Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



CSEPEL D-352

2. února 2016 v 18:10 | Rudla |  Zahraniční NAKLADNÍ AUTOMOBILY
CSEPEL D352



Dnes jen málokomu z nás něco řekne název Csepel. Někdo si třeba vzpomene na Csepelský ostrov na Dunaji jižně od Budapešti. Já ale mám, namysli Maďarské nákladní automobily Csepel, které se k nám do tehdejšího Československá koncem padesátých let v hojném počtu dovážely. Důvodem dovozu byla absence silničních nákladních pětitun na našem trhu. Poté co byla ukončena výroba zastaralých automobilů Praga RN a RND, které uvolnily místo na výrobních linkách tehdy novým Pragám V3S které přednostně dostávala armáda. V3S bylo hlavně teréní vozidlo které se pro svoji pomalost a nehospodárnost na civilní silnice moc nehodilo. Praga S5t se teprve konstrukčně připravovala, proto bylo nutno zatmelit mezeru, než bude Praga S5T připravena do výroby. Tehdejší RVHP rozhodlo, že tuto mezeru vyplní Maďarské nákladní vozy CSEPEL.
Automobilka Csepel vznikla v roce 1949 v maďarském městě Szigetszentmiklós v prostorách na konci druhé světové války vybombardované továrny na letecké motory Donau-Flugzeugbau AG, postavené firmou Manfred Weiss pro válečnou výrobu. Po osvobození byla továrna v roce 1946 vrácena Maďarskému státu.
Maďarsko se po skončení války potýkalo s velkým nedostatkem užitkových vozidel, které ale potřebovalo k obnově válkou zničeného hospodářství. Proto bylo rozhodnuto o rychlém opravení a přeorientování továrny na automobilku.
Na vývoj nového automobilu tehdy také nebyl čas, a tak bylo přistoupeno k nákupu licence na výrobu nákladních automobilů. Původně to měla být licence německé automobilky Man, od té ale bylo opuštěno, protože automobilka Man spadala do západní zóny. Proto padla volba na rakouskou firmu Steyr, kterou tehdy těsně po válce koordinoval sovětský svaz. Navíc firma Steyr od roku 1948 vyráběla nové dieselové motory se zaměnitelnými konstrukčními jednotkami. Konkrétně se tehdy jednalo o licence na typy Steyr D415, D613 a D380.
Na počest pátého výročí osvobození Maďarska v dubna 1950, dokončila automobilka Csepel nový typ nákladního vozu pod označením 350. Typ 350 byl velice úspěšný a o dalších pět let později v roce 1955 se dočkal modernizace a nového označení Csepel D-352. Právě tento typ byl určen k vývozu do východního bloku, tedy také k nám.

Csepel D352 měl klasickou konstrukci tedy, žebřinový rám ze dvou podélníků a několika příček, na kterém jsou zavěšeny obě nápravy. Přední náprava řídící byla opatřena samosvorným šnekovým řízením, rozchod předních kol byl 1740mm. Zadní hnací náprava s dvoumontáží kol, měla rezchod 1630 mm. Pneumatiky kol měly rozměr 8,25 x 20. Rozvor náprav: 3710 mm. Brzdy hydraulické na všechna kola, ruční brzda mechanická.
Motor D-413 vodou chlazený dieselový čtyřválec o výkonu 63kW - 85 koní. Spojka suchá lamelová. Převodovka zde byla pětistupňová tedy 5 + 1.
Kabina tradiční kovová kapotovaná určená pro tři osoby, řidič + dva závozníci.
Délka vozu 6720 mm
Šířka 2310 mm
Výška 2280 mm
Vlastní hmotnost vozu 3200 kg. Celková hmotnost včetně nákladu 7500 kg.
Maximální rychlost vozidla 75 km/h.

I když Nákladní vozy Csepel D352 se koncem 50. let na našem území vyskytovaly v hojném počtu, tak docela rychle z našich silnic zase zmizely. Já osobně se domnívám, že hlavním důvodem tehdy bylo problémové shánění náhradních dílů. Vše se objednávalo přes Mototechnu, což bývalo dost zdlouhavé. Někdy se čekalo na určitý díl třeba i celé měsíce, což byla noční můra garážmistrů. Dalším důvodem určitě bylo spuštění výroby vozu Praga S5T.
Přesto ale se domnívám že nákladní vozy Csepel mají v historii našich silnic svou nesmazatelnou stopu. Dnes nejsou žádné informace zda se nějaké vozy Csepel unás vůbec dochovaly. Já osobně se domnívám že v pojízdném stavu asi ne.

Tak přece jen jsem na truck foru jeden Krásnej model csepela našel. KLIKNI ZDE
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající