Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 13 - 26/30 a 72

30. května 2015 v 22:42 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta

TATRA 13.

Tatra 13

Když před milovníkem starších automobilů řeknete slovo žehlička, tak si můžete být jisti, že ho hned napadne, že nemluvíte o přístroji na žehlení prádla, ale o řadě vozů Tatra, které tvarem karosérie a hlavně kapoty motoru, připomínají právě žehličku.
Můžete namítnout, proč zde zmiňuji zrovna takzvané žehličky, které pasují převážně ke tvaru osobních vozů Tatra 11, 12, nebo 57 s konstrukčním řešením z dílny konstruktéra Hanse Ledwinky.
To je částečně pravda, ale taky několik typů užitkových vozů Tatra se honosilo právě touto kapotou a Ledwinkova (Tatrovácká) koncepce je kapitolou sama o sobě která po řadu let svou jedinečností tvořila hlavní úspěch automobilů Tatra a to jak osobních tak užitkových.
Jedná se o koncepci automobilu se vzduchem chlazeným motorem spojeným pevně se spojkovou skříní, s převodovkou a centrální nosnou rourou opatřenou rozvodovkou zadní nápravy či náprav, které zde byly bezkloubové konstrukce. Jejich kývavý pohyb byl umožněn natáčením ozubených talířů soukolí shodně s podélnou osou vozu, při jejich odvalování po ozubení pastorků hnacích hřídelí. Zadní výkyvné polonápravy s nezávisle zavěšenými koly umožňovaly nejrůznější stavebnicové spojení daných součástí.
Jednoduchost Ledwinkovi Tatrovácké koncepce

Prvním vozem této konstrukce byla osobní Tatra 11, na jejímž zesíleném podvozku vznikl úsporný nákladní automobil s užitečnou nosností 1000 kg a označením Tatra 13. Je sice pravdou, že na podvozku Tatry 11 také vzniklo pár valníkových nástaveb, ale oficielním prvním nákladním autem Tatrovácké koncepce byla právě Tatra 13.
Motor Tatry 13 byl vzduchem chlazený dvouválec s rozvodem OHV Tatra 11 o objemu 1056 ccm s vrtáním 82 mm a zdvihu 100mm. Dával výkon 12-14 k při 2800 ot/min. dosahoval max. rychlosti 45km/h. Protiběžné písty zajišťovaly pravidelný chod a charakteristický bublavý zvuk. Rozvodová skříň zadní nápravy byla oproti Tatře 11 zesílena a zadní kola zvětšena. Přední pneumatiky 710x90 mm a zadní 820x120 mm. Hnací hřídel přenášel otáčky od čtyřstupňové převodovky bez synchronizace k zadní rozvodovce v centrální rouře o průměru 110 mm, která tvořila páteř celého podvozku.
Brzdy měla Tatra 13 mechanické, působící pouze na zadní kola.
Tatra 13 se vyráběla v letech 1924 až 1933 a ve valníkovém provedení stála 43600 Kč.

Od roku 1925 v konstrukčním oddělení tatry započaly přípravné práce k vývoji dalšího malého nákladního automobilu, který měl tři nápravy s pohonem dvou zadních, redukční převodovku a uzávěrky diferenciálů. Hned v následujícím roce spatřily tři tyto zkušební vozy světlo světa. Jejich označení bylo Tatra 26.
Ze zpráv o zrodu tohoto typu lze vyčíst, že vznikl na základě armádní iniciativy, po zhotovení prvních tří kusů proběhla náročná zkouška v horských podmínkách jízdou na 10 000 km. Podvozkem zatíženým 950 kg na silnicích polních cestách i v terénu, přes překážky v horách na sněhu a zavátých silnicích. Poté byl vůz demontován, načež bylo konstatováno, že ani jedna součást nebyla abnormálně opotřebována. Vozidlo ve zkouškách uspokojilo ve všech směrech.
Po opětovném smontování byly dva vozy Tatra 26 předělány na obrněné automobily s 5 mm plechem. Jeden jako transportér a druhý průzkumný s otevřenou kulometnou věžičkou. Poté oba vozy absolvovaly zkušební jízdu do Krkonoš, která opět dopadla úspěšně.
V dochovaných zprávách z tehdejší doby je Tatra26 převážně jen chválena, jednu slabinu však přece jen měla. Tou slabinou byl původní dvouválcový motor tatra 11 který přece jen pro tří nápravy neměl dostatečný výkon. Tento problém však byl lehce vyřešen namontováním čtyřválcového opět vzduchem chlazeného motoru Tatra 30 o objemu 1679 ccm a výkonu 24k. Typové označení tohoto vozu bylo Tatra 26/30.
Tento vůz měl vpředu tuhou nápravu odpérovanou příčným listovým půleliptickým perem, v zadu díky tatrovácké koncepci už měl výkyvné polonápravy opatřené dvěma podélnýma půleliptickými péry. Mechanické brzdy působily na čtyři zadní kola. Rozchod kol vpředu i vzadu 1300 mm, rozvor naprav podle druhu nástavby od 2200mm až do 2900 mm. Hmotnost podvozku 780 kg, a celého vozu 1350 kg. Užitečná hmotnost činila 1500kg, a jeho max. rychlost byla 60 - 70 km/h.
Tatra26/30

Typ 26/30 se vyráběl od roku 1927 až do roku 1933 v celkovém počtu 181 ks s velkým počtem nástaveb od valníku po různé vojenské speciály, dodávky sanitky až po autobusy a požární vozy.
I když produkce typu T26/30 byla v roce 1933 ukončená, tak ale určitě ne bez náhrady. Protože takto úspěšný typ, který vyhovoval jak v armádě, tak v civilním sektoru nelze jen tak zavrhnout a nechat zaniknout. Proto hlavně díky armádě a jejím požadavkům vznikl další typ odvozený od předešlých typů Tater 13 a 26/30
Tentokrát to byl typ Tatra72. Na první pohled stejný jako ten předcházející. Základní rozdíl zde spočíval, v motoru s označením Tatra 52 byl to zážehový čtyřdobý čtyřválcový boxer vrtáním 80 a zdvihu 95 mm. který dával výkon 22 kW při 3000 otáčkách za minutu, chlazený náporovým vzduchem. Dále musím zmínit brzdy, provozní kapalinové, které již působily na všechna kola.
Typ 72 Se opět vyráběl v mnoho civilních provedení ale hlavně vojenských, jako průzkumné a velitelské vozy a v neposlední řadě jako obrněné automobily vzor 30. Zkrácená verze Tatry 72 měla náhradní kola usazena hned za kapotou motoru tak že sloužila jako pomocná nájezdová kola.
Od roku 1933 do 1936 bylo vyrobeno 328 automobilů typu Tatra 72
Tatra72
Obrněný vůz vzor 30 na podvozku Tatra 72.




 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 L. L. | Web | 3. června 2015 v 12:47 | Reagovat

nejvíc stroje:-)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající