Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



3díl)- NÁKLADNÍ AUTA VE II SVĚTOVÉ VÁLCE

16. listopadu 2014 v 13:53 | Rudla |  Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE
BÜSSING - NAG
Firmu Büssing založil syn vesnického kováře v Nordsteimke u Fallerslebenu Heinrich Bussing, který vystudoval techniku v Braunschweigu. Na svém kontě měl značné množství patentů, v oblasti zabezpečení železnice a užitkových automobilů. Do výroby automobilů se pustil dost pozdě až ve svých šedesáti letech, kdy v roce 1903 vznikl v jeho firmě první 3-tunový automobil s pohonem zadních kol. Poté se pustil do výroby autobusů se čtyřválcovým motorem a založil první autobusovou linku v Německu. Zanedlouho po jeho smrti v roce 1929, došlo roku 1931 ke spojení firmy Bussing s Berlínskou NAG (Neue/Nationale Automobil AG) a od té doby vozy měly na přídi znak NAG Bussing. Po druhé světové válce v létech 1949 - 1960 se firma stala opět samostatným rodinným podnikem, který pokračoval ve vývoji středně těžkých a těžkých nákladních automobilů, tahačů a autobusů. V roce 1960 se firma stala akciovou společností a v roce 1962 součástí koncernu Salzgitter AG. Po postavení nové továrny v Salzgitteru se však firma Bussing zadlužila a byla prodána firmě MAN a tak v roce 1971 firma Büssing ukončuje svojí činnost.

BÜSSING NAG G31


O tomto automobilu jsem se dočetl, že se vyráběl v období 1931až 1935 uvezl 1,5 tuny a měl náhon na obě zadní nápravy tedy 6x4. Motor čtyřválcový zážehový vodou chlazený, OHV výkon 65k při 2500 ot/min, objem motoru 3920 ccm, Vrtání/zdvih 98/130 mm. Spojka suchá, převodovka 3p+1z. Brzdy hydraulické působící na všechny kola + mechanické ruční na zadních kolech. Odpružení listovými pružinami. Délka vozu 5,32m, šířka 2,25m, výška 2,35 m. Maximální rychlost: 60km/hod.

BÜSSING NAG 3GL6


Bussing nag 3GL6 o tomto voze jsem se toho moc nedozvěděl, však to taky nebyl nijak často užívaný typ nákladního automobilu. Od roku 1928 až do 1938 ho bylo vyrobeno pouhých 343 kusů. Měl užitečné zatížení 6 tun a pohon 6x4, motor nesl označení C4 jeho výkon byl 90 koní a objem 9350 ccm.

BÜSSING NAG 500A-G-S


Tohle typ se dá rozpoznat podle sedmi lamel na bočnicích kapoty motoru. Jeho užitečné zatížení bylo 4,75tuny. Jeho šestiválcový dieselový motor měl výkon 105 koní.

BÜSSING NAG 900 S

Tenhle těžký nákladní automobil byl během tří let své produkce 1937-1939 vyroben jen v nepatrném množství 80 ks. Měl hmotnost: 9,5t a náhon na obě zadní nápravy 6x4. Motor: Büssing NAG6 šestiválcový Dieselový o výkonu 130k při 1500ot/min, objem motoru 13539 ccm

BÜSSING NAG L4500

TYP L4500 byl nástupcem typu 500S. Vyráběl se od roku 1942 až do konce války.Motor Büssing-NAG šestiválcový, kapalinou chlazený, diesel. Převodovka 4p+1z, brzdy hydraulické. Užitečná hmotnost 6t.


BREDA
Italská společnost Breda se zabývala strojírenskou oblastí, například železničními stavbami, výrobou stavebních a zemědělských strojů a vojenských zbraní, letadel, nákladních automobilů a motocyklů. Společnost založil v roce 1886 inženýr Ernesto breda. Díky velkým zakázkám na výstavbu železnic a výrobu lokomotiv společnost od začátku dobře prosperovala. Počátkem 30.let si společnost Breda dala do svého programu, v novém závodě v Brescii, také produkci vojenských nákladních automobilů a to hlavně pro vojska umístěná v Africe,

BREDA 32 - 33
Prvním produktem automobilové sekce značky Breda se stal v roce 1932 dělostřelecký traktor typu 32 s náhonem na všechna kola 4x4 a s užitečnou hmotností 8,4 tuny a krátkým rozvorem 2650mm. Poháněn byl výkonným čtyřválcem T5 s objemem motoru 8142ccm a výkonem 84k. který umožňoval tomuto typu táhnout přívěsy o hmotnosti 25 tun. Breda typ 33 vyráběná od roku 1933 so lišila od předchozího typu pouze delším rozvorem 3800 mm. a zvýšenou užitečnou hmotností na 10,5 tuny

Typ 32Typ 33

BREDA 51
Společnost Breda preferovala hlavně rozvoj železnice a výrobu letadel a zbraní. Její nákladní automobily však také stály za pozornost, jako tento typ 51 který byl využíván hlavně Italskou královskou armádou. Uplatnění našel jak na silnici, tak v terénu. První prototyp tohoto vozu spatřil světlo světa koncem roku 1936, ale jeho testování a vylepšování skončilo až v roce 1938. Pohon zde obstarávaly dvě zadní nápravy s dvojitou montáží, tedy 6x4. Zajímavé je uložení náhradního kola mezi první a druhou nápravou, které prý usnadňovalo překonávání překážek v terénu. Délka vozu 6.750m, šířka 2.500m, výška 3m, hmotnost 8500 kg. Motor šestiválcový o objemu 9653 ccm, výkon 125k pří 1800ot/min.
Typ 51 ________________________________________

Biederman (USA)
Firma Biederman založená v roce 1920 Charlesem Bidemanem se specializovala na výrobu nákladních automobilů sice v menších sériích, zato však trvanlivých a vysoce kvalitních vozidel s pohonnými jednotkami od různých výrobců. Za první vojenský speciál pro druhou světovou válku je považován.
Biederman F1


Tento tahač měl hnaná všechna kola 6x6 a užitečnou hmotnost 7,5 t. Jeho šestiválcový zážehový motor Hercules NHS měl výkon 165 k a objem motoru 14011 ccm. Převodovka čtyřrychlostní + dvourychlostní přídavná. Brzdy, pneumatické a 22-palcové pneumatiky. Charakteristickým rysem konstrukce tohoto typu byla přední náprava, hodně předsunutá dopředu. Jeho hlavní použití bylo u US Air Force jako tahač cisteren s kapacitou 15000l. Další variantou byla jeřábová nástavba vyprošťovacího vozidla s desetitunovým jeřábem.
________________________________________

BROCKWAY
Brockway Motor Compeny byla automobilkou která se zabývala zakázkovým stavěním těžkých nákladních vozidel v Cortlandu, New Yorku. V průběhu druhé světové války automobilka vyráběla vojenská vozidla s označením G547 a G690. Typ G547 měl jako nástavbu samočinný zvedák pro vykládání těžkých břemen, zatím co typ G690 byl rychlo jeřáb používaný na překonávání překážek. Jednalo se o vozy s nosností 6tun a náhonem na všechna kola. Šestiválcové benzínové motory Herkules měly výkon 202 koní při 2150 otáčkách za minutu a objem motoru 6600 ccm.

Brockway G547

________________________________________
COMMER.
Commer byla britská automobilka vyrábějící užitková vozidla, sídlila na jihu Londýna v Lavender Hill. Aby bylo možné rozjet sériovou výrobu musela firma zakoupit větší prostory v Biscot Road v Lutonu, kde v roce 1907 byla spuštěna výroba prvních vozů značky Commer. Po vypuknutí první světové války se automobilka zaměřila hlavně na výrobu vojenských vozidel pro britskou armádu. Je proto nasnadě že v průběhu druhé světové války firma Commer pokračovala v dodávkách nákladních vozidel pra britskou armádu. I když oficiálním výrobcem byl koncern Rooterd Group pod který firma od roku1929 spadala.
Commer Q4


Byl třítunový nákladní automobil 4x2, který vycházel z civilního typu Superpoise. Šestiválcový benzínový motor měl objem 4086 ccm a výkon 60kW. Převodovka čtyřrychlostní 4p+az. Rozvor 4191 mm. Rozměry: délka-6426mm, šířka- 2184 mm, výška- 3023 mm.

Commer Q2
Tahle malá příšerka se vyráběla specielně pro letiště RAF, často se používala bez valníku jako tahač letadel nebo ohřívač leteckých motorů náhom 4x2. Motor benzínový šestiválec, objem motoru 3180 ccm. Užitečná nosnost těchto vozítek byla 750 kg.
Ostatní Q2měli normálně kapotovaný motor. Jejich užitečná nosnost však byla různá od 750kg do dvou tun, objem šestiválcových benzínových motorů byl od 3180 do 4086 ccm.
q2 kapotovaný
________________________________________

CRUSSLEY MOTORS.
Britský výrobce motorových vozidel se sídlem v Manchesteru, který se mohl chlubit produkcí kvalitních vozů a autobusů. Původně společnost vznikla jako divize konstruktérů motorů Crossley Brothers, v roce 1910se však osamostatnila a stala se výrobcem automobilů. V průběhu 1 světové války se společnost stala velkým dodavatelem vozidel do britských ozbrojených sil. Po válce však poptávka po automobilech klesala a proto se společnost Crossley přeorientovala na výrobu autobusů. Po vypuknutí druhé světové války se Crossley Motors opět zaměřil hlavně na výrobu vojenských vozidel. Po válce však automobilka živořila, pokoušela se obnovit výrobu autobusů, bohužel ani to nepomohlo a tak bylo vedením společnosti rozhodnuto o připojení ke koncernu AEC. Stroje v továrnách Crossley definitivně utichli v roce 1958.

Crosseley FWD



Tenhle model měl pohon všech kol, vyráběl se vletech 1940 až 1945 od roku 1943 též jako tahač, většinou pro Royal Air Force. Byl navržen tak, aby splňoval specifikace Q-Type britského válečného úřadu.

Crossley IGL8 se od předešlého typu liší počtem náprav a pohonem jen zadních náprav 6x4. Užitečná nosnost je však stejná 3 tuny, motor čtyřválcový benzínový s objemem 5266 ccm, měli také oba typy shodný.

Cressley IGL8



DODGE
Americkou značku Dodge založili v roce 1900 bratři John a Horace Dodge. Ze začátku automobilka vyráběla díly pro automobily Henryho Forda. První automobil značky Dodge spatřil světlo světa až roku 1914, a hned byl velice úspěšný. V té době se zákazníci často poptávali po užitkových vozidlech, a tak jim firma Dodge vyšla vstříc i v tomto ohledu. Když automobilka získala velkou armádní zakázku pro vojenský zásah v Mexiku, tak netrvalo dlouho a právě zde si automobily Dodge získaly renomé velmi spolehlivých a nenáročných aut. Po smrti obou bratrů Dodge v r. 1920, jejich manželky firmu prodaly v r. 1925 New Yorským bankéřům za 146 miliónů dolarů. V tomto období firma expandovala do Evropy a stala se první Americkou automobilkou, která otevřela svůj závod v Evropě.
Druhá světová válka pak nastartovala další navýšení produkce, firma během války vyrobila 400000 nákladních automobilů, a velké množství leteckých motorů.

DODGE T207 WC 10 (1940-41)
Víceúčelový typ s pohonem 4x4. Motor zážehový vodou chlazený šestiválec o výkonu 85 k a objemu3572 ccm. Převodovka 4P+1z, brzdy hydraulické, rozvor 2946 mm.

DODGE T215 WC24

Velitelský vůz s navijákem.

DODGE T223 WC-62
Tento třínápravový chlapík 6x6 o nosnosti 1,5 tuny měl 95% dílů shodných s předešlých typů. Podle přání vojenských zadavatelů, aby se usnadnila distribuce náhradních dílů pro co největší počet aut ve válečných vřavách. Automobily Dodge byly používány všemi spojeneckými armádami.
Motor řadový šestiválec měl výkon 92 k, a objem 3762 ccm. Převodovka čtyřrychlostní + dvoustupňová přídavná. Rozměry vozu délka 5715, šířka 2108 a výška 2159 mm.

Nemá význam zde ukazovat obrázky všech nasazených užitkových vozů Dodge. Protože si jsou podobné, a je jich mnoho, lišili se hlavně výkony motorů, rozměry, nosností a počtem náprav. Proto zde uvedu alespoň seznam typů používaných ve druhé světové válce.

Tabulka
Model
T116-WD0,5t,skříňová dodávka,4x219423540ccm6 válců
T112-WC36,480,5t,skříňová dodávka,4x219413294ccm6
T202-VC60,5t, lehký nákl.,4x419393294ccm6
T202-VC4,50,5t, pickup, 4x419393294ccm6
T207-WC305t, pickup, 4x419393294ccm6
T207-WC100,5t, lehký nákl., 4x419413567ccm6
T207-WC110,5t, skříňová dodávka 4x419413567ccm6
T211-WC10,5t, pickup 4x419413567ccm6
T211- WC3,4,50,5t, nisič zbraní, 4x419413567ccm6
T211-WC170,5t lehký nákl., 4x419413769ccm6
T211-WC12,13,140,5t pickup 4x419413769ccm6
T211-WC190,5t skříňová dodávka19413769ccm6
T211-WC200,5t havarijní opravna 4x419413769ccm6
T215-WC260,5t lehký nákl., 4x419413772ccm6
T215-WC21,220,5t nosič zbraní 4x419413772ccm6
T215-WC400,5t pickup 4x419413772ccm6
T214-WC51,520,75t nisič zbrani 4x419423772ccm6
T223-WC62,631,5t nákladní 6x619423654ccm6
T203-VF4051,5t GS 4x419403950ccm6
T981,5t, nákladní 4y219403880ccm6
T1181,5t, tahač, 4x219413880ccm6
82, 82A3t, sklápěč 4x219405420ccm6
80B3t, dílna 4x219405420ccm6
T2343t, nákl., 4x219393949ccm6
VK62,62B3t, gs, 4x219395424ccm6
T110l-33t, klanicový, 4x219393949ccm6
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající