Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra Nw TL 2. - TL 4

2. června 2014 v 21:25 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra NW TL 2. - TL 4.

.

Dnes se podíváme do daleké minulosti do poloviny druhého desetiletí dvacátého století, do doby kdy v Kopřivnici byla zahájena první sériová výroba nákladního automobilu na našem území. V té době se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf, a právě zde po kapitalizaci společnosti na výrobu drožek a povozů Ignatz Schustala & Comp, vznikla společnost Nesselsdorfer Wagenbau, která preferovala výrobu železničních vagónů. Výroba automobilů zde ze začátku byla snad jen jakýsi pokus o zpestření výroby. První Kopřivnické automobily nesly označení NW.
Výroba automobilu se na začátku dvacátého století rozjížděla opravdu jen zvolna, auta byla pomalá, hlučná, poruchová a hlavně dost nákladná záležitost, kterou si mohl dovolit jen málokdo. Zásadním mezníkem se však pro automobilku v Nesselsdorfu (Kopřivnici) stal rok 1905 kdy do zdejší fabriky byl z Vídně povolán automobilový konstruktér Hans Ledwinka. Ledwinkovou první konstrukcí zde byl spolehlivý čtyřválcový motor s rozvodem OHC. Tento motor ač původně určen pro osobní automobily Ledwinka po zdokonalení použil v létě 1914 do nákladního automobilu typu TL 2. Písmeno T mělo značit že tento typ je odvozen od osobního automobilu typu T a L = Lastwagen,( nákladní vozidlo), číslo 2 pak užitečnou nosnost 2 tuny. Důležitou informací je že se jedná o první nákladní vozidla, která se u nás vyráběla sériově a to docela ve velkém množství. Příčinou expanze výroby nákladních automobilů v Kopřivnici se stalo vypuknutí první světové války. Poté co se zjistilo, že nákladní auta mají ve válce možnost velkého uplatnění.
NW TL 2 připraven vyjet do 1 světové války.

Rakousko-uherské ministerstvo války neváhalo a vzneslo na Kopřivnické konstruktéry požadavek na nákladní automobil s vyšší nosností. Jelikož válka na nic nečekala, musela firma NW v Kopřivnici okamžitě reagovat na tento požadavek. Proto už v listopadu 1916 si ministerstvo války mohlo převzít první nákladní automobily s nosností 4 tuny a označením NW TL 4. Jednalo se o odvozeninu z typu TL 2, ze zesíleným podvozkem a zadní nápravou, převody také byly upraveny a zesíleny. Vše ostatní včetně motoru zůstalo nezměněno. NW TL 4 se nejvíce vyráběl samozřejmě jako valník ale krom toho také jako sklápěč (se sklápěcím vlekem), nebo jako skříňové vozidlo, jako přepravník na svoz dlouhého dřeva a také pár kusů jako autobus pro 24 osob.
NW typ TL 2 se vyráběl do roku 1923 v celkovém počtu 351 kusů. Prodával se za 70 000 kč TECHNICKÉ ÚDAJE: Čtyřválcový kapalinou chlazený motor s válci v jednom bloku, rozvod OHC, ○ 90x140 mm, objem 3562 cm3, výkon 35 k/25,7 kW při 1600 ot/min, převodovka 4+z odvozená z typu Z, karburátor Zenit nebo Pallas. Obě nápravy tuhé, odpružené listovými půleliptickými pery v obdélníkovém rámu. Kola ocelová litá s plnými gumovými obručemi 920 x 120 mm, brzdy mechanické bubnové jen na zadních kolech. Rozvor 3700 mm, rozchod 1450 mm, celkové rozměry valníku 5380 x 1800 x 2450 mm, hmotnost 2100 kg, objem palivové nádrže 140 l, spotřeba 30kg/ 100km max. rychlost 35 km/h.
NW typ TL 4 se vyráběl do roku 1927 v celkovém počtu 1 019kusů. TECHNICKÉ ÚDAJE: Rozvor 4000 mm, rozchod vpředu 1450 mm, v zadu 1495 mm, celkové rozměry valníku 5035-6060 x 1800-1940 x 2500 mm, ložná plocha 3600 x 1800 mm, hmotnost 2700 kg, spotřeba 40kg/100 km, rychlost 15-25 km/h.
Další zajímavostí vztahující se k těmto vozů je krom toho že se jednalo o první sériově vyráběné nákladní vozy u nás, je také fakt, že na těchto typech bylo v roce 1919 poprvé uvedeno označení Tatra. Testování vozů ve Vysokých Tatrách dopadlo tehdy tak úspěšně, že se vedení firmy rozhodlo, že na počest tohoto úspěchu bude na své automobily používat označení Tatra.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající