Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 148

5. srpna 2014 v 21:49 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta

Od roku 1972 byla úspěšným nástupcem Tatry 138. Ve své době byla svými technickými parametry srovnatelná se špičkami světové produkce, a navíc měla skvělé jízdní vlastnosti k provozu mimo veřejné komunikace, dané původní Tatrováckou koncepcí.
Podvozek byl tvořen stejně jako u Tatry 138 páteřovým rámem, složeným v předu: skříní rozvodovky přední nápravy, přední nosnou rourou, skříní přídavné převodovky a dále pak zadní nosnou rourou opatřenou rozvodovkou první zadní nápravy, dále spojovacím dílem s namontovanými příčnými nosníky a skříní rozvodovky druhé zadní nápravy. Na tomto páteřovém rámu byl namontován motor se spojkou a převodovkou, dále skříň řízení, kabina, spodní rám a držák náhradního kola.
Motor nesl označení T 2-928-1. Byl vlastně modernizovaný typ T 928 z Tatry 138. Měl zvýšený zdvih ze 130 na 140 mm čímž byl navýšen výkon na 212 k. Na motoru, byly provedeny úpravy potlačující zdroje hluku: tužší skříň motoru, upravený klikový mechanismus a nové litinové skříně rozvodu. Všechny hlavní díly a skupiny motoru byly rekonstruovány k dosažení navýšení životnosti ca 200 000 km do první generální opravy.
Spojku měla Tatra 148, třecí pružinovou, dvoulampovou, ovládanou hydraulický se vzduchovým posilovačem. Převodovku se šikmými ozubenými koly a přímým řazením měla 5 převodových stupňů pro jízdu vpřed a zpětný převod. Nové na převodovce bylo řešení uložení hřídelů, zesílení ozubených kol a konstrukční úpravy synchronizace převodových stupňů. Přídavná převodovka měla dva převodové stupně s nepřímým elektropneumatickým řazením s předvoličem. Ozubená kola přídavné převodovky se vyráběla s kvalitnějších materiálů a ve spodní části byl uložen mezinápravový diferenciál pro první a druhou zadní nápravu, který byl zcela novým prvkem použitý na vozidlech Tatra. Jeho úkolem bylo odstraňování vlivu tzv. parazitních sil na zadní nápravy, které u vozidel jezdících v těžkých podmínkách mají obrovské hodnoty. Tím bylo zamezeno přílišnému namáhání polonáprav a prokluzování kol a tím pádem také opotřebení pneumatik. Ve skříni mezinápravového diferenciálu bývají na čepech uloženy tři páry satelitů s přímými zuby, zabírající se středním a planetovým kolem. Skříňka ovládání tohoto diferenciálu je uložena na skříni přídavné převodu a je ovládána z kabiny řidiče.
Přední náprava byla speciálně konstruovaná pro Tatru 148. Nové zkrutné tyče odpružení byli doplněné teleskopickými tlumiči. Velkou novinkou byly seřizovací šrouby ustavení sklonu polonáprav.
Tatra 148 byla vybavena třemi na sobě nezávislými systémy brzd: 1. Provozní - dvouokruhovou nožní brzdou vzduchotlakovou, působící na všechna kola. 2. Pomocnou - ruční brzdou. 3. Odlehčovací - motorovou brzdou, která uzavírala výfukové potrubí a přívod paliva.
Kabina byla celokovová, dvoudveřová, kapotového typu. Od Tatry 138 se příliš nelišila, jiné byly jen přední blatníky a kapota. Byla izolována proti hluku a uniku tepla. Vnitřní prostor měl nezávislé vytápění a větrání naftovým zařízením. Na okna byla použita bezpečnostní kalená skla.
Tatra 148 se vyráběla v nepřeberném množství modifikací, kterými se Tatra přizpůsobovala požadavkům odběratelů. Výroba Tatry 148 skončila v roce 1982, za deset let její produkce se jí vyrobilo 113 648 kusů, vyvážela se do 43 zemí světa. Víc jak polovina celé výroby byla určena pro SSSR.

Technické údaje
Délka - 7 295 mm, Šířka - 2 500 mm, Výška - 2 610 mm, Rozvor 6x6 4260 + 1320 mm, 3690 + 1320 mm, nebo 4800+ 1320 mm. pohotovostní hmotnost 10 800 kg, užitečná hmotnost 16 000kg.
Motor
Vznětový, čtyřdobý vidlicový osmiválec s přímím vstřikem paliva, chlazený vzduchem, typ T 2-928-1 (12660 cm3Průměr 120 x 140 mm). Max. redukovaný výkon motoru 212 k (148,6 kW) při 2 000ot/min, max. redukovaný kroutící moment 83 kpm při 1 200 ot/min. Max otáčky motoru 2 000ot/min. spotřeba paliva 170 g/kh. Obsah nádrže 200l. Max. rychlost 71 km/h. Váho motoru 800kg.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAJÍMAVOST POD ČAROU
Vzhledem k tomu že Tatra 148 byla vyvíjena se zřetelem na případné vojenské použití, byl její hnací agregát koncipován jako takzvaný více palivový motor. Díky tomu měla být tato vozidla nezávislá na použití jednoho konkrétního druhu paliva, takže Tatra s naftovým motorem jezdila relativně bez problémů i na benzín nebo letecké palivo kerosin. Zvládla i starý olej z polní kuchyně. Samozřejmě bylo nutno při použití jiného paliva počítat s poklesem výkonu, to však bohatě vyvažovala přednost co největší nezávislosti. Dnes tito všestranní veteráni nepohrdnou ani bionaftou nebo bioetanolem.
Zdroj brožura editions ATLAS
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr Petr | Web | 25. srpna 2014 v 13:35 | Reagovat

Tatrovka je klasika, škoda, že už není tolik k vidění.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající