Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 1203

1. srpna 2017 v 1:27 | Rudla |  Dodávkové automobily
ŠKODA 1203

Tento malý užitkový automobil známe asi všichni, včetně naší nejmladší generace. Někde ho můžeme spatřit ještě dnes, jak pomáhá s rozvážkou zboží nebo osob. Ne všichni však víme, že se jedná o první a zatím jediný sériově vyráběný bezkapotová malý užitkový automobil se samonosnou karosérií, který si však zachoval klasickou škodováckou koncepci, to znamená motor vpředu ale pohonem zadních kol.
Pojďme se spolu podívat, jak se Škoda 1203 rodila a jaké parametry vlastně měla. Na pomoc si beru svět motorů z roku 1968, ve kterém se píše, že způsob zásobování obchodních sítí byl v tomto období katastrofální. Jako hlavní důvod se uvádí používání nevhodných nákladních automobilů o nosnosti 1 až 3 tuny, tato vozidla byla pomalá rozměrná a hlučná. Ve srovnání s jinými zejména západními zeměmi byl na našich silnicích neúměrně velký počet nákladních automobilů v porovnání s osobními. Jako řešení bylo navrhnuto, jít cestou automobilek Volkswagen a Ford, které již v polovině šedesátých let uvedly na trh lehká bezkapotová vozidla, jejíž karosářské nástavby využily celý půdorys osobního vozu.
Netrvalo dlouho a vývojovým pracovníkům automobilových závodů ve Vrchlabí bylo uloženo, aby ve spolupráci s AZNP v mladé Boleslavi vyvinuli obdobný typ vozidla. Práce na novém voze byly zahájeny s velkým zaujetím a zanedlouho již v roce 1957 byly připraveny veškeré výrobní podklady pro sériovou výrobu. Motoristická veřejnost se již těšila na tento moderní užitkový vůz, bohužel však marně. Z nepochopitelných důvodů nadřízené orgány vydaly rozhodnutí o zastavení přípravných prací na novém voze a naopak, bylo nařízeno zahájit práce na inovaci stávající Škody 1201 na Škodu 1202. Naštěstí se za dalších deset let podařilo připravit další model bezkapotová dodávky, který se v roce 1968 již podařilo uvést na náš trh. Nesl označení Škoda 1203 a při jeho přípravě bylo využito velké množství zkušeností od konkurenčních automobilek, které podobné vozy již vyráběly.
Nyní si pojďme Škodu 1203 popsat.
KAROSÉRIE samonosná bezkapotová byla svařená z ocelových plechů 0,6 až 4mm tlustých. Jejím základem byl nosný rošt s příčkami pro připevnění podlahy. Nosnou skříň tvořila čelní stěna, bočnice a střecha. Boční dveře se závěsy vpředu a leštěnými okenními rámy. Zadní dvéře dělené na horní a spodní část. Horní prosklená část se odklápěla směrem vzhůru a horní poloze dvéře zajišťovaly dva teleskopické držáky. Spodní část dveří se sklápěla dolů a tím vlastně prodlužovala ložnou plochu. Velké čelní panoramatické okno umožňovalo řidiči dokonalý výhled.
MOTOR
Opět se nejednalo o žádný technický zázrak, ale jen o zdokonalený klasický Škodovácký motor, který známe z předchozích typů škodovek. Kapalinou chlazený řadový benzínový čtyřválec OHV o objemu 1234 cm3 a stupni komprese 8,5 dával výkon 49 koní při 4600 ot/min. Kliková hřídel byla uložena ve 3 ložiskách. Vačkový hřídel uložen na pravé straně bloku motoru. Chlazení kapalinou s nuceným oběhem a se čtyřlopatkovým větrákem. Vodní čerpadlo stejně jako dynamo bylo poháněné od klikové hřídele pomocí klínového řemene.
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ.
Spojka jednokotoučová suchá s hydraulickým ovládáním. Převodovka 4+1 přišroubovaná ke skříni setrvačníku v jednom celku. Druhý, třetí a čtvrtý stupeň synchronizovány. Dvoudílný hnací hřídel poháněl zadní kola.
NÁPRAVY
Na přední jsou kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách, odpružených pružinami s pryžovými dorazy. Teleskopické tlumiče byly situovány do vnitřku pružin. Zadní kyvadlové nápravy s šikmými osami kývání. Odpružení zde zajišťováno zkrutnými tyčemi a pryžovými dorazy. Pérováni mělo progresivní charakteristiku.
ŘÍZENÍ bylo přímé se šroubem a maticí. Skříň převodky řízení s olejovou náplní připevněna k nosnému roštu.
BRZDY provozní kapalinová jednookruhová působila na všechna kola. Parkovací mechanická brzda působila jen na zadní kola.
ROZMĚRY DODÁVKOVÉHO VOZU
Délka 4520mm-, Šířka 1800mm-, Výška 1900mm-, Rozvor 2320mm-, rozchod vpředu/vzadu 1360/1350mm-, světlá výška 190mm.
LOŽNÍ PROSTOR_-DÉLKA délka 2780mm, šířka 1600mm, výška 1170mm, objem 5,2 m2.
AZNP, závod Vrchlabí: Škodu 1203 vyráběl od roku 1968 do 1982. Poté byla výroba přesunuta na Slovensko do TAZ Trnava, kde pokračovala do roku 1997. Během tohoto období bylo připraveno několik modernizací, málo, které se však podařilo realizovat. Dvoukruhových brzd se Škoda 1203 dočkala až v roce 1980, a silnějšího motoru dokonce až v roce 1986. Přitom bylo na tomto modelu spousty věcí, které by se vylepšit dalo. Řidiči si často stěžovali na slabý a přehřívající se motor, nebo na nevyhovující přední nápravu. Přesto Škoda 1203 byla jedním z nerozšířenějších užitkových vozidel, a našemu hospodářství se určitě vyplatila.
Ještě dnes se Škoda 1203 dá sehnat, a to u podniku Roman Jirouš - OCELOT v Žacléři. Tato firma je vyrábí na zakázku dodnes.
Jako zajímavost si neodpustím poznámku že Žacléř leží 16 km od Vrchlabí kde výroba Škoda 1203 v roce 1968 začala.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jiří Kratochvíl Jiří Kratochvíl | E-mail | 24. září 2017 v 13:22 | Reagovat

Zajímavostí byla pohřební verze Škody 1203, která byla vybavená redukční převodovkou pro možnost jízdy krokem v pohřebním průvodu. Redukovaném rychlostnímu stupni se přezdívalo "špacírkvalt".

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající