Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 1101/1102- užitkové verze

1. května 2017 v 2:15 | Rudla |  Dodávkové automobily

Užitkové provedení vozů Škoda 1101 a 1102.

š1102

Když psát seriál o dodávkových vozech, tak o těch Českých tedy pěkně od začátku. Budu se věnovat dodávkovým vozům vyráběným sériově. Pominu tedy dodávkové vozy na zakázku, které vznikaly na podvozcích osobních vozů, a každý model byl vlastně originál. Proto jako první opravdu sériová dodávka podle mne byla ta postavená na podvozcích poválečné Škody 1101.

Po skončení druhé světové války nadšení zaměstnanci mladoboleslavské automobilky obnovili výrobu automobilů. Jednalo se o navázaní na předválečnou produkci. Z uskladněných předválečných dílů se opět montoval Populár 995 a 1100 nebo nákladní Škoda 256. Na podzim roku 1945 byla automobilka znárodněna a pojmenována na (AZNP), obchodní označení Škoda však mladoboleslavské automobilce zůstalo. Jako bonus z rozhodnutí tehdejší vlády byla k automobilce přidána Vrchlabská karosárna Patera a synové, o něco později pak karosárna Jawa Ing. Janečka z Kvasin. Tento nový národní podnik se chtěl prezentovat novým automobilem, na jehož důkladnou přípravu však neměl čas ani možnosti. Proto bylo vzato za vděk pouhé inovaci staršího Populáru 1100 z roku 1940. Název modernizovaného vozu byl Škoda 1101. Některé prameny uvádějí, že tento vůz se tajně připravoval již během války. Pravdou však je, že koncepce Škody 1101 zůstala stejná jako u předcházejícího Populáru. Můžeme se jen domnívat, zda tato koncepce byla tolik nadčasová, nebo konstruktérům se nedostávalo nových nápadů. Téhle koncepce se mladoboleslavská automobilka držela dlouho asi 30let. Hlavní součástí téhle koncepce byl podvozek, což byla vlastně páteřová roura která ukrývala kardanovou tyč. Vzadu na rouře byla kyvadlová zadní náprava bez tlumičů s příčným listovým perem připevněným shora k rozvodové skříni. Od střední části směrem dopředu, byla páteřová roura rozvidlená pro snadnější uchycení motoru. Přední kola měla nezávislé zavěšení na závěsech lichoběžníkového tvaru ze spodu odpružených příčným listovým perem. Řízení zde bylo se šroubem a maticí. Brzdy bubnové s kapalinovým ovládáním. Motor zůstal také stejný jako u předcházejícího Populáru. Řadový čtyřválec OHV o objemu 1098 cm3 měl výkon 32koní, spojka byla suchá jednokotoučová, převodovka pak čtyřstupňová se zpátečkou a synchronizací třetího a čtvrtého převodového stupně. Motor spojka i převodovka vjednom ceku. Hlavní změnu proti Populáru u Škody 1101 zaznamenala karosérie smíšené konstrukce, to znamená, že část kostry byla dřevěná opatřená plechovými výlisky a přední část karosérie tady kapota motoru a blatníky pak celokovové. Charakteristický prvek Škody 1101 byla maska chladiče opatřená osmi vodorovnými žebry. Tento počet žeber chladiče na pět se změnil v roce 1949, kdy proběhla nepatrná modernizace vozu. Slovo nepatrná má v tomto případě své opodstatnění. Krom počtu žeber na masce chladiče proběhla jen úprava nárazníku, který se oprostil od ozdobných slziček a byl zde v barvě karosérie, pevně přišroubován s blatníky a maskou. Poslední úpravou bylo přesunutí páky řazení z podlahy pod volant, což byl tehdy trend doby.

Škoda 1101/1102 se stavěla v rozmanitém provedení karosářských variant, užitkové verze byly karosovány v pobočných závodech, hlavně ve Vrchlabí a Kvasinách. Do těchto podniků Škoda Mladá Boleslav dovážela podvozky s kapotovaným motorem a předními blatníky.

Škoda 1101 sanitní byla uzavřená vpředu s dvěma dveřmi a vzadu pak jedněmi širokými dveřmi otvíranými doprava s malým okénkem uprostřed. Na boku zadní části pevná jednodílná okna, na něž navazují zadní vyklápěcí okénka. V zadní část vozu je na pravé straně pacientské lůžko na posuvných kolejničkách. Na levé části bylo nouzové sklopné sedátko pro ošetřujícího lékaře. Přední část vozu byla určena pro řidiče. Obě části oddělovala pevná mezistěna v horní části vybavena posuvným okénkem. Tato mezistěna bývala vedle řidiče vyklenuta do prostoru spolujezdce, to kvůli lehátku, které by se jinak do vozu nevešlo. Náhradní kolo se kvůli snížené podlaze v zadním prostoru muselo přestěhovat na podlahu vedle místa řidiče. Na toto náhradní kolo se upevňovalo nouzové sedátko bez opěradla pro případného spolujezdce. Sanitní karoserie byly stavěny výhradně na podvozcích typu 1101, s řadící pákou na podlaze. Tato sanitní vozidla se vyráběla od roku 1946 do roku 1951 výhradně v závodě Vrchlabí. Celkem se vyrobilo 4561 těchto sanitních vozů.
š1101

Dodávková karosérie byla opět uzavřená třídveřová. Na boku karosérie, za předními dveřmi měla větrací klapky užitkového prostoru, který byl 1500mm dlouhý, na vnitřních stěnách opatřený ochrannými lištami. Rezervní kolo se ukládalo pod podlahu užitkového prostoru. Mezi prostorem pro řidiče a užitným prostorem opět pevná mezistěna, tentokrát rovná v horní části opatřená výklopným okénkem. Užitečná hmotnost u prvních dodávek byla 350kg, od půlky roku 1948 díky zesílení zadního listového péra vzrostla na 500kg. Dodávky se stejně jako sanitky vyráběly jen ve Vrchlabí na podvozcích typu 1101, krom 350 vozů s pravostranným řízením určených na vývoz, které měly podvozky typu 1102. Od října 1946 do poloviny roku 1952 bylo postaveno skoro 5000 dodávek.

Station wagon (STW)
Osobní dodávkové karosérie STW vznikla jako poslední a nejúspěšnější z užitkových karosářských verzí Škody 1101. Její produkce byla roztroušena po celé republice, vyráběla se jak ve Vrchlabí, tak v Kvasinách, Pražských Letňanech, V Brně, v Rousínově a také v Plzni. Zákazník si tehdy mohl vybrat mezi ze dvou verzí STW. Buď klasickou oplechovanou, nebo bez oplechování typu woody, kde užitný prostor měl viditelnou dřevěnou kostru zevnitř vyplněnou překližkou nebo dřevem.


Technické údaje----
xxxxxxxsanitkadododávka----------------- STW
sériová výroba1947-19511947-19521949-1952
vyrobeno vozů456149464393
pohot. hmotnost1090kg1050kg1070kg
užitečná hmotnost310kg500kg500kg
celková hmotnost1400kg1680kg1700kg
délka vozu4140mm4120mm4120mm
výška1650mm1680mm1620mm
šířka1500mm1500mm1520mm
rozvor2485mm2485mm2485mm
rozchod p+z1200-1250mm1200-1250mm1200-1250mm
světlá výška190mm190mm190mm
pneumatiky5,75x166x166x16
spotřeba paliva10l/100km10l/100km10l/100km
nejvyšší rychlost100km/h100km/h100km/h
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 RADEK RADEK | E-mail | 1. května 2017 v 18:59 | Reagovat

reaguji na váš článek o škodě 1101/1102. v zásadě nesouhlasím z druhýnm odstavcem   nebot jste vynechal vuz popular 1101 typ 938  na kterém byly udělány během války zásadní změný jak v rozměrech tak v konstrukci .tento vuz byl mezičlánkem mezi vámi zminovanýn´m popular 1100ohv a klasickým tudorem 1101 /1102 v případě bližších info mohu konzultovat

2 rudlaa rudlaa | 1. května 2017 v 20:59 | Reagovat

Děkuji za upozornění.
Pokusím se tento nedostatek napravit.
Starší auta, hlavně ta užitková jsou můj koníček.
Vše na tomto blogu je na amatérské bázi, informace
vyčtené z katalogů knížek a časopisů.
Proto se stane, že něco přehlédnu, nebo ve článku ani nenajdu.
Konzultaci se proto nebráním a budu rád za každé nové Info,
třeba k vozu Popular 1101 nebo i k jiným automobilům a to zde
nebo na emailu -- autamin@seznam.cz--

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající