Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



CARPATI SR131 - BUCEGI SR113

1. května 2016 v 9:20 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY

Carpati,- Bucegi.
Tyhle dvě jména Rumunských pohoří opravdu patříla k nákladním automobilům. Je pravda, že dnes si na ně vzpomene asi jen málokdo. Já osobně si vybavuji, že na mě tehdy osmileté dítě náklaďák Carpat zapůsobil kladným dojmem. Psal se rok 1965 a do podniku kde můj otec pracoval jako řidič a automechanik, přibylo nové nákladní auto SR131 Carpati. Hned jak jsem uviděl, na tehdejší dobu velice ladné tvary tohoto vozidla které na mou dětskou fantazii působilo jako nějaký americký koráb silnic, planul jsem touhou se v tomto voze svést. Tohle přání se mě však nesplnilo, všichni řidiči se tomuto autu vyhýbali a nikdo sním nechtěl jezdit. Důvody proč jsem se dozvěděl později. Hlavním důvodem byly slabé brzdy na které se prý nedalo spolehnout, hlavně když byl vůz plně naložen byl prý velký problém včas zastavit. Dalším důvodem byla velká poruchovost Carpata, údajně se jen málokdy vrátil z cest sám, spíš býval přivlečen za jiným vozidlem. Také spotřeba benzínu u tohoto vozu byla prý i na tehdejší dobu nehorázná. Proto jsem se nemohl divit, že mě nikdo nechtěl s Carpatem svést ani na krátkou cestu.
Já ale nechci tyhle auta jen pomlouvat, je dost možné že se jednalo jen o nepovedený kus, nebo o nějakou slabší sérii. Je ale pravda že tahle nákladní auta si pověst spolehlivých vozů nevybudovala. Sehnat nějaké indicie k těmto vozům je taky těžký úkol.
Tak třeba Wikipedie na svých stránkách má jen krátkou zmínku že se jedná o rumunské nákladní automobily, které tvořily významnou část vozového parku Československa v 60. a 70. letech 20. Století. Vyznačovaly se vysokou spotřebou a poruchovostí, proto byly během dalších let zcela nahrazeny jinými typy vozidel. Nedostatek informací o této značce lze vysvětlit tím, že zmínky v tisku o tomto chybném rozhodnutí v rámci RVHP byly nežádoucí.

Carpati SR131-Steagul Rosu150

Mě se podařilo sehnat informací trochu víc: Jednalo se o produkty Rumunské automobilky Steagul Rosu v Brašově, která vznikla v roce 1921 jako strojírenský podnik který původně vyráběl železniční lokomotivy a vagony. V průběhu války pak zbrojní materiál. V roce 1954 Brašovská strojírna spustila výrobu Sovětských nákladních automobilů ZIS-150, zde jako Stagul Rosu-150. Zastaralá konstrukce tohoto typu však brzy začala vyžadovat pořádnou modernizaci. A tak se rumunští konstruktéři pustili do práce. Řadový šestiválec byl nahrazen vidlicovým osmiválcem SR-211.jehož základem byl motor Fordu V8 označovaný jako blok Y. Jednalo se o krátkozdvihový zážehový motor s válci do V/90° s tyčkovým rozvodem OHV s centrálním vačkovým hřídelem. Motor měl objem 5030ccm (97x85 mm) dával při kompresi 6,7 výkon 103 kW (140k) při 3600ot/min. Převodovka zda byla čtyřstupňová 2 až 4 stupeň měl synchronizaci.
Taky budka řidiče doznala zásadní moderní vzhled, byla celá z ocelového plechu a její tvary, s kterými pomáhal Francouzský specialista Chausson připomínaly lehké americké nákladní vozy.
Rám vozidla byl žebřinový, tvořen ze dvou ocelových podélníků ve tvaru U a pěti příček, odpružení rámu zajišťovaly svazky podélných listových per v předu, s kapalinovými tlumiči. Zadní náprava tuhá s jednoduchým diferenciálem Gleason. Řízení bylo šnekové, brzdy bubnové o průměru 380 mm měly hydraulický okruh s podtlakovým posilovačem.
Jako první se začal v Brašově vyrábět v roce 1960 třítunový Carpati SR-131, jeho pětitunový kolega Bucegi SR-113 spatřil světlo světa v roce 1964. Oba vozy se odlišovaly jen nosností rozvorem a převodovkou, kterou měl Bucegi pětistupňovou. Motor zůstal stejný a tady jsou jeho technická data.
MOTOR: typ SR211E osmiválcový do" V" čtyřdobý, zážehový, vodou chlazený.
Vrtání- 97 mm, zdvih 85 mm, obsah válců 5,3 l, kompresní poměr 7,2, výkon 140k při 3600ot/min. otáčky při běhu na prázdno 475 - 500 ot/min.
Spotřeba benzínu 29l/ 100km, váha suchého motoru 344kg, motoru se spojkou 375 kg, pořadí zapalování 1-5-4-8-6-6-7-2.
Menší Carpati SR-131 měl rozvor náprav 340 mm a rozměry délku 6100mm, šířku 2390 mm, a výšku s plachtou 3040 mm. Ložní plocha s dřevěnými bočnicemi měla délku 3350 mm a šířku 2210 mm. Celková hmotnost vozu 6190 kg, užitečná hmotnost 3160 kg.

Pozdější a větší Bucegi SR-113 měl rozvor náprav 4400 nebo 4800 mm. Rozchod kol 1750mm, celkovou délku 7393 nebo 8095 mm, šířku 2350 mm a výšku bez plachty 2200 mm, světlou výšku 250mm. Ložní plocha byla dlouhá 4500 nebo 5200 mm, šířku 2205 mm.
Užitečná nosnost 5000kg a pohotovostní váhu 4025 - 4170kg.

Dovoz těchto vozidel na náš trh také neprobíhal zrovna hladce. Jak jsem se dočetl, tak dovoz menšího Carpati byl velice brzy zastaven, a to podle tehdejších pramenů je proto, že měl návaznost na americký automobil Internationál K-Series.
Také Bucegi musel doznat některé úpravy, než byl uveden v roce 1968 na náš trh. Jeho dovoz k nám však taky netrval příliš dlouho. A tak se tato vozidla velice brzo z našich silnic potichu vytratila a nikdo toho zřejmě nelitoval.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Libor Libor | 28. listopadu 2016 v 19:10 | Reagovat

JO JO tatík s ním jezdil , prej super odpich na tu dobu ale pořád pokazené hlavně brzdy to prej byla katastrofa a furt sa to vozilo do servisu ale když to jelo bylo to super , ale auto je to krásné , ARO M461 má púlku jeho motoru ale v aru ělape jak hodinky .

2 Zeus Zeus | E-mail | 25. května 2017 v 20:44 | Reagovat

To auto je opravdu krásné, u nás ho ještě jeden chlápek má jako nové.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající