Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Barkas B1000

1. dubna 2017 v 16:00 | Rudla |  Dodávkové automobily
BARKAS B1000


BARKAS- B1000
V předešlém článku jsem psal o Framu- Barkasu V901-901/2, kde jsem se pokusil sepsat historii automobilky Barkas. Dnes tedy přišla řada na neznámější typ automobilky Barkas, který si alespoň my starší dodnes dobře pamatujme, však se vyráběl bezmála 30 let, a na našich silnicích byl často k vidění. Na jeho zvláštní zvuk a zápach dvoutaktního motoru se nedá zapomenout.
Barkas B1000 se rodil v automobilce Barkas Hainichen pomalu a těžce. Již k roku 1952 se datují zmínky o novém trambusovém typu, který, se tehdy vyvíjel ještě pod označením Framo V900 a který se nepodařilo zavést do sériové výroby. Místo měj, naběhl do výroby inovovaný kapotovaný starší typ Framo V901/2. Důvod co brzdilo započetí výroby nového Barkasu se, mohu jen domnívat. Podle mě je hlavním důvodem úplně odlišná koncepce nového Barkasu. Ono přestavět celou výrobní linku a ze dne na den sehnat či vyrobit úplně odlišné díly, zřejmě v poválečném Východním Německu nebyla jednoduchá záležitost. Prototyp nového vozu se zkoušel od roku 1954 a za dobu jeho testování se dočkal mnoha vylepšení, díky nim splňoval veškeré podmínky uložené státními orgány. Hlavně byl kladen důraz na co největší ložní plochu, dále pak na poměr hmotnosti vozidla k užitečné hmotnosti, který měl být 1:1. Další podmínkou bylo co největší využití dílů domácí produkce.
První představení zcela nového vozidla Barkas B 1000, kdy se hlavně státní představitelé a organizace mohli seznámit s tímto vozem, proběhlo v roce 1958. Jeho nová konstrukce a koncepce všechny zúčastněné odborníky a novináře velice překvapila. Však se taky jednalo o na svou dobu velice moderní a nezdráhám se napsat že, nadčasový užitkový automobil. Svému předchůdci typu V 900/2 nebyl podobný vůbec ničím. Nový typ měl samonosnou trambusovou karosérii, předním pohonem a nezávislým zavěšením všech kol. Úplně první verzí byla dodávka, která musela vzít zavděk za tříválcový motor o objemu 900ccm, který byl dodáván do osobních vozů Wartburg 311. Sériová výroba nového Barkase, byla zahájena v půlce června 1961. Po půlroce jeho výroby automobilka v Hainichenu začala do Barkasu montovat silnější motor, jelikož ten starý byl asi jedinou slabší stránkou celého vozidla. Ten nový opět dvoutaktní tříválec Chlazený vodou, W 312, se mohl pochlubit vyšším objemem 992 ccm a tím pádem taky výkonem 42 koní (31 kW) při 4000ot/min.. Který přes suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku poháněl přední kola dodávky. Jak jsem zde zmínil karosérie byla samonosná, na tehdejší dobu moderní, líbivá s velmi malým odporem vzduchu. V její spodní části byl přibodovaný páteřoví vpředu rozvidlený nosník pro usazení motoru. Na stranách nosníku vyčnívaly příčníky sloužící k uložení šikmých torzních tyčí nesoucích závěsy kol. Ve střední části pak tyto příčníky vyztužovaly podlahu.
Motor Barkasu B1000 měl od roku 1961 označení AWE312/016. Jednalo se o vodou chlazený dvoutaktní řadový tříválec s vratným vyplachováním. Obsah válců: 991 ccm, vrtání 73,5 mm, zdvih 78 mm. Jeho maximální výkon 42k při 4000 ot/min. Klikový hřídel byl dělený, prostorový, uložený ve čtyřech valivých ložiskách. Horizontální karburátor BVF typ H362-26.
Maximální rychlost u kombi a minibusu 100 km/h, u valníku ostatních typů 90km/h. Spotřeba na 100km , kolem 10l
Rozvor měl Barkas 2400mm, světlou výšku 200mm. Přední rozchod 1450mm, zadní 1460mm. Skříňový vůz byl dlouhý 4520mm, 1860mm široký a 1850mm vysoký.
Závěrem tohoto článku snad jen konstatování, že po pádu berlínské zdi Barkas neměl šanci konkurovat západním automobilům. Nějaké pokusy o revitalizaci Barkase sice proběhly, jenomže bez patřičné odezvy. Proto po třiceti letech výroby 10. Dubna 1991 sjel poslední Barkas z výrobní linky. Za tu dobu bylo vyrobeno 176 000 Barkasů B1000.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Myslivec Myslivec | 16. června 2017 v 17:39 | Reagovat

Hezký článek, nicméně: Barkas B 1000 není samonoska, ale má klasický rám, rozvidlený je Y (jasně, překlep se stane) a motory postupem doby (v souladu s vývojem Wartburgu) posílily na 45 a 50 koní.

2 rudlaa rudlaa | 19. června 2017 v 21:10 | Reagovat

[1]: Děkuji za reakci na článek. Nemohu však souhlasit stím, že barkas B1000 má klasický rám. Konstrukce vozu je samonosná, ale ve spodní části vystežená ocelovým páteřovým nosníkem, který je na předku rámu rozvidlený pro usazení motoru.
Nosník je po stranách opetřen příčníky pro vystužení podlahy.
Co se motoru týká, tak zde máte pravdu. Časem se pokusím článek doplnit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající