Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové automobily Laurin&Klement (3díl)

29. července 2015 v 22:13 | Rudla |  Laurin&Klement

Závěrečný díl může začít vyhlášením mobilizace do první světové války, která postihla tisíce lidí včetně zaměstnanců firmy L&K které tím pádem hrozilo zastavení výroby. To samozřejmě vedení nechtělo připustit a začalo okamžitě jednat. Václav Klement se urychleně vypravil do Vídně, kde uzavřel dohodu, že jeho automobilka zahájí výrobu 80 a 100 mm granátů. Díky tomu se povedlo zastavit odchod dělníků do války a dokonce vyreklamovat některé z těch, kteří již narukovali. Činnost automobilky L&K tedy pokračovala i když výroba automobilů stagnovala, ale nezastavila se úplně. Pokračující válka si vyžadovala krom granátů také užitkové automobily.
Mladoboleslavská továrna L&K měla připravený nákladní automobil typ MS 18/35HP který se dostal do výroby hned začátkem války tedy v roce 1914.

Vojenské vozidlo typ MS z roku 1915

Podvozek typu MS tvořil, žebřinový rám snýtovaný z ocelových profilů ve tvaru U, na kterém na půleliptických listových perech byly zavěšené obě pevné nápravy. Kola byla odlitá osmipaprsková s pogumovanými obručemi. (takováto kola armáda preferovala dlouho).
Motor v těchto letech samozřejmě benzínový řadový čtyřválec s vodním termosyfonovým chlazením, měl pevné hlavy válců odlité v jednom celku s blokem motoru. Hlavy válců byly opatřeny otvory, aby byla umožněna montáž ventilů s rozvodem SV tedy spodním. Tyto otvory se zavíraly kruhovou závitovou zátkou. Motor měl vrtání 100 mm a zdvih 150 mm, obsah motoru 4713 ccm a výkon byl 35 koní. Zapalování magnetové, elektrické osvětlení ani startér se tehdy ještě nemontovali, takže se motor startoval klikou. Převodová skříň nebyla přišroubována k motoru, ale samostatně k rámu vozidla. Měla čtyři rychlostní stupně v před a jeden vzad. Převod od převodovky k zadní nápravě byl kardanový. Provozní brzda nožní působila na buben za převodovkou tedy jen na zadní nápravu, ruční brzda byla čelisťová také jen na zadní kola. Takovéhle brzdy dostačovaly, protože maximální rychlost vozu byla dnes úsměvných 16 km/hod.
Tyto nákladní vozy určené pro Rakousko uherské ministerstvo války dodávala firma L&K s otevřenou kabinou bez jakýchkoliv oken a místo střechy v případě deště měla sloužit plátěná natahovací markýza. Kabina měla jen jedny dvéře na levé straně, důvodem byla řadící páka převodovky která sice již uložena v kabině ale stále po pravé straně řidiče neumožnila přístup k pravostrannému řízení. Proto musel řidič nastupovat na straně spolujezdce. Osvětlení vozu zajišťoval velký karbidový světlomet posazený v prostředku kabiny před řidičem.
Po dobu trvání první světové války firma L&K vyrobila 203 vozů typu MS 18/35, po válce pak do roku 1920 dalších 50 kusů těchto vozidel.
To ale stále není konec produkce typu MS, protože ten se dočkal v průběhu roku 1920 další modernizace. Nesl nové značení MS 22/40 jeho užitečná hmotnost byla navýšena na 2,5 tuny. Podle nového označení lze poznat že také motor se dočkal převrtání ze 100 na 112mm což při zachovaném zdvihu znamenalo navýšení obsahu na 5912 ccm a tím i výkonu na 40 koní.
Movitější zákazník si mohl připlatit a nechat si do vozu nainstalovat elektrický startér nebo el. osvětlení. Také kabina se u nového typu uzavřela a měla pevnou střechu a prosklená okna.
2 x L&K typ 545

Musím zde ještě poznamenat, že od roku 1923 firma L&K vyráběla ještě typ L&K 540 což byl vlastně stejný vůz jako MS 22/40, jen s navýšenou užitečnou hmotností na 3 tuny. V témže roce řadu nákladních vozů doplnil typ L&K 500 který byl opět konstrukčně shodný, jen pětilitrový motor byl použit s osobních vozů typu 300 a 305 jeho výkon byl snížen na 38 koní s důvodu prodlužení životnosti motoru. Všechny tyto modely ale se zkráceným rozvorem se vyráběly též jako tahače k návěsům systému Martin, které automobilka L&K vyráběla v licenci americké firmy Martin Fifth Wheel Company.

Někomu se může zdát, že po skončení první světové války se u firmy Laurin&Klement vše vrátilo do zaběhnutých kolejí, jenomže opak je pravdou. Protože válka vyčerpala finančně snad všechny zúčastněné země, tedy i ty kam před válkou putovala většina výrobků.
Hlavně prodej osobních vozů výrazně stagnoval a nedařilo se cenově konkurovat firmám Praga a Tatra s malými levnými a úspornými automobily.
Vše měla zachránit výroba motorových pluhů Excelsior a dvanáctiválcových leteckých motorů Lorraine - Ditrich, které se prodávaly docela dobře.
Pak ale v červnu 1924 areál firmy Laurin&Klement zachvátil požár který poničil velkou část technického vybavení a budov. Sice se podařilo docela brzo technické vybavení nehradit a postavit nové výrobní haly, ale s existenční tísně se automobilce L&K již nepodařilo dostat. Automobilka potřebovala další finance na výstavbu nových provozů velkosériové výroby a na vývoj nových vozů.
A tak po náročném vyjednávání došlo 27 června 1925 ke spojení automobilky L&K a Akciovou společností Škoda v Plzni.
. S odstupem času můžeme konstatovat, že to bylo správné rozhodnutí. Pánové V Laurin a V. Klement nějaký čas pracovali ve vedení Škodovi společnosti, po nějakém čase však zmizeli z automobilové scény. Nadále však zůstali velcí kamarádi, kteří dokonce života žili v sousedících vilách v Mladé Boleslavi.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající