Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra NW 1898

13. dubna 2014 v 15:50 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra NW1898



Tento blog nese název nákladní auta minulosti: Dnes se podíváme hodně do minulosti, vlastně až na samotný začátek vzniku nákladních vozů u nás. O vzniku prvního našeho automobilu, slaném vozu Tatra President se toho napsalo moc. Že ale jen o rok později tedy v roce 1898 vznikl, v Kopřivnici první nákladní automobil již tolik prezentováno není.
Na vozech, tehdejší značky NW (později Tatra), je poznat že se firma zaobírala výrobou kočárů a železničních vagonů. Taky tento první náklaďák připomíná tehdejší železniční vagon. Musíme si uvědomit, že se jedná o první nákladní automobil, tak že nebylo čím se nechat inspirovat. Pro koho byl vůz vyroben jsem nezjistil, ale jednalo se o valník s nízkými bočnicemi, které šlo naklápět, přední a zadní čela valníku byla vysoká a sloužila jako podpěry střechy vagonového typu. Přední čelo zároveň oddělovalo valník od sedadla řidiče, střed zadního čela se dal sklápět a mohl sloužit jako nakládací rampa. Rám vozidla byl samozřejmě obdélníkového tvaru s ocelových nosníků, na něm zavěšeny nápravy. Ta zadní pevná na dvou párech vinutých pružin a ta přední řiditelná na dvou eliptických pružinách. Jednoduché řízení obstarávala jednoramenná páka. Kola byla dřevěná, loukoťová, s ocelovým ráfkem ty zadní hnaná trochu většího průměru.



Tento první nákladní automobil byl poháněn dvěma motory Benz, stejného typu jako u Presidenta. Za první spalovací motory Karla Benze můžou v Kopřivnici děkovat Libereckému továrníkovi baronu Theodoru von Liebiegovi, který jako velký přítel Karla Benze ho dokázal přemluvit k závazným dodávkám jeho prvních motorů právě do Kopřivnice. První spalovací motory nabyly moc výkonné, proto zde byly použity dva, spojené zubovou spojkou, kterou ovládal řidič ze svého místa pákou. Zajímavé bylo startování, řidič nejprve klikou nastartoval levý motor, pravý motor pak přes zubovou spojku od levého běžícího motoru. Tlumič výfuku měl každý motor samostatný. Chlazení motoru se tehdy používalo odpařovací. Po stranách zadní korby byly zásobníky vody na 32 l. vody. Horká vodní pára stoupala potrubím na střechu korby, tam kondenzovala a trubkami se vracela do zásobníků.

Je dobře, že s tohoto prvního Nákladního automobilu se dochovala výkresová dokumentace, takže mohla vzniknout jeho replika která je k vidění v podnikovém muzeu Tatra.

Technická data:

Dva čtyřdobé ležaté dvouválcové kapalinou chlazené motory zn. Benz s protilehlými válci, ř 120 ×120 mm, 2 × 2714 cm

(dohromady 5428 cm3),rozvod SV, výkon dohromady 13,2 k/9,72 kW při 600 ot/min. Převodovka 3+Z, řazení dvojicí ručních pák před řidičem. Rozvor 2000 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1200/1200 mm, celkové rozměry 4590 × 1720 × 2865 mm, ložná plocha 3510 ×1720 mm, ř kol vpředu/vzadu 750/900 mm, rychlost 15 km/h.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající