Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Nákladní auta ve 2 světové válce 7díl

1. listopadu 2016 v 18:08 | Rudla |  Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE
KARRIER
Byla britská automobilka, kterou v roce 1908 založil v městě Huddersfield Herbert Clayton se svým synem Raginaldem. Nejprve se podnik zaobíral výrobou komerčních vozidel. Ale již v roce 1909 opustilo brány závodu prvních 15 nákladních automobilů Karrier Car model A. Další rok pak dalších 46 vozidel, což se jevilo jako opravdu úspěšný vstup na automobilový trh. Tento úspěch podnítil Claytona k dalšímu výviji následovníků. Během první světové války se velice osvědčil Typ Karrier WDS (War Department Subsidy) s motorem Tylor 50 hp. Britská armáda tehdy odebrala 2000 těchto vozidel.
Co se 2 světové války týká, tak si musíme představit typ Karrier K6. Jednalo se o tří tunové vozidlo 4x4. Na první pohled je poznat že se jedná o vojenský speciál, který vypadá že ho konstruktéři zfušovaly za jednu noc. Snadno si ho lze splést, třeba s Bedfordem QL nebo Austinem K5.

KARRIER CK6


Karrier K6 měl jako zvláštnost silný 4,5 tunový naviják. Motor byl šestiválcový o objemu 4.086 cm3 a výkon 80 k. Převodovka čtyřstupňová + přídavná dvojstupňová. Délka vozu 579 cm, šířka 221 cm, výška 315 cm.

Dalším vozem je pak Karrier W06
Bohužel o tomto automobilu se mě nemedařilo sehnat žádné informace. Snad jen že jeho užitečná nosnost byla 5 tun. Měl 3 nápravy 6x4 a motor benzínový čtyřválec.


KRUPP je letitá firma, která se, v 19 Století proslavila hlavně jako ocelářský gigant, který vyráběl mimo jiné také zbraně a munici. Tohle všechno je všeobecně známá věc. Že však firma Krupp vyráběla také automobily, to už tak běžná informace, alespoň pro mě nebyla.

KRUPP Protze

Určitě neznámější vojenským nákladním Kruppáckým vozem byl typ KRUPP ´´PROTZE"L2H(1)43
Vše začalo v roce 1929, kdy se automobilové oddělení firmy Krupp fungující od roku 1919, rozhodlo zúčastnit konkurzu, vydaném Německým Zbrojním úřadem (Waffenamt). Nový automobil měl být šestikolový lehký nákladní o nosnosti 1,5 tuny na silnici a 1 tuny v terénu. Jeho světlá výška měla být alespoň 250 mm, aby mohl přebrodit nejméně půl metru vody. Tohle zadání se firmě Krupp podařilo bezezbytku splnit, a tak mohlo s plnou parádou v roce 1930 první vozidlo typu Krupp L2H43 vyjet z továrny.
Jednalo se o vozidlo 6x4 s benzínovým čtyřválcovým motorem, chlazeným vzduchem, typu boxér M302 o výkonu 55k. Mazání motoru bylo tlakové, zubovým čerpadlem doplněným obtokovým výměnným filtrem. Na tomto místě je potřeba dodat že ze začátku výroby byl testován taky motor M612 dieselová obdoba Typu M302, která se však neuplatnila pro horší startovatelnost a náročnější údržbu.
Neoficiální armádní pojmenování Krupp Protze vzniklo údajně vzhledem tvaru šikmé kapoty, má znamenat něco jako nosatý nebo důležitý.

LEYLAND
Původ této vyhlášené britské značky započal na konci devatenáctého století v malé vesnické kovárně v Leolandu patřícího do Lancashirského hrabství. Právě zde nadaný mladíček James Sumner započel experimentovat s parními motory, které instaloval do sekaček, parní tříkolky a nakonec do kočáru bez koní. Pro velkou poptávku po Sumnerovo strojích, došlo v roce 1896 ke spojení s Henrym Spurrierem a založením společnosti Lancashire Steam Motor Co., která se přestěhovala do nových prostor v North Works v Leylandu. Zde došlo ke spojení s další strojírenskou firmou Coulthards z Prestonu a následně k dalšímu přejmenování, tentokrát na Leyland Motors Ltd. Hned od začátku byl o výrobky podniku velký zájem, který vzrostl ještě více pote, co v roce 1904 Leyland spustil krom parních strojů také výrobu vozidel se zážehovými motory.
V období první světové války byl Leyland hlavní dodavatel nákladních vozů pro armádu. Tehdy armáda odebrala více jak 6000 automobilů.
Za druhé světové války vyrobila společnost Leyland přes 9000 kolových vozidel z toho 1000 desetitun typu Hippo Mk II.

LEYLAND HIPPO


Tento těžký nákladní vůz měl užitečnou nosnost 10 tun a podvozek 6x4. Motor byl dieselový šestiválec chlazený kapalinou a výkon měl 74,6 kW. Převodovka manuální 5+1. Brzdy hydraulické bubnové. Délka vozu 8310mm, šířka 2460mm, výška 3330mm.

LEYLAND RETRÍVR



Užitečná nosnost retrívru byla 3 tunu, uspořádání podvozku 6x4. Motor čtyřválcový zážehový vodou chlazený měl obsah 5.895cm3. Výkon 73kW při 2,120 ot/min. Brzdy hydraulické se servo pomocí. Délka vozu 6850mm, šířka 2270mm, výška 3450mm
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 dominik dominik | 13. listopadu 2016 v 19:57 | Reagovat

pěkní

2 karel karel | 13. listopadu 2016 v 20:01 | Reagovat

[1]: tío

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající