Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Užitkové automobily Laurin&Klement (1díl)

1. dubna 2015 v 22:21 | Rudla |  Laurin&Klement

Laurin&Klement- nákladní užitkové vozy a Autobusy

O naší nejstarší automobilce toho bylo napsáno hodně. Převažují, však články kde se popisuje historie a vznik prvních osobních automobilů, na užitkové vozy Laurin&Klement se často zapomíná. Proto se to zde alespoň částečně pokusím napravit.
Kde ale začít, motocyklové tříkolky Laurin&Klement sloužily vlastně také jako užitkové vozy pro rozvoz zboží nebo pošty. Těm ale věnuji sólo článek někdy později.
Dá se předpokládat, že čtyřkolové užitkové vozy Laurin&Klement vznikaly hned od samého začátku automobilové produkce firmy. Protože se zde vyráběla krom voiturett taky samostatná šasi na která si majitel mohl, sám nechat postavit nástavbu jakou potřeboval. O těchto nástavbách se dnes asi nic nedohledá. A tak jako první písemně dohledatelné užitkové automobily Laurin&Klement jsou dva lehké valníky postavené na podvozku voituretty typu B (8/9 HP) z roku 1906, tehdy bylo vyrobeno také 11 samostatných šasi na některých z nich bylo postaveno několik dodávkových vozů (dá se tak usuzovat podle dobových fotografií).

Dodávka postavená na šasí typu B

Přesto že Laurinky jsou dost známé neuškodí si připomenout pár technických dat.
Laurin&Klement B: Byl postaven na žebřinovém rámu nýtovaném z ocelových U-profilů, dvojice tuhých náprav s rozvorem 2190 mm byla odpružena podélnými půleliptickými listovými péry.
Rozchod kol vpředu i vzadu 1150 mm, brzdy:-nožní převodová, ruční bubnová jen v zadních kolech, řízení bylo šnekové.
Motor: Čtyřdobý, kapalinou chlazený, vidlicový dvouválec, umístěný podél za přední nápravou. Ventilový rozvod s automatickými sacími a postraními výfukovými ventily, mazání, ztrátové, s olejovou nádrží a ruční pumpičkou. Zapalování bylo nízkonapěťové, s elektromagnetickým induktorem a s odtrhovači ve válcích. Objem motoru byl 1399 ccm vrtání 80 a zdvih 100mm, výkon 6,6 kW (9k).

Velký úspěch automobilky Laurin&Klement nepřinesl majitelům jen slávu ale také velké starosti. Vyrábět kvalitní a žádané automobily ve stále větším množství znamenalo nechat firmu rozrůst, na to je ale potřeba velké finanční náklady, které firma tehdy neměla. Proto musela požádat akcionáře, a za cenu ztráty možnosti samostatného rozhodování, změnit firmu na akciovou společnost Laurin&Klement. Poté se základní kapitál podstatně navýšil a pomohl dalšímu rozmachu výroby.
Od této doby se firma velice rychle rozrůstala a stala se továrnou, která v roce 1907 zaměstnávala 600 lidí. Výrobní program byl samozřejmě soustředěn hlavně na osobní vozy, ty užitkové však automobilka Laurin&Klement a.s. nenechávala stranou, hlavně po spuštění výroby čtyřválcového motoru typu E. Zde se musím zmínit o kreativitě značky L&K, která již tehdy v roce 1908 dokázala pružně reagovat na specifická přání třeba i zahraničního zákazníka. Například když Černohorská vláda vypsala konkurs na vozy vhodné pro osobní a poštovní dopravu, které zvládnou tamější úzké a strmé cesty plné ostrých serpentin mezi Kotorem a vnitrozemím. Tehdy automobilka L&K pohotově zareagovala a vyvinula speciál, postavený konstruktérem F. Kecem na podvozku typu E se zkráceným rozvorem a kabinou umístěnou na kapotě motoru.
Automobilka L&K konkurz vyhrála, zákazník byl velice spokojen, čímž zároveň udělal firmě reklamu. Tehdy to byl takový úspěch, že katapultoval značku L&K na první místo mezi všemi motorovými vozidly, obstarávajícími veřejnou dopravu na celém Balkáně.

Laurin&Klement typ E (28HP)
Motor čtyřdobý, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec měl vrtání 110mm a zdvih 120mm, objem 4562ccm při výkonu 20,6kW (28k). Ventilový rozvod SV s T -hlavou, mazání bylo oběžné a zapalování nízkonapěťové s odtrhovači. Převodovka čtyřstupňová se zpětným chodem umístěna s rozvodovkou ve středu vozu, pohon zadních kol pomocí dvojice řetězů. Spojka kuželová, s koženým obložením.
Rozvor u zakázky pro Černou horu byl zkrácen s 3800mm na2210 mm.
Typ E pro Černou Horu.

V květnu 1907 byla zahájena výroba nového čtyřválce typ F, což byl dvaapůl litrový motor s jediným blokem válců a ventily na jedné straně, který měl výkon až 21 k a nové vysokonapěťové magnetoelektrické zapalování se svíčkami. Typ F se mohl chlubit velkým počtem vyrobených kusů, za dvaapůl roku jeho produkce ho bylo vyrobeno 371 kusů. To je na tehdejší dobu úctyhodné číslo.
otavřený omnibus typ FOF

Užitková provedení typu F

: Skříňový dodávkový vůz. Sanitní vůz, lehký valník s označením FL, uzavřený omnibus (tak se tehdy říkalo autobusům)měl označení FO, otevřený omnibus FOF a hotelový omnibus FOZ.

Technická data Laurin&Klement F (14/16 HP, později 16/18 HP)
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazeny řadový čtyřválec. Vrtání 84mm, zdvih 110mm, zdvihový objem 2438 ccm a výkon 13,2 až15,5 kW (18 až 24 k). Ventilový rozvod SV s L-hlavou, mazání na začátku produkce ztrátové později oběžné. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem. Řízení šroubem a maticí. Rozvor náprav 2740, 2820 až 2840 mm ,rozchod kol vpředu i vzadu 1300 mm, hmotnost vozu byla 900 až 100 kg. Maximální rychlost 55 až 60 km/h.
Lehký valník FL a omnibus FOZ

V Říjnu téhož roku tedy 1907 firma L&K představila veřejnosti další model, zcela nový těžký automobil typu H. Nový automobil, proti starším typům E a F s užitečnou nosností 1,5 tuny, měl nosnost až 4000 kg a poháněl ho skoro šestilitrový čtyřválec s výkonem 32 koní.
Na podvozcích typu H se, kromě valníkových nástaveb stavěly také omnibusy, které pražští radní zakoupili na vybudování první pražské autobusové linky, která vedla z Malostranského náměstí přes Karlův most a Hradčany na Pohořelec. Tyhle omnibusy měly označení HOP (typ H- Omnibus- Praha).
Šasí L&K typ H

Něco málo technických dat těžkého užitkového automobilu s pohonem zadních kol typu H (30/32 HP).
Motor čtyřdobý zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec.
Vrtání 116 mm, zdvih 140 mm, zdvihový objem5919 ccm, výkon 23,5kW (32k). Ventilový rozvod SV s T-hlavou. Chlazení s nuceným oběhem kapaliny. Mazání pomocí zubového čerpadla. Zapalování nízkonapěťové s odtrhovači, karburátor Zenith. Převodovka čtyřstupňová se zpětným chodem.
Rozvor náprav 4135 mm (4128 mm), rozchod kol vpředu 1600mm, vzadu 1800mm.

Omnibus HOP
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Evžen Evžen | 9. května 2016 v 15:50 | Reagovat

Díky za hodnotný článek. Užitkové jsou a vždycky byly potřeba. Bohužel bohudík, dneska už je doba jinde. Lidé už si dodávku ani nekoupí, ale radši si ji půjčí a já to naprosto chápu - seznámil jsem se s firmou www.pujceni-dodavky-praha.cz a od té doby pronájem taky využívám.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající