Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 1200-/-1201

1. června 2017 v 1:37 | Rudla |  Dodávkové automobily

ŠKODA 1200/1201
V minulém článku jsem se věnoval Škodě 1101/1102, proto dnes se budu soustředit na její nástupce typy 1200/1201.
Po druhé světové válce náš automobilový průmysl zažíval nejisté období. O chodu automobilek rozhodovalo na úřadech spousty nekompetentních lidí, kteří toho o automobilovém průmyslu věděli velice málo. Snad právě proto se nikdo nedivil, když v prosinci 1950 vyšlo vládní nařízení o převedení výroby osobních vozů Tatra 600 Tatraplán a nákladních Tatra 805 do mladoboleslavského podniku AZNP. Automobilka Tatra se měla výhradně zaobírat výrobou těžkých nákladních vozů. Toto rozhodnutí naší politické garnitury se ukázalo jako velice špatné. Mladoboleslavští na Tatrovácké vozy pohlíželi jako na vetřelce a nucené zlo a tak se nikdo nemohl divit, že kvalita Tatrováckých vozů šla rychle dolů a tím pádem o ně klesal zájem také v zahraničí. Proto byla v roce 1952 výroba Tatry 600 v Mladé Boleslavi ukončena. Jestliže si mladoboleslavská automobilka, chtěla uhájit své renomé a postavení nezávislého výrobce s vlastním vývojem, musela se pustit do konstrukce nového moderního vozu, který by byl schopen dobýt také západní trhy a tím pádem získávat devizy pro naše hospodářství.
Právě takovým vozem se měla stát Škoda 1200. První prototyp na upraveném podvozku předešlého typu Š 1102 s rozšířeným rozchodem kol vpředu na 12650 mm a vzadu na 1320 mm vznikl již v roce 1949. Úprava podvozku byla nutná, protože nový vůz byl širší a celkově robustnější než předchozí typ. Rozvor náprav však u prvních vozů zůstal stejný jako u Škody 1102 tedy 2485mm, což se ukázalo jako velký nedostatek který komplikoval hlavně u sanitních vozů uspořádání prostoru pro posádku a ležícího pacienta. Nastal tedy stejný problém, který trápil konstruktéry na předchozím typu š1102. U nového typu však na jaře roku 1951 bylo rozhodnuto, že vozy nové řady Škoda 1200 budou mít rozvor prodloužený o 200mm, tedy na 2685 mm. Někomu se může zdát že 20cm navíc není nic moc, ale v automobilové konstrukci to znamená hodně. Vůz s prodlouženým rozvorem získal více prostoru, který zaručoval dostatečné pohodlí pro posádku a u dodávek také zvětšený užitný prostor, souběžně s tím také elegantnější celkové proporce. Mezi veřejností získala Škoda 1200 neoficiální pojmenování Sedan, zřejmě odvozenina od provedení osobního vozu Škoda 1200. Tyto osobní vozy se kompletně vyráběly spolu s podvozky pro další karosářské verze v Mladé Boleslavi. Podvozky poté putovaly do závodu ve Vrchlabí, kde se na ně od roku 1952 montovaly dodávkové karosérie. Pobočnému závodu v Kvasinách byla svěřena montáž sanitek. Obě tato provedení měla s osobním sedanem shodnou přední část a rozvor, v uspořádání zadní části se však lišily, a to hlavně v délce zadního převisu a výškou střechy. Dodávka měla délku 4360mm a výšku 1580 mm, její zadní jednodílné dvéře se otvíraly zprava doleva. Sanitka byla delší 4620 mm a vyšší 1600mm, na pravém boku měla navíc boční dvéře. Zadní dvéře nebo lépe řečeno zadní stěna ve vrchní části vybavená dvěma oddělenými okénky se sklápěla směrem dolů, do vodorovné polohy. Z dnešního pohledu tohle řešení nebylo moc praktické a vůbec ne pohodlné k nastupování, nebo nakládání ležícího pacienta.
Dalším a u veřejnosti oblíbenou variantou sedanu bylo provedení STW, kterou od počátku roku 1953 vyráběla pobočka ve Vrchlabí. Jednalo se vlastně o dodávku oproštěnou od příčky mezi sedadlem řidiče a zadním prostorem, který byl ve vrchní části prosklený. V zadním prostoru byla druhá řada sedadel, která se mohla sklopit pro vytvoření ložního prostoru 175 cm dlouhého a 138 cm širokého. Navíc stejně jako sanitka měl typ STW /Station Wagon) na pravé straně karosérie druhé boční dvéře, pro snadnější přístup k druhé řadě sedadel.

Na motoru Škoda 1200 se oproti předešlému typu moc nezměnilo, osvědčený čtyřválec OHV byl převrtán na 1221 ccm a tím jeho výkon vzrostl na 36 koní. Tento motor byl modernizován na jaře roku 1956 kdy dostal novou hlavu válců a modernější spádový karburátor. Se zvýšeným stupněm komprese se výkon modernizovaného motoru navýšil na 45 koní, dále výrazně narostl hodnoty točivého momentu. Tyto modernizovaný sedan se vyráběl pod označením Škoda 1201. Poslední dodávka typu Škoda 1200/1201 opustila brány závodu ve Vrchlabí na podzim roku 1961. Za dobu produkce 1952 - 1960 bylo vyrobeno kolem 40 000 užitkových vozů typu Š1200 a Š1201, z toho 15000 kombi STW.



Karoserie
sedan
dodávka
kombi - STW
sanitka
pick-up
Sériová výroba
1952-1956
(1956-1959)
1952-1956
(1956-1961)
1953-1956
(1956-1961)
1952-1956
(1956-1961)
-
(1959-1951)
Vyrobeno vozů
19 334
(7 622)
4 070
(13 498)
2 076
(13 188)
1 935
(5 286)
-
(?)
1040 kg
(1060 kg)
1090 kg
(1120 kg)
1120 kg
(1150 kg)
1220 kg
(1040 kg)
Užitečná hmotnost
340 kg
(500 kg)
650 kg
650 kg
330 kg
(710 kg)
Celková hmotnost
1380 kg
(1560 kg)
1740 kg
(1770 kg)
1770 kg
(1800 kg)
1550 kg
(1750 kg)
Délka
4500 mm
4360 mm
4360 mm
4550 mm
(4620 mm)
(4360 mm)
Výška
1520 mm
1580 mm
1580 mm
1600 mm
(1640 mm)
Šířka
1680 mm
(1690 mm)
1690 mm
1690 mm
1680 mm
(1690 mm)
2685 mm
1250/1320 mm (přední/zadní kola)
190 mm
Pneumatiky
5,50×16/6,00×15
6,00×16
6,00×16
6,00×16
6,00×16
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající