Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



4 díl- NÁKLADNÍ AUTA VE II SVĚTOVÉ VÁLCE

20. prosince 2014 v 16:14 | Rudla |  Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE
DIAMOND T
Na samém začátku téhle firmy stál otec Tilt, obuvnický mistr který se prezentoval kvalitní obuví, na kterou mělo upozorňovat logo firmy. Diamant, který ve svém středu rámoval písmeno T. Jeho syn Charles Tilt tohle logo používal také pro svojí malou automobilku Diamond T Motor Car Company, kterou si založil a začal podnikat, v malé části otcovi obuvnické továrny. První osobní automobil byl zde vyroben v r. 1905, produkce se však rozběhla až o dva roky později. Nejednalo se o velké série, zato se dá říci, že vozy Diamond T byly velice kvalitní a mezi zákazníky oblíbené.
Přelomovým se pro chod firmy stal rok 1911, ve kterém jeden zákazník požádal o vyrobení nákladního vozu. Tilt mu rad vyhověl. Nákladní vůz se povedl a společnost Diamond T Motor Car Company se od té doby zaměřil na výrobu užitkových vozů. Jejich vozy sice byly drahé, ale díky vysoké kvalitě si získaly značnou proslulost. Po získání armádních zakázek v r. 1915 nic nebránilo k rozrůstání firmy, která později vyvážela své vozy snad do celého světa.
Po dobu trvání druhé světové války společnost vyrobila 50 000 nákladních vozů různých nosností a provedení.
Americká armáda při zadávání veřejných zakázek na užitková vozidla považovala za hlavní pro podporu svých válčících jednotek, vozidla patřící do 2- ½ tunové třídy. Proto v období 1940 - 1942 bylo objednáno jen několik set vozidel těžších váhových tříd. A to hlavně ad Autocaru a Diamondu.
Postupem času a fronty se stále prodlužovala délka zásobovacích tras se poptávka po vozidlech těžké kategorie začala narůstat. Proto, bylo rozhodnuto že, 4tunové nákladní vozy Diamond se budou vyrábět v počtu 6000ks měsíčně. Invaze v severozápadní Evropě zvýšila poptávku po těžkých nakladních vozech ještě více, a tak s výrobou pomáhaly také konkurenční automobilky. Od roku 1941 měla nákladní vozidla Diamond standardizaci* od americké armády. Proto se jim ostatní vojenská vozidla tolik podobala.
*Standardizace (komplexní systém umožňující výrobu jednoho typu vozu řadou výrobců).

DAIMOND T968A
Nákladní automobil s nosností 4 tuny a náhonem na všechna kola 6x6, byl vyráběn od roku 1941. Jedná se o odvozeninu z civilního typu G509, která měla nahrazeny některé komponenty tak aby vyhovovala vojenské standardizaci. Vyráběl se jak s otevřenou, tak s uzavřenou kabinou. Jeho hlavní použití bylo jako dělostřelecký tahač, nebo vozidlo pro všeobecnou přepravu.
Standardizovaný motor Hercules RX šestiválcový zážehový, vodou chlazený o objemu 8669 ccm měl výkon 106 koní.


DIAMOND T980
Jednalo se o dvanáctitunový nákladní tahač se znakem náprav 6x4. Jehož pohonnou jednotkou byl, buď šestiválcový dieselový motor Hercules DXFE OHV o obsahu 14,7 l avýkonu185koní, nebo zážehový řadový šestiválec Hall-Scott 440OHV o obsahu 17,9 l s výkonem 240 koní.
Za pozornost stojí fakt že motor Hall-Scott440 OHV byl největší ve vozidle používaný benzínový motor ve druhé světové válce.
Hlavní produkce těchto vozů byla určena pro Angličany, část pak pro Holandskou a dokonce Sovětskou Rudou Armádu.
Technické údaje: Rozvor-1,5m, Délka 7,1m, Šířka-1,9m, Výška-2,5m, Nejvyšší rychlost-37km/h, Obsah nádrže-570l.
T980


FAUN
Firma Faun byla založena Norimberským konstruktérem a mechanikem Karl Schmidtem v roce 1913. Tehdy jako továrna na hasící vozidla a přístroje. Původní název firmy zněl Nürnberger Feuerlöschgerate &Fahrzeugfabrik Karl Schmidt. Na konci prní světové války se firma spojila s továrnou v Ansbachu a dostala jméno Fahrzeugfabriken Ansbach Und Nürnberg a tak za začátečních písmen názvu vnikla značka FAUN. Firma se převážně zaobírala výrobou speciálních a komunálních vozidel, později však dokázala nabídnout zákazníkům jakýkoliv užitkový vůz od lehkých 1,5t až po ty nejtěžší desetituny.

FAUN L900
Faun L900 se vyráběl od roku 1937 až do roku 1939, hlavně pro Wehrmacht který je používal jako transportéry pro přepravu tanků. Dokázal prý na své korbě uvést tank vážící čtyřicet tun. Vyráběn byl jak s otevřenou kabinou a stahovací plátěnou střechou, tak s uzavřenou kovovou. Motor šestiválcový dieselový o objemu 13 540 ccm.



FORD
Podle mne asi nejznámější automobilka vůbec. Založil ji Henry Ford syn Detroitského farmáře. Charakteristickou vlastností Henryho Forda již od útlého mladí byl kladný vztah ke všemu, co se týkalo techniky. O něco později však u něho začala dominovat záliba v mechanice a motorech. V kůlně za domem si vybudoval malou dílnu ve které vznikl, jeho první stroj který dostal pojmenování KVADRICYKL a skutečně jezdil.
V roce 1899 Ford s několika společníky založil firmu Detroit Automobile Company. Tahle firma ale neměla dlouhé trvání, protože ani Ford ani jeho společníci se nevyznali ve světě obchodu, a nepodařilo se jim jejich vozy prodávat, proto automobilka po patnácti měsících ukončila svoje působení.
Po čase se Fordovi opět podaří získat několik podílníků z nedávno rozpuštěné firmy a přesvědčil je na nové investice pro jeho novou firmu Henry Ford Company, která se tentorát orientovala na výrobu závodních vozů. Ani tentokrát Ford se svou společností neuspěl a se svými partnery se opět rozešel. Jeho partneři však firmu nezrušili, ale pokračovali dál pod jménem Cadillac.
Henrymu Fordovi však v té době uzrává v hlavě plán na novou automobilku, která bude vyrábět jednoduchá ale kvalitní a hlavně levná vozidla.
Kde ale vzít investice na spuštění takového provozu, když po jeho předchozích nezdarech sním žádný investor nechtěl mít nic společného? Jeden investor se přece jen našel, jmenoval se Alexandr Malcomson a byl to největší Detroitský obchodník s uhlím. Zanedlouho v roce 1903 tedy vznikla nová firma Ford Motor Company. Právě tady vznikl slavný Ford A, kterého se za první rok vyrobilo 600ks, po něm následovaly vylepšené verze Ford: B ,C ,F ,K ,N, R a S, a poději pak nejslavnější typ T. Henry Ford byl stále hnán touhou své auta zleňovat tím je poskytovat co největšímu počtu zákazníků. Proto musel co nejvíce z efektivnit výrobu, to se mu podařilo díky zavedení pásové výroby, která tehdy nebyla běžnou záležitostí.
Po zapojení USA do druhé světové války v r. 1941 Fordova automobilka patřila k nejdůležitějším dodavatelům techniky pro americkou armádu.
Ford byl také požádán o zabezpečení výroby vozidel pro britskou armádu. Proto neváhal a ve své pobočce Dagenhamu, zaměřené do té doby na výrobu traktorů Fordson, spustil výrobu vojenských užitkových automobilů, které označovala zkratka WOT (War Office Trucks). Do konce války tato továrna stihla vyprodukovat cca 130 000 automobilů Wot.
Všechny válečné užitkové vozy Ford byly vybaveny stejným vodou chlazeným vidlicovým motorem, V8, který byl zážehový a měl 8 válců. Jeho objem 3624 ccm, dával výkon 85 koní při 3800 ot/min.
Převodovka měla čtyři přední a jeden zpětný chod(4F1R), modely s náhonem na všechna kola byly vybaveny přídavnou redukční převodovkou (4F1Rx2).

FORD WOT1

Tenhle typ měl jako jeden z mála Fordů tři nápravy, hnané však jen ty zadní (6x4). Vyráběl se ve dvou verzích, krátké s rozvorem 4,2m nebo dlouhé 4,5m, užitečné zatížení bylo tři tuny. Povolená rychlost na silnici 72km/h. Délka vozu 7,09m, -výška 3,10m-, šířka 2,13m.

FORD WOT2


Malej náklaďáček s užitečným zatížením 750kg. Převážně se vyráběl s otevřenou kabinou a s plátěnými dveřmi, až později se dočkal uzavřené kabiny. Délka vozu 4,5m - šířka 2,3 m a výška 2m.

FORD WOT3

Zase malý náklaďák s náhonem 4x2 a užitečnou nosností 1,5 tuny. V průběhu války byl vyroben v počtu téměř 18 000 ks. Délka 5,8m - šířka 2,2n - výška 2,6m.

FORD WOT8

WOT8 byl vyráběn britskou pobočkou Fordovi společnosti v nevelkém počtu 2500ks. Měl nosnost 1,5 tuny a náhon na všechna kola 4x4. Motor vidlicový osmiválec o objemu 3621 ccm a výkonem 85k, Převodovka čtyřrychlostní +dvoustupňová přídavná.
FORD WOT6 Byl vlastně stejný model jako Wot8 jen měl vyšší nosnost na 3tuny a o něco delší rozvor.


Nákladní vozy Ford používal také německý Wehrmacht. Německá pobočka Ford AG v Berlíně byla založena v roce 1925. Nejprve vozy Ford dovážela z USA, o něco později však byla zahájena licenční výroba. Protože si firma vedla úspěšně, byl v roce 1930 položen základní kámen nové továrny v Kolíně nad Rýnem. Předválečné nákladní vozy Ford vyrobené v Kolíně nad Rýnem měly užitečnou nosnost, 3 tuny a používaly čtyřválcový motor typu BB. Nové motory V8 se do nich používaly o něco později. S nástupem druhé světové války byly tyto vozy zahrnuty do výzbroje Wehrmachtu, rozpoznat se dají podle srdcovitého tvaru chladiče.
Inovované nákladní Fordy se vyráběly n Kolíně nad Rýnem od roku 1939, rozpoznat se daly díky nové tentokrát oválné masce chladiče. Dodávály se s osmiválcovými motory pod označením G917T, nebo jako úspornější čtyřválce G987T. Původní kabina byla plechová uzavřená, později se pro Wehrmacht přistoupilo na úspornější řešení s otevřenou kabinou a plátěnou střechou

G 917 T
Roku 1941 došlo k další a tentokrát poslední inovaci válečných nákladních vozů Ford vyráběných v Kolíně nad Rýnem. FORD V 300S (Standart s náhonem 4x2), o dva roky později FORD V300A (Allrad s pohonem na všechna kola 4x4. Tyhle dva typy se celkově podobaly svým americkým vzorům, jedinou odlišností Německých vozů bylo nedělené přední sklo.
Je ale pravdou že s blížícím se koncem války a z nedostatku materiálu muselo Německo výrobu přizpůsobit k úsporám. A proto ke konci války se na tyhle typy montovaly nouzové kabiny ze dřeva pobité sololitem.
FORD V 300S


FORD V300S



Další podstatnou pobočkou Fordových závodů byla Kanadská firma Ford Company of Canada Limited Windsor-Ontario. Právě zde se vyráběl neznámější typ nákladního vozu druhé světové války FORD CMP (kanadský vojenský vzor) přezdívaný CANADA. Je třeba dodat, že tenhle typ se nevyráběl je u Fordu, ale souběžně po čas války taky u konkurenční společnosti Chevrolet. Vozy obou výrobců se v podstatě nelišily, kromě motorů. Ford používal svůj osmiválec do V, zatímco Chevrolet, svůj řadový šestiválec. Jinak se jednalo o vůz klasické konstrukce tedy nic mimořádného, vyráběl se v jeden a půl tunové verzi, typ F-15 a F-15A nebo v třítunové F-30, dále několik verzí F-60, nebo pár typů dělostřeleckého traktoru F-GT.

C.M.P


 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající