Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Praga RN, RND

17. května 2014 v 15:06 | Rudla |  Praga" Nákladní auta
PRAGA RN / RND


Jaký by to byl blog o nákladních autech kdyby neobsahoval žádný článek o legendě našich silnic, jakou je Praga RN. Když v roce 1933 připravila automobilka Praga v Praze první sérii téhle značky, asi málokdo mohl tušit, že se tento ne zrovna přelomový ani nijak nadčasový automobil bude vyrábět skoro čtvrt století a ve své době bude patřit k jedněm z nerozšířenějších nákladních vozů, kterého bude vyrobeno na tehdejší dobu velké množství asi 24000 ks ve 48 sériích značky RN, a16500ks ve 38 sériích RND. K těmto číslům lze také připočítat velké množství : Eren,( jak se lidově těmto vozům u nás říkalo.) které se licenčně vyráběly v Království Jugoslávie od roku 1938 se zde sestavovaly od nás dovezených dílů, o dva roky později pak byla zahájena kompletní licenční výroba tohoto automobilu, který v Jugoslávii dostal označení Pionýr, a bylo ho zde vyrobeno něco kolem 17000 vozů. Licenční Jugoslávská produkce této značky byla ukončena až v polovině šedesátých let.
U nás se během výroby Praga RN dost konstrukčně měnila, výroba v tehdy neprobíhala nepřetržitě, ale jen jednotlivých sériích, a to jen v počtech jaký trh zrovna vyžadoval. Na každou sérii byl vypracován výrobní plán který určoval, počet automobilů rozvrh práce a dodávky materiálu. Samozřejmě že se vozidla podle sérií od sebe konstrukčně odlišovala, někdy méně jindy zas více.První série, kterou tvořilo, z dnešního pohledu jen malé množství 94 vozidel se vyráběla na dvě etapy jedna v roce 1934 a ta druhá dokončovací v roce 1936.


Takto vypadala praga RN za začátku v roce 1934



Jednalo se o Rychlý Nákladní vůz, proto nesl označení RN. Byl to vůz střední hmotnostní kategorie s užitečnou hmotností 2000 kg. Budka řidiče a kapota u prvních dvou sérií byla poplatná třicátým létům minulého století, tedy převážně hranatá posazená na žebřinovém rámu s U profilů. Obě nápravy tuhé, ta zadní hnaná byla odpružena podélnými půleliptickými listovými péry. Šesti válcový, zážehový, vodou chlazený motor Pragy RN měl obsah 3468 cm3 a výkon 52 k (38 kW).

Ve třetí sérii, započaté roku 1937 se Praga RN trochu změnila. Trendem doby automobilového dizajnu bylo zakulacování, proto taky kabina a kapota Ereny se trošíčku zakulatily. Motor dostal větší karburátor a bylo vylepšeno sání, a tím vzrostl výkon na 70 k (51.5 kW). Taky užitečná hmotnost se zvýšila hlavně díky širším pneumatikám na 2500 kg. O něco málo se změnily celkové rozměry, tak že nám Erena trochu narostla.

Další velkou změnou prošla Erena v roce 1938 v páté sérii, karosérie se zakulatila dle předválečné módy do podoby, kterou si mnozí pamatujeme a která byla konečná, protože vydržela do konce výroby. Specifikou Ereny byla hlavně zaoblená přední maska s vodorovnými žebry a velké aerodynamické blatníky.
Podélníky žebřinového rámu byly nad zadní nápravou prohnuty, tím se dosáhlo snížení rámu což bylo výhodou při montáži skříňových a autobusových nástaveb. Protože se od této série Praga RN již nijak zásadně neměnila a je možné sehnat dost dokumentace, tak se na motor ereny podíváme podrobněji. Že se jednalo o vodou chlazený zážehový řadový šestiválec už víme. Motor byl uložen nad přední nápravu do čtyř pružných silentbloků. Blok válců a hlava byly vyrobeny z litiny. Blok válců šel oddělit od klikové skříně, kliková hřídel byla kovaná a uložena ve čtyřech ložiscích. Mazání motoru bylo tlakové oběžné poháněné zubovým čerpadlem o vačkové hřídele, který dále poháněl mechanické membránové čerpadlo na dopravu paliva, od nádrže na 95l benzínu pod sedadlem řidiče ke spádovému karburátoru Solex. Oběh chladicí kapaliny zajišťovala vodní pumpa, k chlazení pomáhal také ventilátor poháněný od klikové hřídele, klínovým řemenem. Motor měl rozvod SV, zdvihový objem 3468m3. vrtání 80mm , zdvih 115 mm, kroutící moment1:5,86, výkon 53 kW -72 k při 3000 ot/min.


Motor Ereny, kolem roku 1940

Elektrický obvod měl napětí 12 V které zajišťoval akumulátor o kapacitě 75 Ah a dynamo PAL s výkonem 150 W. Startér taky od firmy PAL měl výkon 1.8 k. K motoru je zezadu přišroubovaná suchá jednolamelová spojka a nesynchronizovaná převodovka se čtyřmi rychlostními stupni vpřed a jedním vzad. Motor, spojka a převodovka tvoří jeden montážní celek. Od převodovky se přenášel točivý moment k zadní rozvodovce kardánovým hřídelem který v první části je uložen mezi dvěma Hardy-spojkami ke kulovému závěsu odkud kardán pokračuje v jakési tubě až k zadní nápravě, ke které je tuba pevně přišroubovaná aby zachycovala suvné síly zadní nápravy. Pérování obou náprav zajišťovala listová pera a teleskopické tlumiče. Řízení přední nápravy klasicky šnekem a segmentem.

Nyní něco krátce na téma Praga RND. Jednalo se o stejný typ vozidla, jen jak D na konci označení napovídá, byla zde použita pohonná jednotka dieselová. Vznětový motor se ve 30 letech dočkal velkého vývoje a díky tomu se pomalu prokousával k použití v automobilovém průmyslu. Hlavní výhodou vznětového motoru byla podstatně nižší spotřeba, navíc ve třicátých letech cena motorové nafty byla o hodně levnější než benzínu. Hlavně zlevnění provozu Ereny byl, ten hlavní důvod proč firma ČKD-Praga připravila vlastní vznětový motor. Ten však měl tehdy také velké nedostatky, třeba menší obrátky motoru, proto Praga RND byla pomalejší, dosahovala max. rychlost jen něco kolem 50 km/h a velkou hlučnost, pro kterou RND dostal přezdívku Randál. Jednalo se o řadový čtyřválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 4,5 l a výkonu 50 k (37 kW). Vstřikovaní, zajišťovalo čerpadlo systému Bosch a spalovací prostor byl tvořen systémem Ricardo Whirlpool. Další rozdíl od typu RN byl u RNDéčka snad jen v rozvodovce opatřené těžším převodem, a elektrickým systémem na 24 V ze dvou baterií.
První malinká zkušební série vozů RND vznikla v letech 1934 a 1935. Samotná výroba se však datuje od ruku 1937.
V období 2 světové války, kdy výroba nákladních automobilů naměla na našem území zrovna na růžích ustláno, se v automobilovém oddělení Karlínského ČKD vyráběla Praga RN a RND dál. Samozřejmě ve zmenšené míře a hlavně pro vojenské účely. Válečnou produkci ukončil až spojenecký nálet v březnu 1945, který scela zdevastoval Karlínskou továrnu. Proto se poválečná výroba automobilů Praga přestěhovala do výrobních hal v Pražských Vysočanech. Poválečné vozy Praga RN a RND se mohly honosit, kapalinovou provozní brzdou a zesíleným rámem, čímž se dosáhlo zvýšení užitečné hmotnosti na 3000 kg.
Legendární autobusy Praga RN a RND se staly ikonou počátků autobusové dopravy.

Nejrozšířenější variantou nástaveb byl pochopitelně valník, ale taky jiné skříňové a hasičské nástavby. V neposlední řadě také autobusy jak Praga RN tak RND se staly ve své době důležitou složkou naší dopravy.
Produkce Pragy RN byla ukončena roku 1953 a Pragy RND o dva roky později. Jejich výrobním nástupcem se stala Praga V3S a později pak Praga S5T. Ovšem třítunového silničního nástupce však Praga RN ani RND neměla, a tak často musela sloužit až do 70. let.

Motor: Technické údaje Praga RN Praga RND
Max rychlost
80 km / hod
60 km / hod
Počet válců
6
4
vrtání
80 mm.
105 mm.
zdvih
115 mm.
130 mm.
Celkový objem
3 468 ccm.
4 501 ccm
Výkon
72 k
60 k
otáčky
3 000 ot. min.
2 000 ot. min.
Spotřeba
25 l / 100 km
17 l / 100 km
Podvozek krátký vůz dlouhý vůz
Rozvor
3 900 mm.
4 200 mm.
Délka 6 275 mm. 6 775 mm.
Váha
2 040 kg 2 075 kg
Rozchod vpředu
1 550 mm.
Rozchod vzadu
1 535 mm.
Šířka vozu
2 070 mm.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jiří Jiří | Web | 31. května 2014 v 9:55 | Reagovat

To jsou nádherné stroje, design k pohledání. Podobný typ autobusu jako Praga jezdí v USA jako školní yellow bus.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající