Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ŠKODA 304 - a 306

1. listopadu 2015 v 18:03 | rudla |  Škoda: Nákladní auta

ŠKODA 304 a 306



Tyto střední užitkové automobily se vyráběly v československé automobilce Škoda, konkrétně v Plzni kam se po sloučení automobilky L&K a Škodových závodů přestěhovala výroba nákladních automobilů. Výroba začala v roce 1929, v tomto období vzniklo v Škodováckém automobilovém oddělení mnoho typů nákladních vozů. Všechny však nesly uniformitu tehdejšího prosazovaného směru typizace a unifikace dílů. Takže vlastně se dá říci, že všechny typy nákladních vozidel vyráběné kolem třicátých let rozeznal od sebe snad jen odborník. Zásadní rozdíly snad jen v počtu a objemu válců v motoru, nebo na podvozkové části. Tímto však nechci tvrdit, že se během dlouhé doby jejich výroby, (asi 10 let) nic nezměnilo, hlavně kabina, kapota a blatníky se postupem doby moderně zaoblili. To se však netýkalo jen typů 304 a 306, ale díky unifikaci zase všech typů nákladních vozů škoda vyráběných ve třicátých letech. Ty však kromě technologických předností ničím nevynikaly a konstrukčně zcela navazovaly na předchozí modely.

Mezi Škodou 304 a 306 nebyl žedný rozdíl, samozřejmě jak lze podle označení zjistit, kromě motoru. Škodovka v té době zavedla nové značení užitkových automobilů. První dvě číslice udávaly nosnost vozu v metrických centech, třetí číslice počet válců v motoru.
Motory našich typů se taky podobaly jako vejce vejci, jen čtyřválcový typ 304 měl klikový hřídel uložen ve třech hlavních ložiskách, zatímco šestiválec typ 306 ve čtyřech.
Oba motory benzínové, čtyřtaktní s ventily v hlavách válců OHV. Blok motoru byl odlit v jednom společném odlitku s chladícím pláštěm pro vodní chlazení. Uložení motorů podélně nad přední nápravou. Typ 304 měl vrtání válců 105 mm, zdvih 140 mm, obsah válců 4,85l, výkon motoru 50k při 1400ot/min.

Typ 306 měl při stejném vrtání a zdvihu obsah 7,27 l, výkon motoru 75k při 1400 ot/mim. Vertikální karburátor Zenith TD měl průměr 42 mm a odstřediví regulátor k zamezení překročení přípustných otáček. Palivo z nádrže na 140 l umístěné vzadu na konci rámu dopravoval ke karburátoru podtlakový nasávač.
Zapalování zde bylo magnetové, dynamomagnet Scintila pro 12 V měl výkon 115 W.
Spojka suchá vícelamelová. Převodovka v bloku motoru, čtyřstupňová se zpětným chodem. U typů 306K nebo NK doplněná stálou redukcí pro zvíšení stoupavosti.

Žebřinový rám podvozku z ocelových U-profilů klasické konstrukce tedy snýtovaný ze dvou podélníků a šesti příček. Rámy obou typů se odlišovaly délkou přední části, která musela být u šestiválcové 306 delší pro uložení delšího motoru. Pro montáž autobusových karoserií se vyrábělo snížené provedení, které mělo podélníky rámu vyhnuté pro zapuštění zadní nápravy. Takto upravené vozy se znyčily písmenem N.

Nápravy pevné, zavěšené na podélných listových perech.
Řízení šnekové

Brzdy u první série mechanické působily pouze na zadní kola. Od roku 1930 se již montovaly tehdy moderní brzdy vzduchotlaké působící na všechna kola. Účinnost brzd zabezpečoval tříválcový kompresor uložený po levé straně převodovky, společně se dvěma vzduchojemy na čtyřicet litrů.
Parkovací brzda mechanická bubnová působila jen na zadní kola.

Co se kabiny týče tak jak jsem zmínil, na začátku tohoto článku se během dlouholeté produkce změnila. Mě osobně nejvíce zaujala původní verze, která se vyráběla nejdéle, Jednalo se o hranatou uzavřenou kabinu pro tři osoby. Přední okno obdélníkové s příčkou uprostřed a před řidičem dělené s vyklápěním. Jako zajímavost mohu uvést absenci dveří na pravé straně, tedy u řidiče, kterou mu mělo nahradit možnost stahovacího okénka. Oba typy se lišili délkou kapoty motoru, šestiválcový typ 306 měl kapotu samozřejmě delší, vyčnívající více před přední nápravu a mohutnější chladič. Na dnešní poměry dost nezvykle působila z venku viditelná hřídel volantu, která z kabiny řidiče kolem pravého boku venkovní kapoty vedla k převodce řízeni, usazené pod chladičem.

Zajímavé je vedení hřídele volantu venkem. Absence dveří na straně řidiče zřejmě řidiči taky dost znepříjemňovala život.


Co se týká počtu vyrobených vozidel tak za dlouhou dobu výroby se nejednalo
o nijak velká čísla. Typu 304 bylo vyrobeno 636 automobilů, u typu 306 dokonce jen 185 vozů.

Provedení obou typů: Užitkové nástavby smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely - nákladní vozy, autobusy a speciální užitkové nástavby.

tady jsem sehnal pár technických dat
typ304 typ 306
Škoda 30š
Škoda 306
Rozchod v předu 1786 později 1835mm
1786 později 1835 mm
Vzadu 1625 později 1725mm
1725 později 1725 mm
Váha podvozku 2900 až 3250 kg
2950 až 3350 kg
Max rychlost 40 až 50 km/h
55 až 60 km/h
Spotřeba paliva 23-28 l na 100 km
28-31 l na 100km
Pneu 32 x 6"SS později 8,24 x 20"
34 x 7"SS, později 9,50 x 28"



Tohle je také Škoda306, takto vypadala zmodernizováná zaoblenější verze někdy kolem roku 1939 tedy na konci její výroby. Krom elegantní kabiny a kapoty se však nic nezměnilo, snad jen vrtání motoru se zvetšilo na 112mm a tím se navýšil obsah i výkon.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Evžen Evžen | 22. května 2016 v 12:38 | Reagovat

Dobrý den, díky za hodnotný článek, člověk se tu opravdu přiučí. Jsem rád, že užitkové vozy dělají takový pokrok a také se modernizují. Rád pronajímám od firmy www.dodavky-na-pronajem.cz , velmi vřele doporučuji.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající