Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



WALTER: Užitkové vozy

1. března 2015 v 16:02 | Rudla |  WALTER

WALTER

Výrobci nákladních automobilů jsou buď věhlasný, známí, nebo méně známí. Nákladní automobily Walter si pamatují snad jen ti starší z nás, nebo fanouškové historických automobilů.
Firma Walter snad nikdy nebrala produkci nákladních automobilů nijak stěžejně, své poslání spatřovala hlavně ve výrobě osobních automobilů a leteckých motorů.
Užitkové a nákladní automobily a autobusy, firma Walter vyráběla jen krátce v meziválečném období. Jejich výroba probíhala do roku 1937, pak se Waltrovka musela specializovat na válečnou výrobu zbraní a leteckých motorů.


WALTER WIZ

Waltrovácký čtyřválcový vůz menšího typu, o obsahu 1,54 litru, uváděný výkon 6/18 k, později dokonce 6/20 k, což bylo umožněno motorem s ventily řízenými shora. Na základě zkušeností získaných v závodech a soutěžích měl tento vůz v uváděných dvaceti koní rezervu dalších deset.

WALTER PN

 
PN podle konstruktéra Plocka a označení nákladní. Na tehdejším prospektu je udáváno, že,
MOTOR: byl čtyřválcový zážehový o vrtání 85 mm, zdvihu 125 mm, obsahu 2,84litru s ventily zdola řízenými, zapalování elektromagnetické na svíčky značky Scintila, splynovač Zenith, mazání cirkulační olejovou pumpou, vodní chlazení thermosyfonové, podporované ventilátorem.
SPOJKA: monodisková vlastní konstrukce.
PŘEVODY: 4 rychlosti vpřed, 1 vzad, čtvrtá rychlost v přímém záběru. Snadné ovládání, bezhlučný chod. Páka rychlostní uvnitř karosérie.
ŘÍZENÍ: Šnekové, na pravé straně.
BRZDY: jsou dvě, ruční a nožní: obě působí samostatným, na sobě nezávislým, ústrojím na zadní kola. U chassis s předními brzdami nožní působí na všechna čtyři kola, ruční pouze na kola zadní.
ZADNÍ OSA: Konické soukolí se spirálovými zuby ,,Gleason" s normálním diferenciálem. Bezhlučný chod zaručen.
PÉRA: Půleliptická, rovná, napřed i vzadu, zaručují jemné pérování.
KOLA: Snímatelná plná kola ocelová, s pneu Straight Side 30x5" napřed jednodochá, vzadu dvojitá.
BENZINOVÁ NÁDRŽKA: Pojme cca 80 litrů benzínu.
TECHNICKÁ DATA
Vzdálenost náprav ……………………………3600 mm
Rozchod kol………………………………………1450 mm
Váha samotného chassis……………as 1250 kg
Spotřeba benzínu na 100 km…….15-17 kg
Spotřeba oleje na 100 km………………07 kg
Výška rámu zatíženého vozu od jízdní dráhy..540 mm
Karosovaná délka…………………………cca 4200 mm
Délka vozu……………………………………cca 5200 mm
Šířka vozu…………………………………….cca 1700 mm
Nosnost: Celková přípustná nosnost chassis 2500 kg
Takže při valníkové karoserii vážící cca 500kg jest
užitečná nosnost vozu………………….cca 2 tuny
Rychlost………………………………………..50km/1 hod

VÝPRAVA NORMÁLNÍ:
Elektrický spouštěč Scintila působící na ozubený věnec setrvačníku. Elektrické osvětlení orig. Scintila 12 Volt, sestávající z velkého dynama, naháněného přímo motorem, vypínací skříňky 2 akumulátorů, 2 reflektorů 200x2, se zařízením pro městské světlo a lampy číslové. Automatický nasávač benzínu, dopravující samostatně benzín z nádržky do splynovače. Elektrická houkačka. Ruční houkačka s balonkem. Měřič rychlosti a počítač kilometrů. 1 kompletní reservní kolo s pneumatikou. Úplná souprava nářadí a rezervních dílů.

VÝPRAVA ZVLÁŠTNÍ (za příplatek)
Přední brzdy, všeobecně osvědčeného systému.

KAROSERIE
Otevřená valníková
Zavřená dodávková
Autobusová
Sanitní
Pohřební
Hasičské stříkačky
Kropící automobily.
(Převzato z dobového prospektu)



Walter Comercial


Je vlastně stejné vozidlo jen oproti typu PN mělo menší užitečnou nosnost 1,5 tuny, proto na zadní nápravě postačovala jednoduchá kola. Motor o objemu 4908 ccm měl výkon 35koní.


Walter FNA
Tohle byl naopak silnější chlapík o nosnosti 4 až 4,5 tuny. Objem motoru zde byl 5195 ccm a výkon 60 koní.


Licenční vznětové motory Junkers.

V meziválečném období nebyly vznětové motory zrovna často používanou záležitostí, jejich vývoj a výroba byly teprve v plenkách. Přesto firma Walter byla jednou s prvních u nás, která neváhala do svých nákladních automobilů použít naftové motory. Sice se nejednalo o motory Waltrovácké konstrukce, ale o opravdu zajímavou licenci Junkersu.
Byly to dvoudobé naftové motory se dvěma protiběžnými písty v každém válci, to znamená, že ojnice horního pístu musela být dostatečně dlouhá. Místo ventilů bylo použito spirálovitých kanálků. Do prostoru mezi válci a skříní motoru byl dmychadlem stačován vzduch k sání motoru.
Tyto motory údajně byly pružné a spolehlivé, krom nafty dokázaly pracovat i na petrolej, mazut nebo dehtový olej. Je proto s podivem že se více nerozšířily.
Firma Walter je používala na třítunu PN kde čtyřpístý dvouválec (,,to je ale zvláštní výraz") měl vrtání 80mm a oba písty se zdvihem 300mm.
Typ PN 4,4 t používal šestipístý tříválec o objemu 4100 ccm a výkon 59k při 1500ot/min, zdvih spodního pístu byl 96 mm a horní 144 mm.
Řez motorem Walter Junkers s protiběžnými písty.


Autobus D-BUS

U firmy Walter je třeba se zmínit také o zajímavém autobusu, který patřil ke špičce vývoje autobusů Walter. Na počátku jeho vzniku je osobní dvanáctiválec Walter Royal, nejznámější, nejluxusnější a nejdražší automobil firmy Walter, který byl ale tak drahý že byl vlastně neprodejný. Proto byl vyroben jen v nepatrném počtu tří kusů. Dvanáctiválcové benzínové motory, které již byly připraveny, poté firma převrtala na zvětšený objem 7354 ccm s výkonem 140 k. Za povšimnutí stojí zapalování těchto motorů, které kvůli spolehlivosti bylo dvoukruhové. Takže každý válec měl dvě svíčky, jednu spojenou s rozdělovačem a druhou napájenou vysokonapěťovou magnetkou jako u leteckých motorů. Takto upravené motory se poté montovala do velkých, 7,2 m dlouhých a tehdy nejmodernějších autobusů, určených na mezinárodní dopravu s označením Walter D-Bus.
Walter D-BUS byl bezesporu první luxusní autobus pro dálkovou dopravu u nás, který dokázal jet rychleji než 100 km/hod. a pojal až 45 sedících pasažérů.
Stejný motor poháněl také nejrychlejší požární automobil v předválečném Československu



Výroba užitkových vozů Walter skončila v roce 1937, poté se firma výhradně věnovala leteckým motorům.

Typy užítkových vozů Walter.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jan Jan | E-mail | Web | 9. září 2015 v 9:56 | Reagovat

Co se týče užitkových vozů, mám dobrou zkušenost s http://www.dodavky-express.cz/ Půjčovna dodávek v Praze mi vždy vyhoví.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající