Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



IFA GARANT 30K - 32

1. března 2016 v 18:14 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY

IFA- ROBUR GARANT K30 - 32



GARANT 30 K -32
Garant bylo další nákladní vozidlo, které patřilo do rodiny dělníků našich silnic. K nám se dodával z někdejší Německé demokratické republiky, a ve své době tedy v padesátých a šedesátých létech minulého století to bylo snad u nás nejčastěji používané nákladní auto s nízkou tonáží. Někdo může namítnout, proč zrovna Německý Garant? Odpověď je celkem jednoduchá. Protože v té době se nákladní automobily s nízkou tonáží 1,5 - 2 tuny u nás v tehdejším Československu nevyráběli. Náš malej náklaďáček Škoda 150, se po častém stěhování jeho produkce ze Škodovky přes Vysočanskou Aerovku do nedaleké Pragovky v roce 1951 přestal vyrábět úplně. Vývoj nového podobného vozu se u nás ani neplánoval, protože tehdejším vedením RVHP bylo rozhodnuto, že nízko tonážní nákladní automobily pro členské státy se budou vyrábět v NDR.

Pro vystopování původu Garantu se musíme vrátit do předválečného Německa, kde firma Phánomen, Gustava Hillera v Zittau vyráběla lehký nákladní automobil s názvem Phänomen Granit 1500 S. Tyto vozy hlavně ve skříňovém provedení používal za druhé světové války Wehrmacht nejčastěji jako sanitky. Velkou Výhodou Granitu hlavně v zimním období bylo chlazení motoru vzduchem a dále pak náhon na všechna kola. Po skončení války, vítězný Sovětský svaz přerušil ve firmě Phänomen výrobu automobilů a nařídil začít s výrobou stacionárních motorů, která trvala pět let. V roce 1950 Sovětský svaz, předal firmu Phänomen vládě NDR, která ji znárodnila a opět spustila výrobu automobilů.

Ze začátku to bylo úplně stejné auto jako to předválečné, změnilo se jen označení z Granitu 1500 S na IFA Granit 27, číslo 27 značilo objem motoru. Název Granit znamená žula a to pro tato vozidla bylo pojmenování docela vhodné, protože Granit 27 dokázal při své hmotnosti 2070 kg odvést dvě tuny nákladu. Vyráběl se ve dvou verzích s kratším nebo delším rozvorem. Na delší verzi se montovala také autobusová karosérie.
Rok 1953 byl pro nákladní vůz Granit dost důležitý. Zaprvé vůz dostal silnější motor s ventilovým rozvodem OHV o objemu 3000 cm3,a tím pádem označení Granit 30K. Za druhé se konstruktérům podařilo po devíti letech dokončit vývoj vzdechem chlazeného naftového předkomůrkového motoru. Vozidla opatřená naftovým motorem se značila: Granit 32. Tyto dieselové Granity si pochvalovala především východoněmecká armáda, která pyšně zdůrazňovala úspornost granitů ve srovnání s benzinovými motory aut západního Bundeswehru.

V roce 1955 byla podána žaloba původních majitelů firmy Phänomen rodiny Hillerů v té době již žijící v západním Německu, na používání jejich značky Phänomen Granit. Tak nezbývalo než vozidlo přejmenovat, nový název označení byl IFA Garant. Všechny východoněmecké podniky vyrábějící dopravní prostředky byly po válce sdruženy do jednoho megapodniku s názvem IFA (Industrial Fahrzeugbau). Pro úplnost je potřeba dodat že krom označení se Garant dočkal také pár technických úprav, hlavně na kabině řidiče, která dostala modernější vzhled díky nové kapotě a přední masce se zapuštěnými světlomety. O další rok později v roce 1957 došlo k přejmenování celé továrny z Phänomen Werke na= VEB Robur-Werke Zittau, DDR. Protože toho přejmenování je docela dost tak tady je krátké shrnutí. Nejdříve tedy Phänomen Granit, od roku 1956 IFA Garant, a od roku 1957 Robur Garant.

Původ Garantu tedy známe, tak se podíváme, co to vlastně bylo za vozidlo.
Koncepce Garanta byla klasická, tedy ocelový rám tvořený ze dvou podélníků ve tvaru U a šesti příček, přičemž ta přední sloužila jako nárazník. Na rámu byly na podélných listových perech zavěšeny dvě pevné nápravy. Zadní náprava opatřena dvoumontáží, měla k dispozici pomocná listová pera, které při plně naloženém voze pomáhala pérům základním. Kapalinové pákové tlumiče u každého kola byli samozřejmostí.

Brzdy čelisťové, ty provozní jednookruhové kapalinové, působící na všechna kola, v té době bez posilovače. Ruční brzda mechanická působila jen na kola zadní.
Kola byla disková o průměru 20 palců s plochým děleným ráfkem. Rozměr pneumatik 6,50 - 20 nebo 7,00 - 20. Nad přední nápravou byl na třech silentblocích v rámu vozu uložen pohonný agregát skládající se s motoru spojky a převodovky.

MOTORY: Oba dva typy jak vznětový tak zážehový měly shodnou koncepci. Základ motorů tvořil vždy kartér odlitý z litiny a ve spodní části opatřený velkou žebrovanou olejovou vaničkou, na horní část kartéru pomocí dlouhých šroubů byly přišroubovány hustě žebrované čtyři válce a hliníkové hlavy válců. Válce byli opláštěné plechovým krytem v jehož přední časti byl zabudován od klikového hřídele pomocí dvou klínových řemenů poháněný axiální ventilátor, který pod kryt vháněl vzduch k ochlazování motoru.

Oba motory krom palivového sistému měly velice podobnou konstrukci. Hlavní rozdíl mezi oběma motory, byl v uložení klikového hřídele a v mazání motorů.
Zatímco zážehový motor měl klikový hřídel usazaný v pouhých třech hlavních ložiskách, a jeho mazání bylo naběračkové (To znamená, že ve spodní části karteru byly usazeny olejové vaničky s olejovou náplní, olej byl rostřikováný vrtaným výstupkem na spodku ojnice.) Olejové čerpadlo mělo za úkol dopravovat olej do zmíněných vaniček, dále pak do ložisek vačkového hřídele a vahadel ventilů. Ostatní mazání zajišťovala olejová mlha uvnitř motoru.

Vznětový motor je sám o sobě konstrukčně namáhavější, proto jeho kliková hřídel byla osazena do pěti ložisek. Také mazání motoru bylo kvalitnější díky modernějšímu uzpůsobení tlakového mazání. Nafta byla vstřikována vstřikovacím čerpadlem značky IFA které poháněla krátká hřídel od rozvodové skříně motoru.

Co se týká elektrické instalace tak oba typy vystačily s napětím 12V. Jen startovací zařízení vznětového motoru Garantu 32 potřebovalo 24V, proto tento měl baterie dvě 12V, které při startu do série propojoval startovací spínač.

Garanty ve své době bylo možno spatřit ve velkém množství provedení a nástaveb. Nejčastější provedení však bylo to valníkové s dřevěnou oplechovanou podlahou a dřevěnými sklápěcími bočnicemi a zadním čelem. Časté bylo také skříňové provedení, kdy kabina a skříň tvořili jeden celek, přičemž skříň byla o poznání širší než kabina. Proto mě osobně skříňový Garant připomínal klín. Kabina i skříň byli smíšené konstrukce tedy dřevěná kostra s oplechováním.
Autobusová nástavba Garantu měla podobný tvar jako ta skříňová, pochopitelně však byla více prosklená
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Typ Garannt 30 K - Motor čtyřválcový -benzínový -čtyřtaktní -Chlazený vzduchem
Objem válců : 3000 cm3
Výkon: 60 k při 1800ot./min.
Hmotnost motoru: 280 kg.
Spotřeba paliva: 16l na 100 km, nádrž na 72l benzínu.

Typ Garant 32 - Motor čtyřválcový - dieselový - vzduchem chlazený
Objem válců : 3181 cm3
Výkon :52 k při 2600 ot./ min
Hmotnost motoru : 390 kg
Spotřeba paliva: 11,5 l / 100km, nádrž na 70l nafty.

NÁPRAVY
Přední: tuhá, nedělená
Zadní: tuhá se dvěma mostovými rourami
PÉROVÁNÍ: eliptickými péry
NOSNOST: valník 1950 kg - /skříňová verze 1600 kg.
ROZMĚRY: délka 600cm šířka 200cm, výška 220 cm - světlá výška 25cm, brodivost 54cm, rozchod kol v předu 150cm / vzadu 1450.
Max rychlost : 80km /hod.

Závěrem snad jen konstatování že oba typy Nákladních vozů Garant, jak zážehový tak vznětový, patřily pro svou jednoduchou konstrukci k velice spolehlivým automobilům. Ve své době, tedy v padesátých letech jsem je potkával snad na každém rohu při rozvozu zboží mezi sklady a obchody.
V současnosti je několik Garanťáckých příznivců, kteří renovují tyto zajímavé automobily a dělají to opravdu dobře.


Pan Jaroslav má krásného koníčka: Zajímá se o vozidla z Žitavy nejvíce však o Garanty, je častým návštěvníkem srazů vozidel této značky, ze kterých nám poslal několik fotek. Za zajímavé fotky děkuji.






 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající