Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Nákladní auta ve 2 světové válce 8díl

1. prosince 2016 v 11:05 | rudla |  Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE

M.A.N.
Jestli se mám pokusit v tomto seriálu částečně popsat nebo alespoň ukázat nákladní automobily které se používaly ve druhé světové válce. Tak je potřeba vše mít, nebo se pokusit vše mít nějak seřazeno. Proto jsem se dnes dostal, k písmenu M. Hned mě bylo jasné, že od písmene M se bude psát hlavně o automobilech německé produkce. Hned jako první tedy automobilka M.A.N.
Historie automobilky M.A.N je hodně stará. Vše započalo již v roce 1840 kdy pánové Ludwig Sander a Gaspard Dollfus začali podnikat v oboru výroby strojů všeho druhu a potažmo s tím založili firmu s názvem Maschinenfabrik in Augsburk. S výrobou nákladních automobilů však firma M.A.N započala o dost později, na začátku první světové války, kdy Německo začalo podporovat podniky vyrábějící armádní nákladní automobily. Ze začátku se M.A.N soustředil na spolupráci ze Švýcarskou automobilkou Saurer, jejich spolupráce nakonec vyústila založením značky MAN Saurer Lastwagen GmbH, produkující nákladní vozy o tonáži 2 až 5 tun.
Tahle značka však neměla dlouhého trvání, protože velení německé armády nechtělo tolerovat závislost na zahraničním průmyslu. A tak se MAN stal opět samostatnou firmou, pod značkou MAN-Lastwagenwerke.
Poté co v Německu fašistický režim získával stále pevnější postavení, se společnost MAN začala zaobírat konstrukcí také vojenských vozidel. Proto již v roce 1931 založila novou konstrukční kancelář zaobírající se speciálními vozidly k vojenským účelům. Jako první počin nové konstrukční kanceláře, byl upraven na vojenské účely civilní pěti tunový kamion F1H6.

MAN F1H6/ F2H6/ F3H6

Byla to vojenská verze odvozená od civilní pětituny. Motor dieselový kapalinou chlazený šestiválec, měl výkon kolem 100 hp. Maximální rychlost kolem 40 KM/h.
Po mírné úpravě v roce 1934 se typové označení změnilo na F2H6. O další rok později, došlo u tohoto typu k prodloužení a zesílení rámu. Tyhle delší vozy se značily F3H6.

MAN E1 /E2 /E3000


MAN E1 spatřil světlo světa v roce 1935, jeho užitečná nosnost byla 2,5 tuny. Motor D 0524 s přímým vstřikem byl řadový vodou chlazený, dieselový, čtyřválec měl obsah 4,2 litrů a jeho výkon byl 60 koní. Od roku 1936 se pak do E jedniček montoval alternativní motor D 0534, který měl o jeden centimetr delší zdvih a jeho výkon se tím navýšil na 65 koní-
.MAN E-2 bylo vlastně totožné vozidlo jako E1 jen s tím rozdílem že dostalo do vínku nepatrné navýšení nosnosti na 2,75 tuny.
MAN E3000 byl další bratříček patřící do očkové řady, jeho výroba probíhala od roku 1939 do r1944. Jeho užitečná nosnost 3 tuny a jeho výkon opět navýšen, tentokrát na 70 koňských sil.

MAN ML 4500


Tenhle typ se vyráběl od roku 1939 do 1944 a byl to wehrmachtem nejpoužívanější MAN. Jeho užitečná hmotnost byla 5tun. Pohonná jednotka R6, což byl šestiválcový diesel o objemu 7988 ccm a výkonu 110 koní. Tento typ měl pětistupňovou převodovku, jeho průměrná spotřeba 24 l na 100 km.

Mercedes Benz
O zakladatelích automobilky Mercedes Ben: Gottliebu Daimlerovi a Karl Benzoví jsen na tomto blogu psal v seriálu o vzniku automobilu.
Docela zajímavým faktem je, že tihle dva pánové žili a vynalézali nedaleko od sebe. Dělila je vzdálenost jen 100 km, ale oni se ve skutečnosti nesetkali. Oba sestrojili jako první na světě svoje vysokorychlostní motory a motorová vozidla, a tím se zasloužili o základy motorové dopravy. Oba muži se stali zakladateli svých společností. Postupem doby jak poptávka po jejich patentech narůstala, tak také obě firmy se rozšiřovaly a v roce 1926 došlo k jejich spojení do společného podniku Daimler-Benz.
Automobily Mercedes jsou pojmenovány po dceři tehdy výhradního prodejce jejich vozů a rakouského generálního konzula v Nice Emila Jellinka.
Konstrukce vozidel a hlavně motorů obou společností byla dost odlišná, proto ze začátku dalo dost práce najít vhodnou konstrukci pro společný automobil. Navíc běhen druhé světové války se u Mercedesů museli kvůli nařízení ministra Třetí Říše Alberta Speera věnovat výrobě konkurenční třítunky Opel Blitz a opustit vlastní vývoj v této kategorii vozidel. Přesto se v této náročné době podařilo sestavit kvalitní nové motory a nákladní vozidla.

MERCEDES-BENZ L 1500S / 1500A

Tyhle typy patří k nejlehčím válečným vozidlům od Mercedesu. Jak s typového značení je zřejmé, jedná se o vozidla s užitečnou nosností 1500kg. Oba typy jsou shodné konstrukce, jediný rozdíl je v pohonu. Zatím co typ S má hnanou jen zadní nápravu 4x2, tak typ A byl specielně upraven pro Wehrmacht s náhonem na všechna kola, tedy 4x4. Benzínový motor byl u těchto lehkých užitkových vozidel použit s osobního Mercedesu typu 260. Jednalo se o, 6-ti válec typ M-169 jeho obsah byl 2,6l a výkon 60hp. Tahle vozidla dokázala vyvinout rychlost až 85km/h, při průměrné spotřebě 19l/10 km.
Délka vozu 4930mm šířka 2050mm a výška 2225mm, rozvor vozu 2900mm.

MERCEDES-BENZ L 3000S/(A)



Střední nákladní automobil s nosností 3.100 kg, byl snad nejhojnější typ Mercedese u německé armády, který se vyráběl od roku 1939 do roku 1944 (typ A), a typ S do roku 1944.
Jeho motor byl řadový dieselový čtyřválec o objemu 4849 ccm a dával výkon 75 hp. Maximální rychlost vozidla 70 km/hod. Jeho spotřeba na 100km 20 l na silnici a 30 l v terénu.
Délka vozu 6250 mm, šířka 2350mm a výška 2600 mm. Celkem se vyrobilo 28000 vozidel tohoto typu.

MERCEDES-BENZ L 4500S/(A)
Tyto mohutnější bratři předešlých typů, s užitečnou hmotností 4950 kg u typu S a 4650 kg u typu A. Obě nápravy stejně jako u ostatních typů tuhé a odpružené listovými pružinami.
Motor s Dieselový kapalinou chlazený řadový šestiválec s nepřímím vstřikováním o objeme 7274 ccm, měl výkon 112 hp. Při 2250 ot/min. Převodovka zde byla, 5-stupňová manuální.
Délka vozu 7680 mm, šířka 2350 mm, výška 3345 mm, rozvor 4600mm.

MERCEDES-BENZ G3A

Tenhle typ s užitečnou nosností 1,5tuny, se vyráběl ještě před druhou světovou válkou 1929-1935, přesto ale se používal po celou dobu války. Jeho velkou výhodou hlavně v terénu byly jeho tři nápravy 6x4.
Motor M09 zážehový řadový šestiválec, chlazený kapalinou o obsahu 3689 ccm. Dával 68 hp a umožňoval max. rychlost 65km/h. Spotřeba paliva na 100km - 30 l silnice a 40 l v terénu. Převodovka 4-stupňová manuální.
Délka vozu 6000mm, šířka 2100 mm, výška 2650 mm.

MERCEDES-BENZ LG63


Další třínápravový dělník, tentokrát těžšího kalibru s užitečnou nosností 6000 kg.
Motor ON67- dieselový řadový kapalinou chlazený šestiválec OHV měl obsah 7413 ccm a výkon 95 hp při 2000ot/min. Jeho maximální rychlost 53km/hod. a spotřeba na silnici 30 l v terénu pak 45 litrů na 100 km.
Délka vozu 7100mm, šíře 2300mm, výška 2800mm.


Magirus
Firma Magirus se může chlubit letitou tradici. Již od roku 1866 se zde vyrábějí hasičská vozidla. Společnost založil v Německém Ulmu, Conrad Dietrich Magirus. Výroba motorových nákladních vozidel a autobusů zde začala samozřejmě později v roce 1910. Automobily zde vyráběné měly vysokou technickou úroveň, která jim umožňovala pracovat v nejtěžších podmínkách.
Vzhledem k tomu že automobilky Büssing-NAG a Dainler-Benz v roce 1933 kapacitně nestíhaly vyrábět dostatečné množství nízkotonážních třínápravových vozidel, byla firma Magirus požádána o postavení a následnou výrobu takovýchto vozidel. A tak v roce 1934 vznikl převážně pro Wehrmacht nový model.

MAGIRUS M206

Lehký třínápravový nákladní automobil 6x4 s užitečnou nosností 1,5 tuny.
Motor Magirus S88: byl benzínový řadový šestiválec OHV chlazený kapalinou, o objemu 4562ccm, vrtání/zdvih 88/120 mm. Tento motor dával výkon 70 hp při 2200ot/min. Maximální rychlost 62km/hod, spotřeba na silnici 35 l a 45 l v terénu.
Délka vozu 5470 mm, šířka 2220 mm, a výška 2350 mm.
Tento typ se vyráběl do roku 1938, za tu dobu se vyrobilo asi 1080 kusů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající