Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



1díl)-NÁKLADNÍ AUTA VE II SVĚTOVÉ VÁLCE

17. října 2014 v 22:01 | Rudla |  Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE
Nákladní auta ve II SVĚTOVÉ VÁLCE
Při sledováni jakéhosi válečného dokumentu o II světové válce, mě zaujalo velké množství automobilové techniky, které tehdy vojska používala. Hned jsem se začal zajímat o značky a typy nákladních aut, které se tehdy na bojištích používaly. Následně jsem usoudil, že při vyhledávání informací o těchto automobilech se na tomto blogu o svá zjištění s vámi podělím. Po nějakém čase jsem však zjistil že, dopátrat se informaci o těchto vozech není nic lehkého. Hlavně technická data se k některým vozům nedají sehnat vůbec. Přesto se pokusím třeba jen letmo zesumírovat pár informací ke každému vozu, však se informace dají časem doplnit. Nebudu se bránit, když mě někdo pošlete informace nebo technická data, či fotky nákladních aut k tomuto tématu. Jsem si vědom, že tohle bude běh na dlouhou trať. Snad mě to nepřestane bavit a budu mít náplň na dlouhé zimní večery.



Adler
Tato firma byla založena v roce 1899 ve Frakfurtu nad Mohanem. Zpočátku produkovala psací stroje a jízdní kola, o něco později kolem roku 1925 pak lehké užitkové automobily pick-upi a dokonce pár nákldních modelů s nosnosti 1,5- 3,5 tuny, Tyto modely však během hospodářské krize musely být z výrobního programu odstraněny. V průběhu druhé světové války dodávala firma Adler Wehrmachtu hlavně polopásové transportéry D7

Adler D7: byl vybaven šestiválcovým motorem s kapalinovým chlazením a výkonem 73,6 kW při 2800 otáčkách. Celková hmotnost 3,4t , planetová převodovka měla 7rychlostních stupňů v před a tři vzad. Maximální rychlost byla 65 km/h při spotřebě 40l na 100 km. Do roku 1944 bylo vyrobeno 5360 kosů těchto transportérů.


Adler W61
Adler W61: Měl nosnost 1,5 tuny, hojně byl používán v sanitní verzi. Wehrmacht používal asi 500 vozů.



AUSTRO-DAIMLER
.


AUSTRO-DAIMLER byla Rakouská pobočka německé automobilky Daimler, která se v roce 1906 osamostatnila. V roce 1928 se firma spojila s automobilkou Puch, a v roce 1934 s firmou Steyr. Značka Austro- Daimler zanikla roku 1939.

Austro-Daimler ADZK
ADZK: Jednalo se, o 1,5 tunový dopravní auto-traktor se čtyřválcovým vzduchem chlazeným zážehovým motorem s výkonem 60koní, čtyřstupňovou manuální převodovkou + dvou stupňovou přídavnou převodovkou. ADZK se prý dalo ovládat ze dvou míst, pérování obstarávala příčná listová péra. Rozvor pouhých 2000 mm, délka vozu 3870 mm, a šířka-1720 mm. Tohle auto mohlo přepravovat až 7 osob nebo táhnou dvou tunový přívěs. Max. rychlost je uváděna 75km/h. Podvozek ADZK se stal základem pro obrněné vozy ADSK.


ADSK.


Astro-Daimler ADTK.
Tomuto vozítku se u Wehrmachtu přezdívalo, nádražní zavazadlový vozík. Jeho nosnost a tažná síla byla kolem 1tuny, rozvor pouhých 1750 mm, dokázal se otočit na devíti metrech. Celkem ho bylo vyrobeno asi 160 kusů.

ADTK

Astro- Daimler typ ADG / ADGR
Nejprve Typ ADG ten se představil na silnicích v roce 1933, měl šestiválcový zážehový motor s výkonem 65k. Převodovka se sedmi stupni vpřed a třemi vzad. Nosnost 3tuny, zadní nápravy byly zavěšeny na trojúhelníkových rámech a měly jednoduchou montáž a to asi byl jediný rozdíl oproti typu ADGR který od roku 1936 nahrazoval ADG na dvoumontáži kol u zadních náprav a zvětšeným výkonem motoru na 72k. Tyto vozy měly světlou výšku 300 mm., max. rychlost 70 km/h.
ADG
ADGR

Austro- Daimler Typ ADN


Tohle vozidlo s užitečnou hmotností 3,5t bylo většinou používáno u Wehrmachtu jako vojenský tanker. Motor šestiválec s obsahem 3,9 l o výkonu 80k, čtyř rychlostní převodovka. Hrubá hmotnost vozu byla 7500 kg a max. rychlost 70km/h.




ALBION
Největší Skotská automobilka Albion patřila vždy mezi nejznámější Britské firmy. Založena byla v roce 1899 mladými absolventy University of Edinburgh. První osobní automobil Albion představila již v roce 1900. Zlom v historii Albionu však nastal v roce 1910, kdy společnost začala produkovat tehdy velice oblíbené třítunové nákladní vozy A10 a jejich čtyřtunové verze A12. Pro jejich spolehlivost a velkou oblibu získala firma Albion velkou objednávku na 6000 těchto vozidel pro nasazeni v první světové válce. Před druhou světovou válkou, byla již společnost Albion jednou neznámějších a nejvíce prosperujících britských automobilek. Během války se Albion zabýval výhradně výrobou vozidel pro vojenské účely. Po válce se automobilka Albion zabývala jen výrobou starších modelů a v roce 1972 zanikla.
ALBION WD:CX6

Albion WD.CX6: Jde vlastně o kapotovanou vojenskou verzi civilního typu CX5 od kterého se odlišoval kromě kapoty také hydraulickými brzdami. Šestiválcový vznětový motor o objemu 9080ccm. Užitečná nosnost 10t.


ALBION WD.CX23

WD.CX23.- Jde vlastně o shodný vůz jako předchozí. Samozřejmě krom kabiny řidiče, která je zde trambusového typu tedy bezkapotová, která u Albionu převládala u většiny modelů.


Albion BY1

Albion BY1 Tento střední náklaďáček 6x4 s užitečnou hmotností 3t, se vyráběl od roku 1937. Motor čtyřválcový zážehový o objemu 3890 ccm.


Albion BY3/ BY5


Albion BY3/ BY5 Zase podobný typy jako předchozí, tedy nosnost 3t 6x4. Ale motor u těchto typů má 6válců a tedy i větší objem, u BY3 je to 4250 ccm, a u BY5 dokonce 4566 ccm.


Albion CX22S

Albion CX22S - Byl tahač těžkého dělostřelectva 6x4 mohl tahat zbraně s hmotností do 14 tun. Jeho vzhled působil opravdu masivně, však to taky nebyl žádný drobeček, rozměry sice zatím neznám ale byl prý širší a delší než jiné Albiony, jeho kola taky dost široká zajišťovala docela dobrý pohyb i na bahnitém terénu. Jeho šestiválcový motor byl původně zážehový s hliníkovou klikovou skříní. Od roku 1943 byl motor změněn na vznětový šestiválec s litinovou s skříní a válci o objemu 9080 ccm, který nesl označení EN244.

Albion WD.CX24

WD.CX24 Na první pohled je jasné že se jedná o vozidlo určené k tažení návěsu, jeho nosnost byla 20t. Navěs, byl připojen k tahači pomocí kulové spojky a nejčastěji vozil zařízení pro tankové pluky. Jeho šestiválcový zážehový motor EN248 se mohl chlubit objemem 10,5 ccm. Hlavní převodovka měla čtyři stupně + přídavná se dvěma stupni. Délka celého vozidla je uváděna 44stop a šířka 9 stop a 5 palců. Celá souprava vážila 15,5 t.


 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající