Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Liaz 100 / 110

27. června 2015 v 20:05 | rudla |  Liaz
LIAZ 100 / 110




Liaz 100 byl nástupcem úspěšného typu Škoda 706 RT Trambus. No vlastně byl nástupcem, není úplně správný výraz, protože jeho projekt sice vznikal již v šedesátých letech, ale výroba se stále odkládala. Liazu se tehdy nedařilo dostavět novou karosárnu a zajistit tím sériovou výrobu nových kabin.
Proto se v Liaz rozhodl nejprve spustit výrobu takzvaného přechodového typu Škoda Liaz MT (Modernizovaný Trambus). Jednalo se o nákladní automobil, který byl osazen komponenty určených pro typ Liaz 100, jejichž sériová výroba byla připravena, jenom místo moderních kabin byly použity kabiny ze starého typu RT.

Je zajímavé že typ MT, který vlastně vůbec nebyl plánován, jelikož se vlastně jednalo o jakési východisko z nouze, se stal velice úspěšným nákladním automobilem. Jeho výroba trvala od roku 1966 až do roku 1988, tedy dávno potom co byla stovka již sériově vyráběna.

Liaz 100 se do výroby konečně dostal v roce 1974. První vozidla měla ještě pevnou nesklápěcí kabinu, jednalo se o valníky 100.05 a tahače návěsů 100.45. Pohonnou jednotku tvořil atmosférický motor typu M, který byl neobvykle uložen šikmo s příčným sklonem 45° a navíc byl posunut od podélné osy vozidla o 85 mm. Tohle neobvyklé uložení se osvědčilo tak že vydrželo až do ukončení výroby typu 100. Objem motorů typu M byl 1194 ccm a výkon měl 210 k.
Spojka dvoulampová suchá, vlastní vypínání spojky hydraulické se vzduchovým posilovačem.
Převodovka měla deset stupňů a skládala se ze základní pětistupňové převodovky a předřazené přídavné převodovky která půlila rozsah mezi jednotlivými rychlostními stupni základní převodovky a řadí se pneumaticky. Převodovky tvořily monoblok společně se spojkou a motorem.
Zadní náprava tuhá s děleným mostem, který tvořil současně skříň rozvodovky. Rozvodovka byla opařena jednoduchým převodem s kuželovým soukolím se spirálovým ozubením doplněným planetovou redukcí v kolech.
Diferenciál kuželový se čtyřmi satelity s kulovým závěrem diferenciálu ve středu mostu.
Přední náprava byla tuhá z kovaného I profilu, nerozvidlená.
Pérování obstarávala vpředu i vzadu půleliptická podélná listová pera v zadu doplněné pomocným perem s progresivním účinkem. Přední pérovaní doplněno teleskopickými tlumiči.
Řízení hydraulické monoblokové servořízení.
Brzdy: provozní-nouzová-parkovací-odlehčovací. Provozní brzda vzduchová, tříokruhová s kapalinovým ovládáním, propojovací systém dvouhadicový.

V roce 1978 se Liaz 100 dočkal modernizace motoru, který měl označení M1. Nový motor byl úspornější a spolehlivější, také měl podstatně navýšenou životnost. Motory M1 se vyráběly do roku 1986, kdy byly znovu modernizovány a jejich životnost stoupla na 420 000 km do první generální opravy, nesly označení M2.


Od roku 1984 Liaz 100 používal také modernizované kabiny, která již byly sklápěcí. Vozidla se sklápěcí kabinou měla nové označení Liaz 110 a některá se vybavovala vzduchovým odpružením obou náprav. Výroba typové řady 100/110 skončila v roce 1994. Je však pravda že několik vozidel dle potřeb a přání zákazníků se vyrobilo také pozdějším období.

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající