Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 128

6. října 2014 v 20:18 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra 128
Rychlokvaška s krátkou životností


Vše začalo návrhem speciální vojenské kanceláře na nový nákladní terénní automobil V3T (Vojenská třítuna) a direktiva podle které se tento vůz měl vyrábět právě v Tatře. Po důkladném prostudování technické dokumentace vozu V3T s rámem s pevnými nápravami a alternativně vodou a vzduchem chlazeným motorem Kopřivnickými techniky, bylo konstatováno, že použitá technologie je diametrálně odlišná od té kterou v Tatře používají.
A snad právě proto tatrováci navrhli, že typ V3T nahradí vozem daných rozměrů a výkonů ale vlastní koncepce. Na realizaci tohoto odvážného návrhu však měli neskutečně málo času. Proto bylo využito modularity Tatry 111, ze které se využilo pro nově vznikající automobil s označením Tatra 128 větší část karosářských dílů, dvě třetiny motoru a podvozková skupina včetně rozvodovek a diferenciálů. Díky těmto faktorům se desítce konstruktérů podařilo za jedinou noc navrhnout předběžný projekt. Proslýchá se, že od první čáry na výkresech až po vyrobení prototypu uplynulo pouhých 72 dní.
Tento třítunový valník byt představitelem tatrovácké koncepce. Čtyřkolový podvozek s centrální nosnou rourou. Za rozvodovkou přední nápravy byla přidělána převodovka, na které ležel motor podepřený přední rozvodovkou. Šikmo uložená pera podpíral příčník umístěný na muzikusu rozšířeném před napojením k rozvodovce. Volné konce per byli na nápravy uchyceny pomocí třmenů. Řízení měla tatra 128 přímé šnekové bez posilovače systému ROSS. Brzdy vzduchotlaké působící na všechna čtyři kola a s přípojkou na přívěs. Převodová ruční brzda u tatry s klasickým bubnem na konci centrální roury působila jen na kola zadní. Pohon zajišťovala zadní náprava bylo ale možno přiřadit také pohon přední nápravy, a to pákou z místa řidiče, stejně jako závěr diferenciálu.
Motor měl označení T-108 a byl původně určen pro autobus Tatra HB 500. Jak zde bylo zmíněno šlo vlastně a motor z Tatry 111 ze kterého konstruktéři odebrali 4 válce. Byl to osmiválcový vzduchem chlazený čtyřdobý naftový motor s přímím vstřikováním, zdvihovým objemem 9883 cm3 Vrtáním 110mm a zdvihem 130 mm a maximálním výkonem 130k při 2000ot/min.
Ze začátku se zdálo, že vojenské tatře 128 nebude nic stát v cestě a bude další úspěšným armádním vozidlem. Hlavně po té co absolvovala celou řadu náročných testů a jízdních zkoušek a zástupci Ministerstva národní obrany objednali první sérii pro československou armádu.
Bohužel ale praxe ukázala, že Tatra 128 hlavně pro její váhu je v méně únosných terénech zcela nepoužitelná. Není se čemu divit, když uvážíme, že převážná většina použitých dílů pocházela s těžké Tatry 111. V Tatře proto hned vznikla verze Tatra 128 N opatřená navijákem, který díky pomocné kladce dokázal vyvinout sílu až 6000kg. Tento naviják však vážil asi 350kg o které byl tento typ těžší a na víc ani jeho velká tažná síla k vyproštění vozu často nestačila. Dalším pokusem o zlepšení jízdních vlastností v měkkém terénu byl typ Tatra 130 vzadu se dvěma nápravami a Tatra 131, která měla zadní nápravu opatřenou dvoumontáží, která přesahovala šířku vozidla. Tyhle dva typy se však nedočkaly schválení a skončily jen jako prototypy.
Ministerstvem automobilového průmyslu bylo rozhodnuto o okamžitém zastavení výroby Tatry 128. Problémem ale zůstala rozpracovanost, výroba již započala a zastavit výrobní linku bez náhrady není nijak snadné. Celkem se během produkce od roku 1951 do 1952 postavilo 4062 vozidel, které armáda převzala.

Strohé pracoviště řidiče bylo v padesátých letech zcela normální záležitostí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Délka 6475 mm
Šířka 2270 mm
Výška 2850 mm
Rozvor 3950 mm
Světlá výška 345 mm
Pohotovostní hmotnost 6360 kg
Užitečná hmotnost 3000 kg
Maximální rychlost 80 km/h
Spotřeba 29l na 100km.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 naty131 naty131 | 14. května 2016 v 21:15 | Reagovat

taková jezdila v krpa svoboda nad upou řidič ji mél jak panenku krásnou  vletech 1968

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající