Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



TATRA 815

18. ledna 2015 v 18:52 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta

Tatra 815


Tatra 815 byl, nebo vlastně ještě je, další velmi úspěšný typ Tatrováckého vozidla. Jedná se o těžký nákladní automobil určený pro provoz ve velmi obtížném terénu, který koncepčně navazoval na starší typy T148 a T813.
Proto je Tatra 815 rozdělená na dvě sekce, ta lehčí nahradila Tatru 148, a ta těžší zase Tatru 813.
Jelikož slouží v civilním sektoru a současně také jako unifikované vojenské vozidlo, byla vyráběna v nepřeberném množství typů nástaveb a znaků náprav od 4x4 až po 12x12.
První Tatra 815 se na silnicích ukázala v roce 1983 po absolvování náročných testů, které absolvovala dokonce až na ruské Sibiři, kde se měla otestovat schopnost provozu Tatry 815 v drsných a mrazivých podmínkách.
Však také automobilka Tatra musela dbát na kvalitu svých vozidel, protože se tehdy pyšnila specializací na výrobu těžkých nákladních vozů pro všechny státy tehdejšího RVHP. Tato specializace umožnila Tatrovce krom zajištění velkého množství zakázek, také získat půjčku od mezinárodní banky. Produkce Tater 815 koncem osmdesátých let činila až 15 000 vozů ročně.

Popis vozidla
Podvozek Tatry 815 je jako tradičně tvořen páteřovým rámem. Jednotlivé moduly rámu jsou navrženy tak, aby se daly složit podle počtu náprav. Nápravy jsou tvořeny rozvodovou skříní s uzamykatelným diferenciálem a nezávisle odpruženými poloosami. Mezi nápravami jsou uloženy mezinápravový diferenciály. Nápravy jsou od roku 1997 zdokonaleny o tzv."KingFrame" systém, který udržuje kola neustále ve vodorovné poloze což, omezilo nerovnoměrné sjíždění pneumatik.
Motor: U Tatry 815 popisovat motor je docela problém, protože velká škála různých nástaveb si vyžadovala také různé typy motorů. Jedná se o motory jak tatrovácké tak jiných značek, jako Caterpiller, Cummins, Deutz nebo Renault. Zahraniční motory jsou převážně vodou chlazené a dodávány jen na přání zákazníka.
Vzduchem chlazené motory Tatra, musíme zase rozdělit na atmosférické nebo přeplňované. Nejprve to byly atmosférické desetiválcové motory T3-929 s řadovým vstřikovacím čerpadlem Motorpal. Později do motorové skládanky přibyl osmiválec T3-928 a dvanáctiválec T3-930. Zde se dostáváme k motorům přeplňovaným, protože k motorům T3-928 A T3-930 se časem montovala turbodmychadla.
Potom přišel na řadu již výhradně přeplňovaný motor T3D což je osmiválec s mezichladičem plnícího vzduchu a přímým vstřikem paliva v hliníkových hlavách válců a litinovými válci do V 90 v litinovém bloku. Objem motoru je 12667ccm má výkon 280 nebo 320 kW při 2100ot.
Spojka je zde jednokotoučová hydraulická s talířovou pružinou a vzduchovým posilovačem, uloženým na skříni motoru.
Převodovka: Ze začátku výroby se aplikovala převodovka typ 10TS180 s rychlostními stupni 5+1. Kolem roku 2000 se montovala převodovka typu 14TS210L s rych. Stupni 7+1. Přídavná převodovka má dva rychlostní stupně.
Kabina trambusového typu se vyráběla ve třech verzích, krátká dvoudveřová, prodloužená dvoudveřová a jako čtyřdveřová. Odpružení kabiny je hydropneumatickými tlumiči a pruýinami. Samozřejmě že během let výroby T815 prodělala kabina mnoho změn modernizací, hlavně v oblasti odhlučnění a topné soustavy.

Tatra 815 12x12

Jako pojizdná dílna

Tatra 815 jako Dakarský speciál

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající