Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 27

23. července 2014 v 21:52 | rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra 27


Byla jedním z nejúspěšnějších sériově vyráběných nákladních vozidel značky Tatra. Jako nástupce populárního bulldoga tedy Tatry 23 a později 24 sice ztratila charakteristický buldočí tvar. Protože do vínku dostala dopředu vysunutou motorovou část, jinak si ale veškeré dobré vlastnosti svých předchůdců ponechala. Hned od začátku výroby v roce 1930 se výborně osvědčovala tam, kde ji očekávali nejtěžší provozní podmínky. A snad proto její výroba trvala celých 17 let, za tu dobu se dočkala několika změn a čtyř variant: T 27, T 27a, T 27b, T 27 h. Jednalo se o Dvounápravový nákladní automobil s užitečnou hmotností 3000 kg, klasické tatrovácké koncepce, která se osvědčila u předchozích typů. Tedy páteřový bezrámový podvozek tvořený ocelovou rourou na jejím zadním konci byla přišroubovaná hnací dělená zadní náprava. Ta se skládala z rozvodovky, ze které vycházely výkyvné polonápravy, obě měly své vlastní talířové kolo, které se kývalo kolem vlastní hrušky. V horní části skříně rozvodovky bylo přiděláno listové pero k odpružení zadní nápravy. Vpředu, byl podvozek tvořen agregátem, který se skládal, z motoru, převodovky a přední nápravy, vše vjednom společném bloku. Pérování přední nápravy bylo příčným půleliptickým pérem.
Základní typ tatry 27 měl zážehový čtyřválcový vodou chlazený řadový motor s objemem válců 4260 cm3 s výkonem 44,1 kW (60 K), nebo 4712 cm3s výkonem 46,3 kW (63 k). Další variantou byl typ 27/64 který měl čtyřválcový vznětový motor chlazený taky vodou s objemem válců 4850 cm3, a výkonem 44,1 kW (60 k). Všechny tyto hnací agregáty, jak bylo v Tatře obvyklé měli ventilový rozvod OHV. Za pozornost stojí řešení chladiče, který byl sestaven s pěti článků, které šlo samostatně vyměnit. Každý článek byl připojen k chladičové komoře dvěma průtokovými šrouby, tím bylo umožněno v případě poškození, článek odpojit šrouby zaslepit a pokračovat v jízdě bez něj. Převodovka čtyřstupňová se čtyřmi rychlostmi vpřed a zpátečkou s přímým řazením pákou. Spojka suchá jednolamelová.
Hranatá kabina Tatry 27 měla dřevěnou konstrukci z venkovní strany oplechovanou. Přední okno před řidičem z netříštitelného skla se dalo vyklápět. Palubní desku tvořila jen malá skříňka na levé straně pod volantem. Jinak pod předním oknem přímo před řidičem se dmuli nádrže paliva s obsahem 92 a 18 litrů. Čtyřramenný volant obsahoval kruhové tlačítko houkačky patentu Bosch.
Opravdu prosté pracoviště řidiče, chudák řidič musel koukat na palivové nádrže.

O něco později byla tatra 27 opatřena vznětovým motorem Tatra Diesel 64a. Tento Dieselový model nesl označení Tatra 27/64. Zážehová verze se taky dočkala nepatrného vylepšení které, spočívalo snad jen v mírném zakulacení kabiny a kapoty vozidla, a pozitivním sklonu čelních skel, a označením Tatra 27a. Tatra 27b se později odlišovala jen přehozením řízení na levou stranu, odpružením zadní nápravy příčným půleliptickým pérem, plus novými disky kol s dvoumontáží na zadní nápravě a pohonem upraveným pro náhradní paliva. Nejčastěji v provedení na dřevoplyn, obvykle uloženém na ložné ploše, hned za kabinou.
Armádní provedení T27
Tatra 27 se vyráběla taky v armádním provedení, byla jedním ze základních typů motorizovaných jednotek naší předválečné armády. Vojenská Tatra 27 se od té civilní lišila zkrácenou zadní částí korby při použití normálního rozvoru náprav. Díky tomu se mohla pyšnit dobrými vlastnostmi při příčném průjezdu terénními vlnami. Nevýhodou však při absenci předního náhonu byla těžká přední část a nízko uložený motor, takže často se stávalo že Tatra uvízla v blátě.

Autobusy na podvozku Tatra 27 -ten druhý měl označení--Tatra 27/91

V roce 1947 se do výroby dostala poslední verze tohoto typu s označením, Tatra 27 d. Pod tímto označením však vzniklo jen nepatrné množství vozidel, protože následně došlo ke změně označení tohoto typu na Tatra114 a 115. Šlo o totožné auto jako Tatra 27b, ale doplněným novým vznětovým, vzduchem chlazeným motorem který byl odvozen z tatry 111, měl vrtání 110 mm, zdvih 130 mm a objem válců 4942 ccm který dával 65 koní (47,8kW).
Jen málo kdo z vás asi bude vědět o vzniku Tatry 28 což byla vlastně třínápravová verze Tatry 27 o které, jsem zjistil jen že byla vyrobena v malém množství dva kusy valníku a 10 kusů autobusového provedení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Karel Karel | Web | 15. srpna 2014 v 12:04 | Reagovat

Zajímavé. A já si myslel, že Tatrovky měly výhradně chlazení vzduchem. Ale člověk se furt učí, že.. Moc pěkný text plný technických detailů, dobrá práce.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající