Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ŠKODA 606 a 404D

5. prosince 2015 v 16:05 | Rudla |  Škoda: Nákladní auta






Tyhle vozidla opět patří do unifikované řady užitkových vozidel produkovaných Škodovkou ve třicátých letech. V tomto období všeobecně automobilka vyráběla vozy snad všech tříd i provedení a to se týká jak osobních, tak užitkových automobilů. Údajně to měl zapříčinit konkurenční boj o zákazníka s automobilkou Praga, které tehdy vedla v počtu vyrobených a prodaných vozů. Proto chtěli v Mladé Boleslavi postavit proti jakémukoli typu Pragy svůj vlastní typ. To však i při značné unifikaci pro Škodovku znamenalo hodně nákladnou obchodní politiku.

Pojďme se, ale podívat do roku 1930 kdy byla zahájena výroba typů Škoda 606D a 404D

Hlavně se zaměřím na typ 606D protože typ 404D je vlastně jen zmenšená verze Typu 606D se zmenšenou nosností a motorem sice stejného zdvihu a vrtáním ale pouze čtyřválcovým. Hlavní je však ten fakt že se jednalo o motory vznětové, proto to písmeno D za číslem typu, první dvě číslice v označení určuvala nosnost vozu a ta třetí počet válců.

Při pohledu do tabulek jsem zjistil, že to bylo poprvé, kdy automobilka Škoda použila vznětové motory do užitkových vozidel. Však taky v celé Evropě se úsporné vznětové motory dostávaly do popředí zájmu konstruktérů, kterým se konečně podařilo vyřešit problémy spojené s přesným dávkováním paliva vstřikovaného do válců.

Motory vozů 606 byly řadové vznětové šestiválce objemu 8553 ccm (110x150 mm). Největší výkon motoru byl 73,6 kW (100 k) trvalý 70 kW(95 k) při 1600 ot/min. Pro usnadnění montáže a kontroly pístů se válce odlévaly vždy po dvou v jednom bloku. Každá dvojice válců měla svůj vypouštěcí kohout chladicí kapaliny a vlastní čistič vzduchu. Ve válcích byly zalité speciální nitridované vložky pro zvýšení životnosti motoru. Spalovací prostor byl Škodovácké konstrukce s komůrkou, která zlepšovala promísení a spalování směsi. Výsledkem bylo snížení měrné spotřeby paliva snížení kouřivosti a docílení velmi klidného chodu motoru v celém rozsahu otáček. Klikový hřídel byl složen z 8 dílů vykovaných z kvalitní chromniklové oceli a uložených v sedmi hlavních válečkových ložiskách.

Na každém pístu byl osazen jeden stírací kroužek a tři těsnící. Ventilový rozvod OHV se svislými ventily v hlavě motoru ovládanými přes vahadla dlouhými tyčkami od vačky, uložené v horní části odlitku klikové skříně. Zajímavostí motoru byla souosost hřídelů jak vodního čerpadla, tak palivového a tříválcového kompresoru brzdového systému.

Mazání motoru bylo oběžné, tlakové se dvěma zubovými čerpadly a lamelovým čističem, který svým žebrováním sloužil současně jako chladič oleje.

Pro usnadnění startu měla vozidla krom žhavících svíček také vstřikovač usazený na palubní desce, který přes spouštěcí nádržku vstřikoval do sacích komor jemně rozprášený benzín.

Spojka byla suchá pětilamelová.

Převodovka klasicky čtyřstupňová se zpětným chodem ale doplněná redukční převodovkou. Takže k dispozici bylo 8 rychlostních stupňů vpřed a dva vzad. Konstrukce převodovky umožňovala připojení přídavného pohonu třeba pro vodní čerpadlo, nebo mechanizmus kukavou.

Vozy Škoda 606D a 404D se krom základního valníkového provedení, vyráběly také v mnoha speciálních úpravách. Především jako autobusy, nebo speciální požární vozy, dále pak popelářské, cisternové, sklápěcí a velkoobjemové skříňové automobily. Bylo potřeba pro různé nástavby, také různé typy podvozků. 606DN byl prodloužený podvozek na 9,5m- a 606 DND byl delší a zároveň měl snížený rám, vhodný pro stavbu autobusů. Rám byl jednoduché žebřinové konstrukce, nýtovaný z ocelových U profilů. Nápravy byly odpérované podélně uloženými půleliptickými listovými péry. Protože byl tento vůz dost těžký, tak součástí jeho řízení byla šneková samonosná převodka, která pomocí silně skloněného hřídele volantu velice zlehčila práci řidiče.

Brzdy vzduchové čelisťové, ovládané speciálním progresivním hlavním brzdičem Škodováckého patentu, působily na všechna kola. Brzdové bubny měly chladící žebra a otvory pro kontrolu stavu brzdového obložení. Ruční brzda byla mechanická a působila jen na zadní kola.

Disky kol ocelové s dělenými ráfky, na počátku se používaly vysokotlaké pneumatiky 34x7SS, později je nahradily pneumatiky 9,00x 20.

Kabiny tehdy klasické smíšené konstrukce, tedy dřevěná kostra pobitá lisovanými plechovými panely. S počátku se dělaly hranatá bez předního nárazníku a jen jednoduchými blatníky. Později však byla zmodernizována, moderně se zaoblila a hlavně poměrně vysoká lakovaná maska chladiče s leštěným nápisem Škoda Diesel evokovala respekt budící vzezření.Kapota motoru měla klasicky onimatelné bočnice s větracími otvory, u některých vozů byla ve vrchním dílu kapoty sklopná větrací klapka.

Škody 606D a 404D mají určitě své trvalé místo ve slavné a dlouhé historii výroby našich užitkových vozidel. Jejich výroba byla ukončena v roce 1941, kdy je nahradila pokroková Škoda 706.
Celkem bylo vyrobeno 769 vozů typu 606D a 686 typu 404D. Bohužel dnes nejsou žádné informace o dochování třeba jediného exempláře.


Technická dataŠODA 404D ŠKODA 606D
motorřadový čtyřválec OHVřadový šestiválec OHV
vrtání zdvih110 x 150 mm110 x 150 mm
výkon66 k později 72 k100 k později 105 k
ložiska klikové hřídele57
mazánítlakové oběžnétlakové oběžné
vstřikovací čerpadloBoschBosch
rozvor náprav
3685 mm (404D), 3845 mm (404 DN)
4175mm (404N), 4565mm(404DND)
4065 mm (606D)
4565 mm (606DN)
5340 mm(606DND)
rozchod kol vpředu/ vzadu
1835/1725 mm,
později 1830/1515 mm
1840/1860mm
později1780/1855 mmm
hmotnost podvozku2900 až 4025 kg4000až4500kg
užitečná hmotnost4000 kg později až 5000 kg6000 kg
maximální rychlost52 km/hod52 až 68 km/hod
spotřeba paliva20 až 25litrů na 100 km25 až 32 litrů na 100 km
rozměr pneumatik34 x 7 později 9,00 x 20"10,50 x 20"
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající