Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 150

25. března 2014 v 21:36 | Rudla |  Škoda: Nákladní auta

Škoda 150, Aero 150, Praga A150.



Tohle lehoučké nákladní auto, zařadím nejspíše pod značku Škoda. Protože vzniklo v mladoboleslavské automobilce v roce 1939 jako modernější nástupce Škody 104 a 154. Podle tehdejšího značení nákladních aut Škoda, mělo jako auto o nosnosti 1,5 tuny a motoru o čtyřech válcích nést také označení Škoda 154 jako jeho předchůdce, a tak aby nedocházelo ke zmatkům a matení například při objednávání náhradních dílů, dostal tento typ označení Škoda 150.
Podvozek tvořil rám z ocelových podélníků, lisovaných do tvaru U, mezi něž byly přinýtované příčníky. Na přední části rámu byl připevněn motor, se kterým si mladoboleslavští konstruktéři v té době u lehkých nákladních vozů nedělali velké starosti. Prostě použili motor ze souběžně vyráběného osobního vozu. V tomto případě to byl řadový vodou chlazený čtyřválec 2000 OHV, typ 943 z osobního vozu Škoda Favorit. K motoru byla přišroubována spojka a převodovka se čtyřmi stupni v před a jedním vzad, tehdy samozřejmě bez synchronizace. Spojková skříň sloužila jako držák pro zavěšení dvou příčných listových per, přední lichoběžníkové nápravy, tlumené kapalinovými tlumiči a řízené šroubem a maticí. Od motoru vedl kardan k zadní hnané nápravě, která byla tuhá, odpružená půleliptickými listovými pery, a opatřena dvoumontáží 18´´ kol.


Provozní nožní brzda byla jednookruhová kapalinová a působila na všechna kola. Ruční parkovací brzda byla mechanická, která pomocí lanek působila jen na zadní kola.
Třímístná kabina měla kostru z bukového dřeva pobitou plechem a z dveřmi otvírajícími se proti směru jízdy. Uvnitř pod koženkovou lavicí se nacházela nádrž na 62-litrů benzínu a hned vedle akumulátor 6V-75 Ah. Když uvážím, že posádka seděla na benzínové nádrži a jiskřícím akumulátoru, tak musím uznat, že tehdejší bezpečnostní předpisy byly milosrdné, protože tohle řešení se používalo celkem běžně. Přístrojová deska pod předním oknem celkem jednoduše řešená, obsahovala jen základní přístroje jako tachometr, ampérmetr, spínací skříňku na tak zvaný bošák a přepínač ukazatele směru jízdy. Před kabinou byla zakulacená kapota krytu motoru, v předu pak na tehdejší dobu moderně oblá maska chladiče. Na stranách kapoty vykukovaly kulaté blatníky s reflektory.
Tento lehký náklaďáček měl podle mě šanci na úspěšnou produkci. Jenomže se zrodil do špatné doby. Po okupaci a následném vypuknutí druhé světové války naše automobilky neměly na růžích ustláno. Také Mladoboleslavská automobilka skončila ve spárech němců a stala se součástí koncernu Reichswerke Herman Gőring. A.G. a její produkce se musela zaměřit hlavně na válečnou techniku. Škoda 150 jako silniční malotonážní vozidlo nebyla pro Wehrmacht zrovna žádaný artikl, porto po dobu válečných let byla vyrobena jen v malém počtu 182 ks.
Po skončení druhé světové války se v Mladé Boleslavi výroba Škody 150 již nerozběhla. Naše automobilky pomalu podléhaly znárodňování, a tím pádem i centrálnímu řízení našeho hospodářství. Nevím podle jakých pravidel se rozhodlo o tom, že výroba nákladních vozů v Mladé Boleslavi byla ministerským příkazem zrušena. Ponechána zůstala pouze výroba osobních automobilů. Poválečné Československo ale nákladní auta potřebovalo. Proto bylo rozhodnuto že výroba Škody 150 bude přeložena do Vysočanské továrna Aero v Praze. Zde se tento náklaďáček přejmenovaný na Aero 150 vyráběl jen krotkou dobu (necelé dva roky) a vyrobeno ho zde bylo jen 182ks. V roce 1947 se jeho výroba opět stěhovala, tentokrát do nedaleké Pragovky kde se vyráběl souběžně s Pragou RN (Erenou). Zde se dočkal dalšího přejmenování tentokrát na Praga A150 a taky pár nepatrných úprav na vzhledu. Nejzásadnější změna proběhla na otevírání dveří, které zde mají otvíraní ve směru jizdy. Také disky kol se změnily, jejich dělený ráfek umožňoval snadnější výměnu pneumatik.
V Pragovce se konečně tenhle lehký nákladní automobil usadil. Vyráběl se zde do roku 1951 ve dvanácti sériích, celkem se ho bylo vyrobeno cca 3400 ks. a to v mnoha provedení. Nejvíce jako valník, dále pak skříňové karoserie a různé hasičské a vojenské nástavby, také je známé její autobusové provedení.
Po ukončení výroby v roce 1951 se dlouhou dobu u nás žádný podobný lehký náklaďáček nevyráběl, snad krom Tatry 805, která se hodila lépe do terénu než na silnici. Možná za to mohla RVHP. která začínala nařizovat co má který stát vyrábět. Proto mezeru po stopadesátce vyplňovala u nás východoněmecká IFA Garant, později také Robur.

Technické údaje
Motor: benzínový řadový čtyřválec Škoda 923---Počet válců 4.---Vrtání 80 mm.---Zdvih: 104 mm.Obsah válců 2 091 ccm.---Výkon: 52 k při 3 200 ot./min.---Chlazení nucené vodní.---Spojka suchá, jednolampová.----Rozvor: 2 900 mm.---Rozchod vpředu: 1 500 mm.---Vzadu: 1 420 mm.---Světlost: 310 mm.---Délka: 5 335 mm.---Šířka: 1 930 mm.---Výška nad kabinou: 2 000 mm.---Max. rychlost: 80km/hod.---Spotřeba na 100 km: 15-16 l.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající