Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Wikov 1,5 t

2. srpna 2016 v 16:25 | Rudla
WIKOV -1,5 t


WIKOV 1.5 t

Výroba automobilů Wikov sice neměla dlouhé trvání, trvala pouhých 16 let. Ani vyrobených automobilů nebylo velké množství, přesto tahle značka určitě stojí za zmínku. Třeba jen pro připomenutí že existovala.
Firma vznikla v Prostějově koncem roku 1918, sloučením dvou firem pánů Wichterle a bratří Kovaříků. Obě firmy se zabývaly hlavně výrobou zemědělské techniky, zřejmě si nechtěli navzájem konkurovat. A tak se těsně po vzniku samostatného Československa majitelé obou firem dohodli že své firmy sloučí v jeden celek, který byl pojmenován Wikov. Po sloučení obou firem zůstala hlavní náplní výroba a opravy zemědělské techniky. V roce 1924 na návrh Ing. Dr. Františka Kovaříka započala mimo jiné sériová výroba automobilů Wikov. Předtím v létech 1922 - 1925 se podařilo postavit několik prototypů osobních automobilů s označením Wikov I až V.
Sériová výroba započala automobilem typu Wikov 7/28.
Automobily Wikov se vyznačovaly pokrokovým řešením a převážně ruční výrobou, která zároveň zajišťovala vysokou kvalitu vozů které, proto vznikaly jen v malých sériích. Také cena těchto vozů byla na tehdejší dobu dost vysoká. Kvalita a vysoká cena, to byl hlavní důvod pro přezdívku automobilů Wikov, který se říkalo Český Rolls-Royce.

Tento blog je určen nákladním automobilům, proto se zde pokusím popsat nákladní automobil této značky/ WIKOV nákladní typ 1,5 t. /
Od typového označení je jasné že se jedná o lehký nákladní vůz s užitečnou nosností 1,5 tuny. Jednalo se na tehdejší dobu o automobil nadčasový, na kterém firma použila zkušenosti z výroby osobních automobilů. Třeba motor byl vlastní, tedy Wikovácké konstrukce. Dvoulitrový vodou chlazený řadový čtyřválec s vrtáním 76 mm a zdvihem 107 mm. o výkonu 40 koňských sil, který se mohl chlubit visutými ventily a vačkovým hřídelem ve snímatelné hlavě válců tedy OHV, což bylo na tu dobu dost netradiční řešení. Zalomený hřídel byl staticky i dynamicky vyvážený a opatřený protizávažími. Další zajímavou novinkou byly vyměnitelné vložky ve válcích motoru. Spolehlivost chlazení zajišťovala vodní pumpa. Mazání motoru zde bylo tlakové, cirkulační opatřené dvojím čističem oleje. Zapalování bateriové. Řízení bodu zážehu samočinné a mimo to ruční svinovač Zenith. Přívod benzínu spádový.
Při představě že se psal rok 1930 musí snad každý uznat, že se jednalo o motor opravdu mimořádný. Proto také byl tříbodově uložen na gumových pouzdrech k neobyčejně tuhému rámu, který byl vyztužen lisovanými a trubkovými příčkami. Chassis bylo nízkorámové, opatřené centrálním mazáním- pouhým sešlápnutím příslušného pedálu.
Spojku měl Wikov sochou jedno lamelovou. Převodovku mechanickou čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad.
Kardanový hřídel byl dělený na krátký na obou koncích opatřený zapouzdřenými klouby, které přenáší kroutící moment od převodovky ke středovému uložení na příčce rámu. Odtud vedl hlavní kardan k zadní nápravě systému ,,banjo´´, z ocelového lisovaného plechu. Pohon zadních kol obstarávalo kuželové soukolí se spirálovými zuby a redukcí s párem čelních ozubených kol. Pérování zde bylo klasické půleliptickými péry. Kola disková vzadu dvojitá.
Brzdy opět nadstandardní, hlavní nožní hydraulická Lockheeed na všechna čtyři kola, navíc opatřené automatickým stavěním čelistí. Ruční brzda byla nezávislá kardanová, jen na zadní kola.
Prospekt uvádí, že k normální příslušenství obsahovalo: Úplné elektrické osvětlení Bosch s dvěma reflektory, elektrický startér a houkačku, dále hledací reflektor a lampičku na policejní číslo (dnes SPZ). Palubní deska byla s kompletní výzbrojí: Rozdělovací skříňkou, tachometrem s celkovým i denním počítadlem ujetých km. Osmidenní hodiny, ukazovatel tlaku oleje, elektrickou armaturní lampičku a páčku pro ruční řízení zážehu. K další výbavě patřilo zpětné zrcátko, ruční ukazovatel směru, náhradní kolo příslušné nářadí a náhradní součástky.
Karoserie: O té se v prospektu píše, že jest provedena z prvotřídního tvrdého dřeva a náležitě vyztužena železným kováním, zvenku potažena mořeným plechem a lakována stříkacím způsobem. Budka je krytá a prostorná pro 3 osoby, s dvěma širokými dveřmi se spouštěcími okny. Okno před řidičem je dvoudílné, jeho pravá část vyklápěcí. V zadní stěně budky je vyhlídkové okénko. Sedadla jsou polštářovaná kůží. Pod nimi je prostorná schránka na nářadí.
Postranice valníku jsou 500 mm vysoké a sklopné. Ložní plocha plechovaná železným plechem, buď úplně rovná, nebo jsou podběhy kol zapuštěny dovnitř. Pod plošinou je uzavřená schránka na náhradní kolo.
Na konci prospektu je uvedena cena, které uvádí že valník WIKOV 1,5 t v normálním provedení tehdy stál 57 000 Kč. Já neumím dnes posoudit, jak vysoká to byla tehdy cena. Vzhledem k tomu že se jednalo o výrobek kvalitní malosériový s velkým podílem ruční práce, tak předpokládám, že hodně vysoká.

Kromě valníku si zákazník mohl objednat samostatné Chassis, na které bylo možno si nechat udělat nástavbu podle uvážení nebo potřeby zákazníka. Například hasičské stříkačky,nářaďové nebo zametací vozy.
Další variantou byl autobus WIKOV, k jehož stavbě bylo použito Chassis nákladního vozu již popsaného, které se však muselo o 40 cm prodloužit a jeho nosnost byla navýšena zesílením pér na 2 tuny. Poslední úprava spočívala v přizpůsobení převodu rychlosti.
Podél bočních stěn byla kůží čalouněná sedadla pro 16 cestujících. Na zvláštní přání a příplatek mohla být sedadla usazena za sebou ve směru jízdy. V tomto případě autobus pojmul až 23 sedících pasažérů. Na každé straně měl autobus čtyři okna, ta první spouštěcí. V zadní stěně bylo široké vyhlídkové okno. Dřevěnou podlahu pokrývalo hnědé lino.
Cena základního typu autobusu byla 83 000.- Kč.

Na závěr si neodpustím poznámku. Celkově Wikov vyrobil jen málo vozů, je uváděno, že pouze 800 osobních a 100 nákladních automobilů. Proto věřte tomu, že kdybyste náhodo někde ve staré stodole nebo garáži objevili starý náklaďák s logem Wikov, tak v ten moment jste velcí boháči. Protože mezi sběrateli jsou vozy téhle značky opravdu hodně ceněné. O tom zda existuje vůbec nějaký nákladní automobil této značky v dnešní době nejsou vůbec žádné indicie.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající