byly převzaty z osobního vozu FSO Warszawa, který se vyráběl od roku 1951 ve Varšavě. Tento tah sice zaručoval pro Žuky přijatelnou cenu, ale na druhou stranu taky spousty nedostatků. Tím hlavním byla nízká stabilita díky vysoko položenému těžišti a příliš malému rozvoru. Malý rozvor rovněž omezoval možnost vylepšení konstrukce vozu při pozdějších modernizacích.
Výroba nového automobilu naplno započala v roce 1959, jednalo se o pick-up s plechovou korbou zastřešenou plachtovinou, nezaměnitelnou bezkapotovou karosérii s výraznými prolisy po obvodu karosérie a zajímavou přední maskou navrhl Mieczyslaw Lukawský. Tato karosérie byla posazena na obdélníkovém rámu, do kterého technici nainstalovali již zmíněný podvozek z osobního vozu Warszawa. Motor M 20 převzatý ze stejného automobilu má trochu nepřehlednou historii. Odborníci se nedokážou dohodnout, zda se jedná o zmenšenou pohonnou jednotku z amerického Dodge D5, nebo o modifikaci motoru Ford A, který ve 30. Letech v licenci vyráběl , Sovětský svaz pod názvem GAZ M-1. Další názor je že se může jednat o zmenšeninu motoru Opelu Kapitan. Pro nás je ale důležitá informace že to byl zážehový řadový čtyřválec s ventilovým rozvodem SV-o objemu 1220 cm3 a maximálním výkonu 50 koní(38,2 kW). Výkon motoru dost slaboučký, zato spotřeba benzínu pořádná 15itrůl na 100km. Výkon motoru byl přenášen přes třístupňovou převodovku pomocí jednodílného hnacího hřídele na tuhou zadní nápravu opatřenou diferenciálem a odpruženou dvěma podélnými listovými pružinami. Přední náprava měla nezávisle zavěšena kola odpružená vinutými pružinami. Řízení zde bylo šnekové. Provozní brzdy jednookruhového systému byly bubnové hydraulické. Parkovací brzda mechanická s účinností na brzdové čelisti zadních kol.
Žuk 03 měl celkovou délku 4300 mm, šířku 1820 mm, výšku 2180 mm, rozvor 2700 mm, pohotovostní hmotnost 1340 kg, a užitečnou nosnost 800-950 kg. Palivová nádrž pojala 55 l. benzínu, maximální rychlost byla kolem 90 km/h.
Žuk se brzo stal velice oblíbeným vozidlem, a je zajímavé sledovat jak rok od roku rostla jeho produkce- v roce 1959 bylo vyrobeno 1000 vozů, o rok později to bylo 3144vozů a v roce 1965 to bylo úctyhodných 8621 vozidel.
Velká úspěšnost prodeje nutila vývojáře v Lublinu k vyvinutí dalších modelů jako třeba typu Žuk A08 který měl zvýšenou nosnost na 1500kg. Proto musela být upravena hlavně zadní náprava a zesíleny závěsy všech kol vůbec. K odpružení zadní nápravy listovým pružinám pomáhaly pružiny vinuté, také se na tomto modelu poprvé zkoušel experimentální silnější motor S-21 s kapacitou 51,5 kW. Tento model se však příliš neosvědčil a bylo vyrobeno jen pár vozidel. Další inovovaný model spatřil světlo světa v roce 1966. Žuk A 05 byl dvoumístná dodávka, celokovová skříň vozu byla opatřena bočními dveřmi umístěnými na pravé straně užitného prostoru skříně. Zadní dveře vodorovné dvoukřídlé, horní křídlo prosklené. U tohoto typu byl použit inovovaný motor S-21. Tento motor byl vlastně zmodernizovaný motor M-20 který byl dost zastaralý a nehospodárný. Proto se technici při inovací soustředili na zvýšení kompresního poměru. Blok motoru byl zmodernizován společně s hlavou válců a ventilovým rozvoden změněným z SV na OHV . takto upravený motor měl při stejné kubatuře navýšený výkon na 70koní při 2500 ot/min.
Další častou variantou od roku 1970 byl Žuk A-07 tak zvaná osobní dodávka, její ložná část byla více prosklená a vybavena lavicemi pro převoz osob. Typ A-07 se dočkal o dva roky později r 1972 další inovace, která se týkala hlavně vzhledu. Charakteristickou přední masku naradily hranaté tvary, celá přední část se dala dobře otevřít a tím byl znatelně usnadněn přístup k motorovému agregátu S-21.
Tou dobou však Žuk již měl renomé všestranného vozidla a právě proto na jeho podvozku vznikala celá řada karosářských verzí. Kromě valníků, pick-upů, skříňových nástaveb také různé hasičské, vojenské nebo dílenské provedení či mikrobus.
Produkce Žuků trvala neuvěřitelných 39 let, za tu dobu se vyprodukovalo 587 500 exemplářů tohoto vozidla. Nejvíc vozidel Žuk zůstalo v rodném Polsku, avšak export hlavně do zemí tehdejšího RVHP. byl taky docela častý. Do tehdejšího Československa se dovážely do roku 1975.

Závěrem snad jen shrnutí informací a pár technických dat:
Lehký užitkový automobil ŽUK. Výrobce: FSC Fabrika Samochodov Ciezarowych Lublin, země Polsko.
Motory: typ M20, SV, 4 válce chlazený kapalinou, 50 koní, kubatura 2120 ccm
Typ M21 OHV, 70 koní.
Karosérie valník, dodávka, hasičský, počet míst 2 až 8. Délka vozu 4310mm, šířka 1860mm, výška 2140mm, rozvor2700mm. Pohotovostní hmotnost 1550kg, celková 2450kg. Pohon zadní. Převodovka manuální 3+1. Pneu 6,50x16. Rychlost 90km/hod. spotřeba 14l na 100km. Objem nádrže 55l paliva. Brzdy hydraulické bubnové.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající