Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 23 - 24

27. června 2014 v 21:34 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra 23 - 24 (Bulldog)




Když si prohlížím obrázky starých aut, vždy mě napadne jak je zajímavé že každá jednotlivá značka a typ starých automobilových veteránů má svůj jedinečný vzhled a výraz. Nebo jak mě napadá příznačné pojmenování ksicht. Při pohledu na Tatru 23 mě pro její krátkou kapotu hned napadlo, že vypadá jako Bulldog. Tohle ale nenapadlo jenom mě, protože Bulldog jako přezdívku měla již v době svého vzniku.
V roce 1925 po ukončení výroby nákladních automobilů Tatra TL, pokračoval v Kopřivnické Tatře vývoj koncepce nákladních aut neuvěřitelně úspěšně. Samozřejmě že hlavně zásluhou geniálního konstruktéra Hanse Ledwinky, který u Tatry23 a 24 poprvé aplikoval na nákladním voze svou koncepci, kterou známe pod označením, Tatrovácká koncepce. Jednalo se hlavně o změnu podvozkové části, kdy rám vozidla byl nahrazen centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. Tatra 23 byla na tehdejší dobu opravdu dost extravagantně řešené vozidlo. Měla nezávislé odpružení předních i zadních kol. Přední náprava byla odpružena napříč šikmo uloženými vinutými pružinami, ukotvenými v horní části skříně převodovky. Zadní nápravy pružily na listových perech, veškeré pérovaní pak pod kontrolou teleskopických tlumičů. Kola soustavy GF SIMPLEX měla pneumatiky 36x8 (975 x 225). Řízení bylo šroubové s možností regulace mrtvého bodu. Brzdy na začátku produkce Tater 23 -24 byly mechanické jedna nožní a ruční působily na všechna zadní kola, druhá nožní na prodlouženou hnací hřídel. Na přání zákazníka bylo možné opatřit vůz vzduchovou brzdovou soustavou soustavy Knorr. V tom případě účinkovala nožní brzda na všechna kola a brzda ruční na naháněcí hřídel. Později se montovaly provozní kapalinové působící na všechna kola. Páteřový podvozek se skládal z motoru, převodovky, nosné centrální roury a skříně rozvodovky, což dohromady tvořilo jeden kompaktní celek. Novinkou bylo uložení motoru, který částečně byl uložen v kabině, van vyčníval jen krátký motorový kryt s chladičem. Základní typ měl zážehový řadový čtyřválcový motor chlazený vodou s ventilovým rozvodem OHV, s nedělenou klikovou skříní, přišroubovaným monoblokem válců a dvěma samostatnými hlavami (každá hlava pro dva válce), který měl objem 7480 cm3a výkon 478 kW-(65 k). Spotřeba byla něco mezi 30 - 40 l na 100 km. Užitečná hmotnost 4 000 kg. Převodovka zde byla čtyřstupňová 4 + 1.
V roce 1929 se náš Bulldog dočkal vylepšení, díky zahájení výroby zdokonaleného typu Tatra 24. Na první pohled Tatru 24 poznáme podle náprav, protože měla o nápravu víc tedy tří. Taky objem motoru byl větší 8180cm3 při výkonu 58,8 kW (80 k). Později byl motor přepracován na šestiválcový zážehový s objemem válců 11 200 cm3 a 12 210 cm3při výkonu84,6 kW (80 k), nebo ze vznětovým motorem o objemu 11 200 cm3 při výkonu 58,8 kW ( 80 k). Na typu 24 kromě základní čtyřstupňové převodovky se montovala další dvoustupňová přídavná převodovka nebo redukce. Užitečné zatížení Tatry 24 bylo 6000 až 10 000 kg.
Užitkové automobily Tatra 23- 24 se nejvíce vyráběli jako valníky, dále pak cisternové a jiné speciální nástavby v neposlední řadě také jako autobusy které ve své době se těšily velké popularitě. Výroba těchto houževnatých dělníků našich silnic skončila v roce 1931. Jejich stopa na nákladních automobilech Tatra je znát do dneška, hlavně v podobě páteřového podvozku.
Podle delší kapoty motoru lze poznat že teno autobus T24 má šestiválcový zážehový motor.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Martin Martin | E-mail | 10. července 2017 v 21:14 | Reagovat

Ahoj. Prosim tě, v jakých barvách se Buldoci 23 vyráběly? Martin

2 rudlaa rudlaa | 13. července 2017 v 21:21 | Reagovat

Ahoj Martine, tvůj dotaz je docela zajímavý ale najít na něj odpověď je docela problém,v dobovém prospektu se píše jen, že (nátěr celého vozu je trvanlivou lakovou barvou). Odstín si zřejmě mohl určit koncový zákazník sám. V případě vojenských vozidel je odstín jasný khaki, pivovary upřednostňovaly zelenou, pošta modrou atd.
V muzeu jsem vyděl Tatru 25 tmavošedou

3 Martin Martin | E-mail | 13. července 2017 v 22:25 | Reagovat

Ahoj Rudlo. V první řadě díky za odpověď. Ani jsem to nečekal... Píšeš, že v prospektu se píše... Můžu vědět o jaký prospekt se jedná? Nedávno jsem se celý den pokoušel najít nějaký technický výkres, abych mohl podle toho upravit a vlastně předělat velmi starou vystřihovánku, která vyšla před asi 30i lety v časopisu abc a nic se mi najít nepodařilo. Jen pár obrázků, které jsou ale spíše matoucí... Nevíš o něčem takovém?

4 rudlaa rudlaa | 14. července 2017 v 21:29 | Reagovat

Ahoj tady je odkaz na knihu o tatrách, která ti snad trochu pomůže.  
https://ulozto.cz/hledej?q=u%C5%BEitkov%C3%A9+automobily+tatra
Na ten model si asi vzpomínám to auto má modruo barvu že, a bylo to vytištěno na takovém divném papíru. Letos ale vyšel v ABC podobný model dílenská Tatry 23 nebo 25. Přeji hodně zdaru s modelem.

5 Martin Martin | E-mail | 14. července 2017 v 22:42 | Reagovat

Rudlo,
díly moc za ochotu .-) Doufám, že se moje prvodílko podaří. A ano, máš pravdu. Byla modrá a i údaje byly napsány špatně a byla modrá. Kdysi byl ten papír opravdu častokrát opravdu moc špatný a blbě se s ním pracovalo. Za odkaz děkuji, hned na to mrknu .-) A díky za přání, budu se snažit. Martin

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající