Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



IFA 50W

2. července 2016 v 16:45 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY
IFA W50


Na začátek tohoto článku asi nebude úplně od věci si popsat, co vlastně zkratka IFA znamenala.
Industrieverband Fahrzeugbau, bylo sdružení 65 průmyslových firem v bývalé NDR. Které po konci druhé světové války, na příkaz sovětské vojenské správy v Německu, v roce 1948 byly spojeny do jedné. Pod sdružení IFA patřily značky Barkas, Robur, Multicar, EMW, Trabant, simson, MZ a další.
Historie našeho vozu patří do podniku VEB Automobilwerke Zwickau který vznikl spojením závodů AWZ (dříve Audi) a Sachsenring (dříve Horch). Mezi nejznámější zde vyráběné automobily patřily, osobní Trabant a nákladní IFA S4000 která byla odvozena od předválečného Horcha H3.
Koncem roku 1959 bylo rozhodnuto, že levné a žádané vozy Trabant budou potřebovat kuli navýšení výroby více prostoru, a proto bude fabrika ve Zwickau vyčleněna jen jim. Proto následně výroba nákladních vozů byla kompletně přestěhována do zavodů Ernsta Grubeho ve Werdau. Také zde nadále pokračovala produkce kapotovaných vozů IFA- S4 a IFA-S4000. Od roku 1958 však začalo připravování zcela nového moderního nákladního vozu. Prototyp nového vozu spatřil světlo světa v roce 1963, vše se zdálo připravené ke spuštění výroby. Výroba se však zkomplikovala díky slibu tehdejšího východoněmeckého prezidenta Valtra Ulbrichta, který slíbil národnímu hospodářství NDR v roce 1965 zcela nový, kvalitní a úsporný nákladní automobil s nosností pět tun. Když něco slíbí vrcholný komunistický představitel, tak se jeho slovo musí splnit za každou cenu. Protože na přípravu slíbeného vozidla nobýlo dost času, tak se vzalo za vděk nákladním automobilem z Verdau, který však musel doznat některé úpravy, hlavně na slíbené nosnosti vozidla 5tun a v motorové části ohledně zlevnění provozu automobilu.
Kdo si myslí že výroba nového Nákladního automobilu byla spuštěna v automobilce ve Werdau , je na velkém omylu. Během pár měsíců, jak se říká prakticky přes noc, byla postavena na prázdné planině zcela nová automobilka VEB IFA Automobilwerke - Ludwigsfelde, ve které se díky velkým investicím státu v roce 1965 mohla rozběhnout výroba slíbeného nového pětitunového automobilu IFA W 50.
Jednalo se na tu dobu o docela moderní a díky jeho pětitunové tonáži robustní nákladní automobil s trambusovou kabinou, která se tehdy stávala velice populární u většiny automobilek produkující nákladní automobily.
V dobovém prospektu se píše že: Nákladní automobily IFA W 50 představují podvozkový automobil (kategorie RVHP V) s celkovou hmotností 9700kg a užitečnou hmotností 5000 kg. Vpředu na rámu je umístěn vznětový motor se spojkou a převodovkou, nad motorem je bezkapotová budka řidiče. Na zadní části rámu je pomocí listových pér připevněna tuhá náprava s dvoustupňovým stálým převodem. Provozní brzda je kapalinová se vzduchovým posilovačem, dvouokruhová. Na podvozku (vyrábí se s 2 hodnotami rozvoru) jsou namontovány valníkové plošiny, skříňová karosérie, sklápěcí korba a jiné.
Hlavní skupiny
Motor typ 4VD 14,5/12 ISRW je vznětový, čtyřdobý, čtyřválec s přímým vstřikem paliva, chlazený kapalinou s objemem 6560cm3 (vrtání je 120, a zdvih 145 mm) s kompresním stupněm 18,-. Maximální výkon je 91,9 kW při 2300 ot/min, největší točivý moment je 424 Nm při 1350 ot/min. Mazání je tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem (provozní tlak 0,43 MPa). Vstřikovací čerpadlo s mechanickým regulátorem a s automatickým přesuvníkem vstřiku je řadové DEP´4B-S 246-266/10 vstřikovací tlak je 17,4 MPa.
Spojka - suchá, jednokotoučová s mechanickým ovládáním, vnější průměr obložení je 350 mm.
Převodovka - je mechanická pětistupňová s koly ve stálém záběru se šikmým ozubením a synchronizací 2 až 5 rychlostního stupně.
Přední náprava - je tuhá, kovaná, pérování zajišťují podélná, půleliptická péra s teleskopickými kapalinovými dvoučinnými tlumiči a skrutným stabilizátorem. Řízení je šnekové (převodový poměr 23,4 : 1).
Zadní náprava - je hnací, pevná s rozvodovkou s kuželovým ozubením Glason a s kuželovým diferenciálem. Druhý je v kolech a tvoří ho čelní ozubená kola (převod 1,82). Pérování zajišťují podélná listová půleliptická péra doplněná listovými přídavnými péry. Pneumatiky jsou ve dvoumontáži. Stálý převod (celkový) je 4,64.
Kola 6 + 1 náhradní, rozměr ráfku 6,5 - 20, plochý, vícedílný. Rozměr pneumatik 8,25 -20PR12, diagonální.
Brzdy - ta provozní je kapalinová, dvouokruhová, vnitřní, čelisťová, se vzduchotlakým posilovačem, působí na všechna kola. Průměr brzdových bubnů je 400 mm, celková účinná plocha obložení je 3275 cm2. Parkovací brzda mechanická, působí na kola zadní nápravy, je vybavená pružinovým posilovačem a vzduchovým posilovačem odbrzdění. Odlehčovací brzda je výfuková.

Elektrická výstroj pracuje s provozním napětím 10V, akumulátory 2ks 12V/135 Ah, zdrojem proudu je alternátor 12V/500 W. Pro vnější i vnitřní osvětlení slouží 2 hlavní světlomety (kulatého tvaru se žárovkou 12V/45W/40W) a svítilny schváleného a homologovaného provedení.
Tolik tedy dobový prospekt.

Co se nástaveb týká, tak se musí uznat, že IFA W50 byla natolik univerzální, že umožnila na svůj rám montovat snad všechny druhy nástaveb, tedy kromě autobusové. Výrobce uváděl že je možno zákazníkům dodat až 180 druhů různých modifikací. Nejčastěji však bylo možné na našich silnicích potkat provedení valníkové, jak krátké tak prodloužené s označením IFA W50L nebo skříňové a cisternové provedení.


Zde je několik hlavních parametrů základního typu valníku, který se značil písmenem L.

Motor- typ 4VD 1405/12-1 SRV

Výkon 91,9 kW

Rozměry vozidla

Celková délka- 6530 mm

Šířka 2500 mm

Výška nezatíženého vozidla 3380 mm

Rozvor 3200 mm

Rozměry ložné plochy

Délka -4500 mm. šířka 2200 mm, výška nad vozovkou 1180 mm., výška bočnic 500 mm., výška plachty (skříně) 2100 mm., ložní objem 20,8 m3.

Hmotnosti.

Pohotovostní hmotnost 4550 kg, užitečná hmotnost (včetně obsluhy 160 kg) 5250 kg. Celková hmotnost 9800 kg, podíl hmotnosti na nápravu přední 3000 kg, zadní 6800kg.

Maximální rychlost 90 km/h, obsah palivové nádrže 100 l, spotřeba 21,2 l na 100 km.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ziden Ziden | Web | 3. července 2016 v 17:26 | Reagovat

Super vzpomínka, děkuji. Co jsem se na tom najezdil...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající