Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 1202

1. července 2017 v 15:59 | Rudla |  Dodávkové automobily
ŠKODA 1202

Dnes se pokusím popsat užitkový automobil Škoda 1202. Někdo může poznamenat, že je zbytečné popisovat poválečné dodávkové vozy Škoda každý zvlášť. Vždyť od roku 1933 do začátku sedmdesátých let se konstrukce těchto vozů nijak moc nelišila. Páteřový rám na předku rozvidlený, pro praktické uložení motoru a pohonem zadních kol. Tato konstrukce vynikala torzní tuhostí a vynikajícím rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Tohle je všechno pravda, ale na druhou stranu základní konstrukce vozu není úplně všechno. Jak běžel čas, tak taky škodovácké dodávkové vozy doznaly některá vylepšení, které určitě stojí za zaznamenání. Když přemýšlím jak začít článek s o vzniku a popisu automobilu škoda 1202, tak mne napadlo se vrátit k mému minulému článku na tomto blogu o Škodě 1200/1201. Na konci toho článku je tabulka, ve které jsou uvedeny rozměry jednotlivých provedení užitkových vozů š1201. Ač na první pohled vypadají tyto vozy stejně, jejích rozměry se liší hlavně v délce a výšce. Tahle rozměrová roztříštěnost podstatně navyšovala jak výrobní tak i servisní náklady. Výrobním závodům v Kvasinách a Vrchlabí kde se užitkové vozy Škoda 1200 a 1201 kompletovaly, musela pomáhat s karosářskými díly spousta dalších podniků, například Hejnická TOFA, Vysokomýtská Karosa nebo dokonce Kopřivnická Tatra. Nikdo se tady nemohl divit, že bodem číslo jedna při vývoji nového typu byla maximální unifikovanost hlavně karosářských a podvozkových dílů.

Nový typ škoda 1202 byl v roce 1962 uveden na náš trh a odbornou veřejností přijat ze začátku velice vlažně. Protože ta očekávala, že nové Škodovácké vozidlo bude trambusové koncepce, která tehdy byla a dodnes je velice moderní a žádaná. Bohužel takové vozidlo se do výroby k velké škodě a lítosti spotřebitelů nedostalo, vlastně dostalo ale až mnohem později.
Škoda 1202 byla vlastně modernizovaná verze stávající Škody 1201, od které převzala podvozek s páteřovým rámem a střední část karosérie. Nás ale mnohem více zajímá to, co na ní bylo nového. Na první pohled bylo hned jasné že Škoda 1202 měla podobnou přední část z osobní škodou Octavií, kterou tehdy vyráběla v Mladá Boleslav.
Hlavní devízou tohoto na tehdejší dobu pokrokověji řešeného vozu byla karosérie, která se mohla pyšnit pronikavým zlepšením v porovnání s předchozím typem. Na první pohled především zaujme čelní sklo, které je u Škody 1202 jednodílné zaoblené, což přispělo k bezpečnějšímu výhledu z vozu. Taktéž kapota motoru pod oknem byla mnohem širší a tím byl usnadněn přístup k hlavním součástem motoru. Kapota se snadno zvedala díky pružinám nůžkových závěsů. Dvéře v zadní části karosérie se otvírají směrem nahoru pomocí výsuvných vzpěr se samočinným zajištěním a odjištěním. Náhradní kolo mělo své oddělené místo v zadu pod podlahou užitného prostoru. Také nádrž byla přemístěna do zadního prostoru v pravém dolním boku karosérie. Hrdlo palivové nádrže pak uložené v zadním blatníku pod víčkem zajištěným z vnitřku vozu. Světlomety s novým systémem uchycení, které usnadňovalo demontáž chromových štítků a tím pádem taky jejich seřizování.
Na podvozkové části opět vyráběné v Mladé Boleslavi, stojí za připomenutí progresivní člen zadního listového péra.
Interiér škody 1202 měl vylepšenou konstrukci čalounění a zdokonalené pérové vložky sedadel. Sedadla byla stejně jako vnitřní výplně dveří potažena plastickou kůží ve vkusné barevné kombinaci. Velkou výhodou tohoto čalounění byla snadná omyvatelnost. Pohodlí uvnitř vozu pomáhala zdokonalená soustava topení a větrání, kdy po uzavření vodního ventilu topení, byl do interiéru vozu nasáván pouze chladný vzduch z prostoru pod maskou chladiče, což v letních měsících sloužilo jako větrání. Palubní deska byla kovová lakovaná do odstínu vozu. Obsahovala jen pár základních budíků, teploměr teploty motoru tachometr a palivoměr. Dále pak několik spínačů kontrolek a popelník. Do některých vozů se montovalo i rádio.
Motor se opět od předchozího typu moc nezměnil, zážehový řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV. Zdvihový objem 1221 ccm měl výkon 34,6 kW (od roku 1969 37,5 kW) při 4500 ot/min.
Čtyřstupňová převodovka měla všechny stupně krom prvního synchronizované. Řadící páka se byla situována pod volant.
Jednotlivé aplikace Škody 1202 měli některá další zlepšení v porovnání s typem Škoda 1201. Například ,,dodávka získala navíc zadní boční dvéře, pro usnadnění nakládky a vykládky kusových zásilek uložených v prostoru hned za mezistěnou.
Vnitřní prostor sanitního vozu byl účelněji rozčleněn. Byl vybaven nosítkem s kolečky na odpružených kyvných rámech. Zdravotní personál zde měl k dispozici jedno pohodlné a jedno nouzové sedátko.
Typ STW si zachoval vlastnosti svého předchůdce, kdy dvěma jednoduchými pohyby se pětisedadlový vůz proměnil v prostornou dodávku, nebo pohodlný lůžkový prostor při autokempinku.
------------------------------------------
ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA
-------------------------------
STW dodávka
sanitní
Pohotovostní váha kg
1100
1080
1150
Nosnost vozidla kg
650
650
350
Výkon motoru
47
47
47
Otáčky motoru
4500
4500
4500
Spotřeba paliva
9,7
9,7
9,4
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jan Jan | Web | 2. července 2017 v 14:52 | Reagovat

Nebyla to pecka?

2 Jakub Jakub | Web | 18. července 2017 v 14:30 | Reagovat

Mazec, že se někomu podařilo takto zachovat stará vozidla. Uplně na mě dýchla nostalgie.

3 Jiří Kratochvíl Jiří Kratochvíl | E-mail | 24. září 2017 v 13:19 | Reagovat

Zajímavostí byla pohřební verze Škody 1202, která měla v zadních dveřích zvětšené okno s vypouklým sklem.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající