Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Barkas V901/2

2. března 2017 v 19:54 | Rudla |  Dodávkové automobily
Barkas V 901/2

BARKAS V901/2

Jak to všechno začalo.
Historie malého náklaďáčku Barkas je opravdu docela zajímavá a určitě stojí zato si jí připomenout.
Barkas V901 byl malej náklaďáček, nebo spíše dodávka s pohotovostní nosností 1000kg. Jeho výroba probíhala v Německém Karl Marx-Stadtu tehdy NDR.
Historie a vznik tohoto vozu stojí za pozornost, tak se na ní pojďme podívat. Kdo si myslí, že na počátku této historie figuruje nějaký německý továrník, tak ten je na velkém omylu. Vše započalo u Dána JorgenaSkafteRasmussena. Který na přelomu 19. a 20. Století studoval v Německu strojírenství.
Poté co úspěšně dostudoval, se rozhodl, že v Německu zůstane a založí vlastní firmu. Tu také v roce 1904 s kamarádem založil. Malá továrnička na automobilové osvětlení, blatníky či oddělovače oleje pro parní stroje působila v Chemnitzu a její název zněl Rasmussen & Ernst.
Během první světové války Rasmussen započal s výrobou vozidel s parním pohonem tak zvaných ,,DampfKraftWagenů", tedy DKW. Rasmussenovo DKW se později stalo jednou z nejdůležitějších automobilových a motocyklových značek v Německu. Vše nabralo obrátky poté co se Rasmussen seznámil s konstruktérem benzínových motorů HegoRuppem. Ten pro Rasmussena sestrojil malinký motůrek o obsahu 25 ccm, který sloužil k pohonu hraček, byl však schopen pohánět taky jízdní kolo. V roce 1919 Rasmussenova firma bylo opět přejmenována, tentokrát na ZschopauerMotorenwerke která vyráběla výhradně motory značky DKW.
Rčení pije jak Dán má možná něco do sebe. Protože právě v pivnici u piva se Dán Rasmussen setkal s dvěma významnými inženýry Richardem Blau a Paulem Figurou, kteří byli ochotni sním spolupracovat a založit další firmu, tentokrát pod názvem FrankenbrgerMotorenwerke (FRAMO). Tato firma se nejdříve zaobírala výrobou součástek a dílů k motocyklům DKW. Později však začala koketovat s výrobou levných dodávkových tříkolek jakýchsi rikš poháněných dvoudobým motorem o obsahu 200ccm. Tyto tříkolky slavily až nečekaný úspěch. Hlavně mezi řemeslníky a drobnými podnikateli si tříkolová vozítka získala velkou oblibu a fabrika měla co dělat aby stíhala uspokojit poptávku. V roce 1930 zřejmě z kapacitních důvodů se firma Frankenberger Motorenwerke přestěhovala do prostor v nedalekém Hainichemu, kde dostala nové přejmenování, tentokrát na Framo-WerkeGmbHHanichen.
Při prohlídce přestěhované fabriky začala v Rassmussenovi zrát idea na výrobu čtyřkolového nákladního vozu. Idea ke skutečnosti neměla daleko. Již v roce 1934 byla spuštěna produkce malého ale již klasického tedy čtyřkolového náklaďáčku Framo typ HT 600 s dvouválcovým motorem DKW o obsahu 600 ccm a výkonu 18 koňských sil. Skoro současně s tímto typem se vyráběl taky robustnější kolega Framo HT 1200 s užitečnou nosností 1200 kg. Do tohohle vozidla se montoval motor Ford Eifel s výkonem 34 koňských sil. Zde musím vložit poznámku o typu V 501 což byl vlastně předchůdce Barkasu. Jednalo se o náklaďáček s nosností 750 kg s motorem původně postaveným pro motocykl o objemu 500 ccm. V tomto období firmy vyráběla kolem 6000 vozidel, s užitečným zatížením od 0,5 do 1,2 tuny ročně. Pak ale vše zkomplikovala druhá světová válka. Výroba automobilů byla utlumena a firma přešla na válečnou výrobu děl a granátometů.
Po skončení války, se dají o továrně Framo napsat dvě správy: Tou dobrou bylo že na fabrice během válečných bojů nevznikly žádné škody. Tou špatnou bylo že továrna Framo se stala válečnou kořistí Sovětského svazu. Navíc se zjistilo že továrna během války zaměstnávala vězně z nedalekých koncentračních táborů, což bylo černou kaňkou v historii této fabriky. Většina vybavení a dokumentace byla odvezena do SSSR. Z velké a úspěšné fabrikyFramo zůstaly jen holé zdi. V těchto složitých časech v podniku pracovalo posledních asi 50 zaměstnanců kteří zde vyráběli spotřební předměty ze dřeva a kovu. Svou pravou tvář začal podnik Framo zase získávat až v roce 1948, kdy byl znárodněn a spolu s dalšími znárodněnými automobilkami začleněn do východoněmeckého koncernu IFA. To ale neznamenalo že závod IFA Framo má vyhráno. Výroba automobilů zde začala velice pomalu, a to pomocí posbíraných dílů válečné a předválečné produkce. Navíc chyběla dokumentace která se stela Sovětskou válečnou kořistí. Spuštění automobilové poválečné výroby v závodě Framo IFA můžeme datovat rokem 1950, kdy na Lipském veletrhu byl představen vůz, který byl totožný s vozy předválečné výroby, hlavně s typem V 501. Nový nákladní automobil se ale již připravoval pod označením V900. Následně se však ukázalo že nový typ není dostatečně připraven do sériové výroby. Proto vznikla prozatímnínáhražka Framo V901. Tento typ na první pohled vypadal stejně jako jeho předchůdci, ale doznal řadu zásadních změn.

Barkas V901 na LEGENDÁCH 2016 v areálu Bohnické nemocnice.
Pohled pod kapotu.
Hlavní změnou byl motor, protože ten původní vyvinutý pro motocykly byl velkou slabinou typu V 501. U nového Frama V 901 se ho podařilo nahradit velkosériovým dvoudobým tříválcem s osobniho vozu IFA F9, tento motor měl výkon 7koní větší tedy 24 při 3600 ot/min. Krom základního valníku se Framo V 901 dělalo taky jako sanitní vůz, osobní vůz kombi, či skříňové provedení pro rozvážku, či dokonce jako minibus pro osm osob. Po spuštění výroby tohoto typu se produkce firmy Framo počala razantně navyšovat, a její vozy se stávaly důležitým vývozním artiklem.Během roku 1957 došlo v NDR reorganizaci automobilového průmyslu a taky k dalšímu přejmenování podniku, tentokrát na VEB Barkas-Werke, a tak se vlastně přes noc stal z Frama- Barkas. Barkas prý v jazyce Féničanů znamená blesk, což se mě osobně v tomto případě zdá dost nadnesené.
Pro nás ale bylo zásadní doporučení tehdejší ,,Rady Vzájemné Hospodářské Pomoci" o zastavení výroby lehkých nákladních automobilů u nás, a v rámci rozdělení výrobních programů, dovážet tyto vozidla z NDR. Tak se tyto malé nákladní automobily Barkas V901/2 v hojné míře dostaly na naše území.
Minibus Barkas V901/2

Svět Motorů v roce 1960 o Barkasu napsal. BARKAS V 901/2 se dovážel ve čtyřech obměnách, jako dodávkový otevřený, dodávkový zavřený, víceúčelový a osobní. Má dvoudobí, vodou chlazený tříválcový motor AWE 310 5, stejný jako u osobního vozu Wartburg. Jeho výkon je 28 k při 3600 ot/min, má obsah 900ccm, vrtání 70mm a zdvih 78 mm. Je v jednom bloku se skříní spojky a převodovky. Spojka je jednokotoučová, suchá. Převodovka je čtyřstupňová, se zpětným chodem. Převodové stupně se řadí pákou na víku převodovky. Motor je umístěn vpředu a pohání zadní kola. Výkon motoru od převodovky přenáší dělený spojovací hřídel. Rozvodovka má talířové kolo a pastorek stálého převodu s ozubením ,,Gleason" Provozní brzdy jsou hydraulické a působí na všechna kola. Pomocná ruční brzda je mechanická, a působí na zadní kola. Řízení hřebenové. Přední náprava je dělená s nezávisle odpruženými koly, a s příčným půleliptickým listovým perem. Výkyvy pérování tlumí jednočinné tlumiče typu ,,Markant 32". Přední příčné pero je složeno z 10 listů. Zadní náprava je odpružena dvěma podélnými půleliptickými listovými pery a opatřena dvěma dvojčinnými tlumiči typu ,,Aktiv 32". Obdelníkový rám je sestaven ze dvou podélníků, dvou příček a tří nosičů per. Kola jsou disková, pětiděrová, s rozměrem 4,00E-16 na obou nápravách jednoduchá s pneumatikami 6,00-16 extra. Tolik teda o Barkasu tehdejší Svět Motorů.
Výroba typu V901/2 byla ukončena roku 1961, za tu dobu sjelo z výrobního pásu 25604 vozů. Následujícím typem byl nejznámější Barkas typ B1000 o kterém bude následující článek.



Pan Jaroslav Hanák poslal zajímavé fotky ze srazu vozů Barkas V901/2 děkuji.





 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající