Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ROMAN 8.135

1. června 2016 v 1:01 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY
ROMAN 8.135


Roman 8.135 Je dalším licenčním produktem automobilky Steagul Roshu (rudý prapor) z Rumunského Brašova.
Po ukončení produkce ne zrovna úspěšných nákladních automobilů Carpati a Bucegi, které již nesplňovaly (hlavně jejich benzínové motory) požadavky doby. Bylo vedením automobilky rozhodnuto, že se zaměří na zcela nové řady nákladních vozidel, tentokrát již s dieselovým motorem. Následně bylo dohodnuto zakoupeni licence na německé dieselové nákladní vozy MAN. Zanedlouho v roce 1969 Obě společnosti podepsaly licenční smlouvu na 15 let. Smlouva poskytovala Brašovské automobilce možnost vyrábět 13 typů podvozků ve 43 variantách s motory o síle až 256 koní. Rumunská automobilka byla přejmenována na intreprinderea de Autocamione Brashov, zkráceně IAB. Nové produkty dostaly také nové jméno ROMAN ze slov Rumunský a MAN. Celému koncernu pak patřilo označení DAC (Diesel Automobilul Kamión-diesel truck). Součástí licenční smlouvy byla také klauzule, že Německá strana poskytne automobilce IAB tři řady šestiválcových naftových motorů v deseti verzích, které vyvinul francouzský Saviem. Ve skutečnosti však rumunský IAB používal jen tři základní motory o síle 135, 215 a 256 koní.
Já se dnes zaměřím na první řadu Brašovských Romanů, které si pamětníci z našich silnic asi pamatují nejvíc. Jedná se o osmitunovou řada nákladních vozů s označením 8.135 jehož provedení se značilo písmeny F-valník, FK-sklápěčka a FS-tahač, nebo taky FAK-sklápěč s poháněnou přední nápravou.
V dobovém prospektu se můžeme dočíst, že Roman 8.135 byl podvozkový nákladní automobil (kategorie RVHP VII) s bezkapotovou budkou umístěnou vpředu na rámu nad motorem.
Motor se systémem spalování MAN je se spojkou a převodovkou spojený v jeden celek. Zadní náprava také systému M.A.N. s letmo umístěnými koly, spojovala s rámem podvozku listová pera, která přenášela suvné síly. Na rámu podvozku byla buď valníková plošina, nebo sklápěcí korba.

Hlavní komponenty ROMAN 8.135
Motor: zde se jednalo o typ D 797-05 což byl Vznětový, čtyřdobý, šestiválcový motor s přímým vstřikem paliva o objemu 5488cm3 (vrtání 102mm, zdvih 112 mm), s kompresním poměrem 18,- S maximálním výkonem 99,3 kW při 300 ot/min. Chlazení bylo kapalinové, přetlakové s nuceným oběhem a s termostatem. Mazání oběžné, tlakové se zubovým čerpadlem. Vstřikovací čerpadlo s mechanickým regulátorem bylo rotační typu Bosch 2240 8889 ZP/VA 6/100H 150 GR 124/4.
Spojka suchá, jednokotoučová s kapalinovým ovládáním. Obložení spojky mělo průměr 310mm
Mechanická 5stupňová převodovka typu AK 5-35 (licence zakoupená u ZF Fridrichshafen) měla kola ve stálém záběru.
Přední náprava - je tuhá, kovaná, odpérovaná podélnými listovými půleliptickými péry s progresívní charakteristikou. Pérování doplněno o kapalinové, teleskopické, dvojčinné tlumiče. Řízení u vozidel vyrobených do roku 1974 bylo šnekové Gemmer. Později pak monoblokové ZF 8065 s převodovým poměrem 26:1
Zadní náprava byla hnací typu MAN, pevná s hnacími hřídeli kol vedenými mimo most nápravy. Její odpérování pomocí podélných listových půleliptických per. Rozvodovka s ozubením Gleason a stálým jednostupňovým převodem. Diferenciál byl kuželový a pneumatiky ve dvoumontáži.
Kola diagonální o rozměru ráfku 7,0-20, a pneumatik 9,00-20PR14.
Brzdy - provozní brzda byla kombinovaná, dvouokruhová. 1 okruh na přední nápravě 2. Okruh vzduchokapalinový s posilovačem - 1 okruh pro zadní nápravu měl brzdu vzduchotlakovou. Parkovací brzda byla pružinová, pouze pro kola zadní nápravy.
-Elektrická výstroj pracovala s provozním napětím 24V, tedy 2 ks akumulátoru 12V/88Ah, zdrojem proudu byl alternátor 24V/590 W s regulací.
Budka řidiče, bezkapotová celokovová krátká, přední sklo nedělené vypouklé z bezpečnostního kaleného skla. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce byl nízký kryt motoru. Budky se vytápěla pomocí dvou teplovodních výměníků s dvoustupňovou regulací elektrického ventilátoru.

Hlavní parametry vozidla ROMAN 8.135F tedy valníku
Motor - typ D797-05
Výkon _ 99,3 kW
Rozměr ložné plochy _ 5300 x 2200 mm
Pohotovostní hmotnost 5440 kg, celková hmotnost 12100kg
Maximální rychlost 81 km/h
Obsah nádrže 140l, základní spotřeba paliva 21,3l na 100km.
Tolik tedy o u nás nejvíce používaném Romanu 8.135. Pro úplnost je potřeba se zmínit že o něco později automobilka představila desetitunovou řadu Romanů 10.215 (F, FK, FAK) se šestiválcovými motory D2156 HMN o objemu 10,344 a výkonu 215k.
V roce 1971 vznikla další řada tentokrát třínápravových modelů Roman 12.135 (DF, DFA) s motory D797-05 a později motory MAN D2156 o výkonu 215k.
Po skončení licenční smlouvy Roman pokračuje pod značkou DAC.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající