Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Avia A15, A30 / A20, A21, A31.

10. října 2015 v 14:51 | Rudla |  Avia -\ nákladní auta.


Avia A15, A30 / A20, A21, A31.


Nákladní vozy Avia si pamatujeme všichni, však taky na našich silnicích jsme je potkávali déle než 30 let a mnohdy je můžeme zahlédnout ještě dnes. Je sice pravda, že s odstupem doby je na ně mnohdy pohlíženo jako na zastaralé a poruchové vozy, ale svého času tato vozidla dokázala zastat spolehlivě svou práci což je dnes řadí, mezi legendy nákladní dopravy.
Já se tady pokusím dát dohromady pár faktů o tom, jak se vlastně vozy Avia dostaly na naše silnice.
Vznik firmy AVIA se datuje rokem 1919, kdy její zakladatelé inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn v prostorách Vysočanského pivovaru začali opravovat letadla. O rok později se jim podařilo zkonstruovat vlastní letoun AVIA BH1. To už ale prostory Vysočanské dílny začínaly být nedostačující a tak se AVIA v roce 1923 přestěhovala do vybavených dílen v Holešovicích, kde produkovala další typy úspěšných letadel. V roce 1929 se AVIA stala součástí koncernu Škoda. Dva roky nato kdy už AVIA byla největším leteckým podnikem u nás, proběhlo další stěhování- tentokrát do nových a prostorných dílen v Letňanech. Letecký průmysl byl tehdy na vzestupu a tak také podnik Avia výborně prosperoval. Jeho rozkvět zastavila až okupace Československa. Ani během druhé světové války se však výroba letadel v podniku AVIA zcela nezastavila. Spustila se výroba a montáž motorů Daimler a montáž letounů DC-2 Dakota pro Československé aerolinie.

Po skončení války byla výroba letadel utlumena a Letňanská AVIA se soustředila na výrobu vstřikovacích čerpadel a ložisek do automobilů. Poté bylo rozhodnuto, že v rámci reorganizace československého průmyslu, bude podnik AVIA přeorganizován na výrobu nákladních automobilů. Již v roce 1946 byla spuštěna výroba vozu Škoda R-706 a o rok později autobusu Škoda 706 RO.

Od roku 1952 se sice Avie znovu vrátila k letecké výrobě, hlavně největších u nás vyráběných letadel IL-14. Tato výroba však definitivně skončila v roce 1963 a AVIA se stala pouze moderní automobilkou. Probíhající montáže vozů Tatra 805 od roku 1961 nahradila výroba Legendární třítuny Praga V3S a pětituny S5T. Tyto typy nákladních automobilů sice byly dost úspěšné, třeba Praga V3S byla ve výrobním programu Avie až do roku 1988. Čas se ale zastavit nedá a také náš trh si vyžadoval modernější a pohodlnější nákladní vozy malé tonáže. Praga V3S sice byla spolehlivá, ale přece jen to byl vojenský speciál, který se hodil do terénu, na silniční a rozvážkovou službu se absolutně nehodil. Proto od roku 1965 Avia řešila problém, zda zahájí vlastní vývoj nového nákladního auta anebo zvolí vhodnou licenční strategii. K velkému zklamání našich konstruktérů, zvítězila snazší cesta licenční smlouvy a to s francouzskou automobilkou Renault Saviem, která ve svém zmodernizovaném závodě v Blanvile v Normandii začínala výrobu lehkých nákladních automobilů SG4 o užitečné nosnosti 3tuny a SG2- 1,5tuny. Tyto vozy se v tehdejší době, tedy kolem roku 1966 řadily mezi světovou špičku, i když nepatřily zrovna k nejmodernějším. Jejich naftové motory MAN 2000 s propracovanými spalovacími prostory však měly vysokou úroveň.

V Letňanské Avii se započalo s výrobou licenčních Saviemů v roce 1968. Jednalo se o typy Avia A15 a Avia A30. Při vší snaze o maximální zachování zaměnitelnosti celých skupin, podskupin a dílů však nemůžu konstatovat, že se jednalo o úplně stejné vozy jako saviem SG2 a SG4, a to hned z několika důvodů. Například splňování požadavků tehdy připravované novely vyhlášky o provozu vozidel na pozemních komunikacích. Dále bylo zapotřebí některé díly přizpůsobit československým normám, materiálům a také výrobním možnostem. Jako třeba jednookruhové brzdy se musely překonstruovat na dvouokruhové s přetlakovým posilovačem, tím pádem původní vývěvu musel nahradit kompresor. Rotační vstřikovací čerpadlo u francouzských vozů u nás nahradilo řadové, výrobně dostupnější. Také elektrická instalace byla přizpůsobena na naše přístroje startér, alternátor, akumulátor atd. Disková kola a bezdušové pneumatiky byly pro tyto vozy vyvinuty také u nás.

Podvozky prvních avií se vyráběli ve třech velikostech rámů, které se liší přesahem za zadní nápravou. Délka převisu se označovala v základním označení vozidla. Klasický rám byl tvořen ze dvou podélníků spojených příčníky. Na předku byla zavěšena přední náprava s nezávislým zavěšením kol na příčném lichoběžníku, dolní i horní ramena uložena na silentblocích, otočný čep pak uložen na dvou kulových kloubech.
Zadní náprava hnací, plnoplovoucí, tuhá, rozvodovka nápravy s kuželovým spirálním (hypoidním) soukolím a s kuželovým diferenciálem. U typu A15 je zavěšení nápravy provedeno tlačnými vzpěrami a rozvidleným ramenem. Pérování obstaraly šroubové pružiny a teleskopické tlumiče.

U typu A30 jsou pružiny listové s progresivní charakteristikou, jejichž zadní konce byly opatřeny kluzáky a oka pér uloženy v silentblocích. Progresivitu pérování zvyšovala dutá pera typu AEON, která současně sloužila jako dorazy. Pružné zavěšení kol bylo doplněno teleskopickými tlumiči.

Motor vznětový OHV. čtyřdobý, řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s přímým vstřikem paliva a se spalovacím prostorem typu M.A.N.
Vrtání motoru 102 mm, zdvih pístů 110 mm měl celkový objem válců 3566 ccm. Jeho výkon byl u typu A-15 53 kW (72k) při 3000 ot/min. U typu A-30: 58,8 kW (80 k) při 3000 ot/min.
Spojka suchá, jednokotoučová s osinkovým obložením a tlumičem záběru, axiálně odpružená, ovládaná mechanicky.
Převodovka předlohová se synchronizací krom zpětného chodu, ovládaná mechanicky řadící pákou umístěnou pod volantem.
Řízení GEMMER, globoidní šnek s kladkou.
Kabina řidiče, trambusového typu svařená z ocelových výlisků, s čelním panoramatickým sklem a se svisle vysouvacími dveřními skly, s rohovými zadními okny a s okénkem v zadní stěně. Kabina byla tepelně a hlukově izolována, uložena na čtyřech silentblocích. Uvnitř kabiny tři čalouněná sedadla, sedadlo řidiče bylo posuvné a polohově libovolně nastavitelné.

Od roku 1979 se typ A15 dočkal zásadních změn týkajících se úprav podvozku a zvýšení brzdného účinku, čímž bylo umožněno zvýšení užitečné hmotnosti o 250 kg. Takto upravena vozidla měla označení A20.

K dalším tentokrát k velkým změnám došlo na začátku roku 1983, kdy se ukončila výroba typů A20 a A30 které nahradily inovované typy A21 a A31. Cílem bylo vyhovět, stále se spřízňujícím předpisům o provozu vozidel na pozemních komunikacích. Tentokráte se inovace týkala snad celého vozu, ale zároveň tak že bylo možné montovat nové konstrukční skupiny také do předešlých typů A15 -20 -30.
Nejvýznačnější změnu však prodělala převodovka, která zde již byla pětistupňová, bylo ale možno také dál montovat původní čtyřstupňovou převodovku. Řadicí páka původně uložená pod volantem se roku 1988 přestěhovala na podlahu kabiny po pravé ruce řidiče. Další zlepšením nového typu bylo navýšení výkonu motoru, příznivější průběh křivky točivého momentu, chladič motorového oleje a utlumoný hluk a vibrace.

Z důvodu stále se zpřísňujících emisních norem musela Avia od roku 1996 přistoupit k významné inovaci motorů. Původní atmosférické typu 712 jsou nahrazeny motory řady D 407, které jsou sice obdobné, ale navíc vybavené turbodmychadlem dosahují vyššího točivého momentu a navíc splňuji emisní normu EURO1.
Výroba áčkové řady byla ukončena v roce 2000, za 32 let produkce se vyrobilo asi 25000 avií.

Závěrem snad jen dodám že v roce 2000 vstoupila do letňanské Avie jihokorejská společnost Daewoo která finančně podpořila modernizaci řady A. krom modernějšího vzhledu nové vozy Avia Daewoo mají silnější a kvalitní motory.
Nyní se výroby ujala indická společnost Ashok leyland která zachovává sortiment a dokonce obchodní označení Avia i s logem.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající