Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ROBUR

1. dubna 2016 v 11:03 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY



Můj poslední článek jsem psal o Východoněmeckém nákladním automobilu Ifa Garant. Dnešní článek může být jeho volným pokračováním. Protože právě Robur je dalším koncepčně podobným následníkem Garanta. Shoda jmen automobilky Robur s románem J. Verna Robur dobyvatel není od věci, vždyť nákladním vozům Robur se povedlo dobýt nejen velkou část Evropy ("hlavně té východní"), ale taka Jižní Ameriku a Afriku.
Jedna z nejstarších automobilek v Německu s historií sahající až do roku 1888 která stojí jen pár kilometrů od našich hranic v Německém Zittau, poprvé představila nový typ Robur LO 2500 v roce 1959 na stojírenském veletrhu v Lipsku. Jednalo se v té době o povedené vozidlo, které oproti Garantu již mělo moderní trambusovou budku řidiče s ladnými tvary. Sériová výroba byla spuštěna v roce 1961, současně s ukončením výroby Garantů. Nové vozidlo mělo tedy název Robur a typové označení LO 2500 L- jako Lastkraftwagen - nákladní automobil, O jako Ottomotor - ottův motor- tedy benzínový motor, a číslo 2500 - nosnost v kg. Současně nebo o něco málo dříve vznikla rovněž teréní varianta Ruburu s pohonem na všechna kola 4x4 s užitečnou hmotností 1,8 tuny a označením LO 1800A. Tenhle typ se však k nám nedovážel a byl používán převážně východoněmeckou armádou.

Nás ale zajímá typ který známe z našich silnic tedy Robur LO 2500, což byl nízkotonážní nákladní automobil s užitečnou hmotností 2300kg. Měl klasickou podvozkovou konstrukci, zážehový motor společně se spojkou a převodovkou umístěny na předku rámu nad přední nápravou. Přední náprava byla pevná, odpérovaná listovými půleliptickými péry a s kapalinovými dvojčinnými teleskopickými tlumiči. Řízení bylo šnekové s kolíkem. Nad přední nápravou a motorem se tyčila bezkapotová budka řidiče se dvěma sedadly, mezi nimiž byl motorový kryt. Vzadu k rámu byla připevněna tuhá hnací náprava s rozvodovkou s jednostupňovým stálým převodem. Pérování zadní nápravy podélnými půleliptickými péry a Kapalinovými teleskopickými tlumiči.

Provozní brzda dvouokruhová, kapalinová, doplněná podtlakovým posilovačem a regulací brzdného účinku na zadní nápravě. Parkovací brzda mechanická působí jen na kola zadní nápravy.

MOTOR -typ LO 4/2 čtyřdobý, zážehový 4válec chlazený vzduchem pomocí axiálního ventilátoru měl objem 3345cm3 vrtání 95 mm, a zdvih 118 mm a maximální výkon 51,5kW při 2800 ot/min. později byl výkon navýšen na 55kW.
Mazání motoru bylo tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem. Karburátor typ BVF-36F1-5 byl spádový.
Spojka suchá jednokotoučová s torzním tlumičem záběru, s kapalinovým ovládáním, obložení mělo průměr 310 mm.
Mechanická převodovka, pětistupňová se synchronizací 2 až 5. Rychlostního stupně.

Od roku 1974 se automobil Robur dočkal navýšení užitečné hmotnosti na 3 tuny a typového označení LO 3000. Na sklonku roku 1982 přibyla do nabídky další verze tentokráte s dieselovým motorem 4 KVD 12,5 SRL který automobilka značila LD/LO 3000. Od tohoto typu v automobilka slibovala krom delší životnosti motoru také dohnání mezinárodních standardům..

Robur se k nám dovážel v několika provedení, jako valník, často taky jako skříňový s oddělenou skříní, jako autobus pro 21 cestujících, nebo skříňový furgon odvozený od autobusu, zaslepením oken a dosazením dvoukřídlých dveří do zádi skříně.
Autobus Robur byl často používán filmaři od České televiz nebo Barandova.

Je všeobecně známo že ve své době se Robury stejně jako předtím Garanty k nám do tehdejšího Československa dovážely opravdu v hojné míře a je na místě konstatování že se z nich stala nedílná složka našeho národního hospodářství. Však to byla celkem jednoduchá a tím pádem spolehlivá auta, navíc nenáročná na údržbu.

Všechno však jednou skončí, a tak jak rychle Robury zaplnily naše silnice, tak v sedmdesátých letech se pomalu z našich silnic vytrácely. Důvodem byl náběh licenční výroby lehkých nákladních vozidel Saviem v Letňanské Avii. Po roce 1980 se k nám dovážely jen Robury se speciální nástavbou, třeba jako montážní a měřící vozy.
Po politických změnách v r.1989 kdy došlo ke sjednocení Německa přestal být o Robury zájem. Automobilka Robur nedokázala konkurovat vyspělejším západním automobilkám a tak v roce 1991 výrobu Roburů definitivně ukončila.

Základní parametry Robur 2500 provedení valník

Motor typ LO4(4 válce,čtyřdobý stojatý
Vrtání/zdvih 95/118mm
Obsah válců 3 345ccm
Trvalý výkon při 2800ot/min 51,5 kW
Největší kroutící moment 1800ot/min 216Nm
Hmotnost motoru cca 300kg
Převodovka počet stupňů 5 (2-5,synchronizované
Množství oleje v převodovce cca 4l
Brzdy kapalinové, dvouokkruhové
Elektrika 12V, dynamo220W
Váha prázdného vozu 2455kg
Nosnost 2600kg
Rozměry dálka 6175 mm
šířka 2385 mm
výška budky řidiče 2400 mm
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající