Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 813

20. září 2014 v 19:42 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra 813

Kolos takové je pojmenování Tatry 813.
Hned na první pohled je jasné, že tohle pojmenování opravdu sedí. Jedná se o speciální těžký nákladní automobil, který byl určen k vlečení těžkých přívěsů na silnici i v terénu s možností přepravy nákladů na valníkové plošině. Při konstrukci tohoto automobilu byly opět uplatněny osvědčené prvky tatrovácké koncepce: Tedy páteřový rám se střední nosnou rourou, výkyvné polonápravy a vzduchem chlazený motor. Navíc ale vozidlo bylo vybaveno v té době neobvyklými prvky, jako mezinápravové diferenciály nebo planetový rychloběh. Skloubením těchto prvků vznikl automobil, který svými výkony a jízdními vlastnostmi se řadil mezi nejlepší vozidla své kategorie na světě.
Nejprve se podíváme na podvozek, ten byl tvořen skříněmi montážních celků (rozvodovky náprav+ skříní přídavného převodu) spojených navzájem spojovacími rourami. Toto uspořádání zajišťovalo mobilitu samostatného podvozku a zároveň možnost stavby vozidel s různým počtem náprav a tím pádem i montáž různých speciálních nadstaveb. Základní variantou byl podvozek se čtyřmi stále hnanými nápravami, přičemž dvě přední byly řiditelné. Nápravy jsou klasické tatrovácké koncepce tedy se dvěma nezávisle odpruženými kyvadlovými polonápravami. Kolové jednotky mají planetový převod pro zvýšení tažné síly vozidla. Na tehdejší dobu bylo v konstrukci Tatry 813 přelomové použití soustavy sedmi uzamykatelných diferenciálů pro snížení parazitních momentů. Každá náprava měla jeden nápravový diferenciál. Mezi první a druhou a mezi třetí a čtvrtou nápravou byly diferenciály mezinápravový. Hlavní diferenciál dělil kroutící moment v poměru 1 :1 mezi dvojice předních a zadních náprav. Ovládání uzávěrek diferenciálů bylo elektropneumatické a ovládalo se tlačítky na přístrojové desce. Řízení strojní kapalinové obdobné jako u Tatry 138, zde ale ovládalo kola první a druhé přední nápravy. Na podvozku byl uchycen rám z profilů ve tvaru U. Na zadním dostatečně dimenzovaném nárazníku byl přidělán velký závěs, který se mohl vychylovat do stran pro snadnější připojování přívěsů. Na rámu byl také uložen naviják s tažnou silou 22 000 kp.


Patřičnou dynamičnost Tatry 813 jak na silnici, tak i v terénu zajišťoval dvanácti válcový vzduchem chlazený motor T 930-3 s výkonem 250 k. Byl to další model ze stavebnicové řady
Motorů Tatra 120/130. Klikový hřídel byl opatřen tlumičem torzních kmitů. Ventily s OHV rozvodem ovládal vačkový hřídel, uložený v klikové skříni mezi dvěma řadami válců s úhlem 75°, mezi nimiž byl uložen ventilátor, který vháněl vzduch do žeber válců. Zajímavostí byla kapalinová spojka v pohonu ventilátoru její přívod oleje byl regulován speciálním zařízením, tzv. automatickou regulací chlazení, která umožňovala rychlé zahřátí motoru na provozní teplotu. Mazací soustava motoru měla samostatnou olejovou nádrž a dva čističe oleje. První síťový na hrubší čištění a druhý odstředivý, který si poradil s jemnými nečistotami. Spojka zde byla suchá třílampová.
Tatra 913 měla tři převodovky s měnitelným převodem, což umožňovalo řazení celkem dvacet jemně odstupňovaných převodů v před a čtyři vzad. Tím pádem zde byla zajištěna jak velká tažná síla pro vlečení přívěsů, nebo také vysoká rychlost při jízdě na silnici bez přívěsu.

Hlavní převodovka byla mechanická s pěti stupni v před a jedním vzad. Přídavná převodovka spojená s hlavní převodovkou byla dvoustupňová, s elektropneumatickým řazením převodových stupňů.
Rychloběh byl na spodním hřídeli přídavné převodovky v nosné rouře. Jednalo se o mechanickou planetovou převodovku s dvěma stupni. První stupeň měl přímý záběr, druhý převod byl do rychla. Řazení bylo mechanické, pákou umístěnou pod sedadlem řidiče.

Kabina Tatry 813 celokovová čtyřdveřová, trambusového typu s prostorem pro sedmičlennou osádku. Součástí kabiny byla izolace proti hluku a teplu. Za zadními sedadly bylo uloženo naftové topení. Kabina na svojí dobu docela moderně koncipována a řidiči díky velkým oknům umožňovala luxusní výhled.

Provozní brzdy ovládal tříokruhový hlavní brzdič: První okruh ovládal přední dvojici náprav, druhý okruh zadní nápravy a třetí okruh byl určen pro brzdění přívěsů.
Vzduchotlakový systém ovládání se skládal s dvouválcového kompresoru, pumpičky k nastříkávání mrazuvzdorné kapaliny, vyrovnávačem tlaku a kondenzační jímkou.

Základní provedení Tatry 813 se znakem náprav 8x8 bylo určeno především na vojenské účely s nejrůznějšími nástavbami, nejčastěji ale jako valníky a vyprošťovací tahače. Od základního typu pak byly odvozeny civilní modifikace jako sklápěčky, nebo tahače těžkých přívěsů 6x6 a 8x8

Výroba Tatry 183 probíhala, od r. 1967 do r. 1982 za tu dobu jí bylo vyrobeno 11751 ks. V roce 1983 jí nahradila Tatra 815.

TECHNICKÉ ÚDAJE TATRY 813
Délka 8800 mm
Šířka 2500 mm
Výška 2780 mm
Rozchod kol vpředu 2 55 mm
Rozchod kol vzadu 2000 mm
Rozvor mezi první a druhou nápravou 1650 mm
Třetí a čtvrtou nápravou 1450 mm
Druhou a třetí nápravou 2200 mm
Světlá výška 380 mm
Průměr zatáčení 21 m
Maximální rychlost asi 80 km/h
Pohotovostní váha tahače 13800 kg
Spotřeba paliva asi 42l /100 km.
Pro hranaté tvary se Tatra 813 stala oblíbenou také mezi modeláři.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jedlak Jedlak | Web | 25. září 2014 v 11:39 | Reagovat

Tatrovka je držák. Doufám, že se jim podaří najít cestu a tatra nezahyne v konkurenčním boji.

2 rudlaa rudlaa | 3. listopadu 2014 v 20:36 | Reagovat

Je to opravdu smutný případ, sledovat jak takový letítý podnik s tak velkou tradicí jako je Tatra Kopřivnice musí řešit otázky svého žití.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající