Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové automobily Laurin&Klement (2díl)

1. května 2015 v 14:30 | Rudla |  Laurin&Klement

Laurin&Klement. Užitkové automobily

Další díl o užitkových automobilech L&K začnu rokem 1909, kdy byla ukončena výroba typu E a F. Tyhle typy nahradily ve výrobě dva středně těžké užitkové vozy s řetězovým pohonem zadních kol. Ten první menší nesl označení FDL a měl užitečnou hmotnost 1500kg. Druhý větší s nosností až 3000kg se značil DL, na oba typy se stavěly krom valníků také omnibusové nástavby.


Jak se dá vyčíst s technických dat, tak tyhle vozy se nijak mimořádně nelišily od předešlých typů. Snad jen objemem motoru a zapalováním které nyní bylo magnetoelektrické Eisemann + záložní akumulátorové.
Typ FDL měl vrtání 95 a zdvih120 mm. objem motoru 3403 ccm s jmenovitým výkonem 16,2 kW (22k). Užitečná nosnost buď 1000kg u typu FDL-10, nebo 1500kg u FDL-15, omnibusy FDO určeny pro 10 až 13 osob.
Typ DL vrtání a zdvih 105 a 130 mm, zdvihový objem4503 ccm a výkon 17,7 kW (24k)
Užitečná nosnost 2000kg u typu DL-20 a 3000kg u DL-30, omnibus DO, pojal až 18 pasažérů.
O rok později 1910 se dočkal zvětšení objemu motoru také typ H, který nyní nesl označení HL a jeho užitečná nosnost se zvětšila až na 6000 kg a použitím vlečného vozu mohl vést až 10000 kg. Motor měl vrtání 125 mm, zdvih 150 mm, zdvihový objem 7364 ccm a výkon 29,4 kW (40 k). Omnibusové provedení (pro 16 až 36 sedících pasažérů).
Toho roku tedy 1910 byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba stacionárních motorů v Holandské licenci. Tyto motory měly název Bronz a pracovaly na principu Dieselových motorů. Jejich předností byla jednoduchá konstrukce a malá spotřeba paliva (tehdy zvaného modrý olej). 10 hodin provozu tohoto motoru o výkonu 5k vyšlo na 1,50K. Další výhodou byl stejnoměrný chod, proto se hodil k pohonu na výrobu elektrického světla v hospodářských a maloživnostenckých provozech
V následném roce 1911 nedoznala nákladní vozidla L&K v základních vlastnostech proti roku předešlému velkých změn, zato se objevila řada drobných zlepšení, jako automatické mazání pod tlakem. Cirkulace chladicí kapaliny byla podporována pumpou. Spojka byla u menších typů s koženým kuželem, a u těch silnějších lamelová.
V roce 1911 se továrna L&K spojila s První pražskou akciovou strojírnou, dříve Ruston. Obě firmy společně vyráběly tehdy nedostatkové silniční válce na opravu 6000 km tehdy používaných silnic v Čechách, jejichž povrch byl dost špatný.

Významnou novinkou se staly také motorové pluhy, které oproti tehdy používanými parními oračkami byly mnohem praktičtější, a hlavně bezedný Ruský trh zaručoval stálost zakázek tohoto sortimentu.
Za pozornost stojí, že největším odběratelem všech typů nákladních vozů v roce 1911 bylo Rusko. Další přínos pro automobilku byly speciální konstrukce vojenských vozidel, postavených na podvozcích typu L a sloužících dopravě válečného materiálu, střeliva i nemocných. Tyto vozy s označením LO později LO-Kb měly ve výbavě závěsná nosítka, pohotovostní lékárničku apod. Určena byla pro rakouský generální štáb, kde se tato vozidla velmi osvědčila. Zkušební jízda s nimi byla provedena také v Rusku na trase Petrohrad -Moskva po silnicích i polních cestách. Zkušební jízda dopadla znamenitě a firma L&K si upevnila svou pozici hlavního dodavatele osobních i nákladních vozů v Rusku.
Typ LO-Kb byl lehký užitkový automobil s pohonem zadních kol. Motor zážehový řadový čtyřválec o objemu 4253 ccm, vrtání 95mm zdvih 150 mm, maximální výkon 30,9 kW (42k). a max rychlost 50 km/h. Magnetoelektrické zapalování Eisemann, karburátor Zenith 36.
Rozvor náprav 3000mm, rozchod kol 1350mm.

Málem jsem zapomněl na důležitou informaci, a to že podstatná většina produkce těchto vozidel -(protože se export vozidel L&K do Ruska v roce1913 markantně zvýšil)- se vyráběla v samotném Rusku ve filiálkách v Moskvě, Petrohradě a Kyjevě, o něco později pak v Rostově nad Donem.

Když se zamyslím, nad tím za jak krátkou dobu pánové Laurin a Klement dokázali vybudovat z malé dílničky na jízdní kola, takto velkou a úspěšnou automobilku, která měla plno filiálek po celém světě. Tak si říkám v čem tkví ten zázrak úspěchu. Píle a pracovitost jsou nutnou samozřejmostí, důležitý je ale také správný podnikatelský záměr a to ve správnou dobu. Toto firma L&K měla na své straně, proto její prudký rozvoj mohl pokračovat.
V oce 1912 se firma L&K rozšířila o svého konkurenta z nedalekého Liberce továrnu RAF - Reichenberger Automobil Fabrik barona Theodora von Liebiega.. Automobilka RAF, prezentovala kapitál českých Němců a měla konkurovat hlavně firmě L&K. Jejich vzájemné soutěžení však přineslo hlavně pozitivní plody, a tak došlo ke spojení obou firem. Tímto spojením získala Mladoboleslavská automobilka licenční právo k výrobě licenčních šoupátkových motorů Knight. Tyhle motory se vyznačovaly velice tichým a kultivovaným chodem, bohužel však byly dost složité a výrobně náročné.

Toto období před první světovou válkou se dá určit jako vrchol rozkvěte značky L&K která byla největší automobilkou monarchie s řadou přidružených výrob, jejíž výrobky a automobily sloužily po celém světě. Logo L&K tehdy znamenalo značku kvality.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Evžen Trnka Evžen Trnka | 3. května 2016 v 18:22 | Reagovat

Dobrý den,
je zajímavé občas se o dodávkách něco přiučit. Své o tom ví na dodavky-za-babku.cz , což je ta nejprofesionálnější půjčovna, kterou znám.
Doporučuji

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající