Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 141

28. ledna 2014 v 11:21 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta
Tatra 141
Tatra 141

Na počátku padesátých let, kdy po druhé světové válce se náš průmysl pomalu pozvedával a bylo potřeba stále častěji přepravovat nadměrné a těžké náklady do všech koutů naší republiky, bohužel ve vozovém parku ČSAD se nevyskytoval žádný vhodný nákladní tahač nebo traktor. Proto bylo často nutno s obrovskými náklady stavět železniční trať jen kvůli dopravě pár těžkých strojních dílů, nebo bylo zapotřebí řešit celou konstrukci tak, aby se velké díly sestavovaly z menších dílů na místě určení, Proto již v roce 1950, byl vznesen požadavek na vypracování projektu na silniční tahač, odvozený od Tatry 111 pro přepravu těžkých nákladů. Hlavní požadavky byly: Přeprava vleků o celkové váze 100 tun, naviják se stometrovým lanem, a tažnou silou 800kg. Tahač měl být vybaven pevným spřežením pro možnost zapřáhnutí dvou nebo i tří tahačů při velkém stoupání vozovky.

Poprvé se s prototypem Tatry 141 mohla veřejnost seznámit na 1. Výstavě čs. Strojírenství v Brně v roce 1955. Kde hned vzbudila vekou pozornost, objednávky z domova ale i ze zahraničí se jen hrnuly. Prvních sto vozů Tatra 141 opustilo brány Kopřivnické automobilky v roce 1957. Jak je již zmíněno jednalo se o odvozeninu Tatry 111 proto je většinu dílů na obou typech shodná. Na první pohled je největší odlišností delší osmimístná kabina a celková délka Tatry 141, která je kratší a rozvor náprav má taky menší.

U tatry nemohlo být jinak než že zaklad podvozku tvořila nosná roura, v její přední části nejprve rozvodovka přední nápravy, na kterou o kus dále navazovala přídavná převodovka. V zadní části nosné roury pak obě rozvodovky zadních náprav oddělené muzikusem, za poslední nápravou, byla nosná roura zakončena setrvačníkem. Všechny nápravy se skládaly ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav. Přední náprava byla odpružena dvěma čtvrteliptickými péry, které šikmo od centrální roury jsou spojeny třmeny se zatáčecími klouby. Zadní nápravy odpruženy půleliptickými pery. Všechny nápravy hnané, náhon přední nápravy šlo vypnout Rozchod předních kol 2080 mm, rozchod v zadu 1800 mm, rozvor 3500 + 1220 mm, světlost byla 290 mm.

Motor typ 111 A5. Totožný jako u Tatry 111, Tedy vzduchem chlazený dvanáctiválec s válci do V s úhlem 75o s ventilovým rozvodem OHV. a přímým vstřikem paliva. Skládaná kliková hřídel byla uložena ve válečkových ložiscích. Vrtání měl 110 mm. zdvih 130mm. celkový objem motoru 14825cm3 a výkon 136kW při 2 000 otáčkách za minutu. Převodovka se spojkou stejná jako u Tatry 111 hned za motorem, ke kterému byla přišroubována. Převodové poměry však odlišné.


Provozní brzdy vzduchotlaké dvouokruhové působily na všechna kola, jeden okruh brzdil střední nápravu a případný přívěs, druhý pak přední a zadní nápravu. Ruční brzda byla převodová a působila na hnaná kola.

Prostorná kabina řidiče byla uložena v pryžových blocích, mělo se do ní vejít osm osob, v předu řidič + dvě osoby na zadní lavici pak osob pět. Sklopením opěradel se dalo ze sedadel udělat lůžka pro čtyři osoby. Kabina byla čtyřdveřová, vytápěná ohřátým vzduchem od motoru. Za kabinou byl namontován krátký valník, sloužící k případnému zvětšení adhezní váhy tahače. Součástí valníku byl obrovský naviják se stometrovým lanem, který se využíval při nakládce těžkých břemen na podvalník. Na přední části valníku, hned za kabinou se nacházela skříň se zásobníky písku, který byl vývody veden ke kolům zadních náprav. Písek vyhřívaný od výfukových plynů se dávkoval pod kola pneumaticky z místa řidiče. Zadní stěně valníku sloužila jako držák dvou náhradních kol. Tatra 141 byla vybavena dvěma závěsnými zařízeními pro přívěs o hmotnosti 100 tun, zadní závěs byl odpružen listovým perem.

Aby tahač opravdu utáhl 100tun musel být opatřen kolovými redukcemi, ty sice zvyšovali tažnou sílu vozidla, zároveň však snižovali jeho rychlost, což bylo nepříjemné hlavně při jízdě s nezatíženým tahačem, jehož max. rychlost byla 45 km/hod, při spotřebě 70l na 100km. Proto o něco později byla na náš trh dodávána další verze s označením Tatra 141B bez kolových redukcí která měla tahat přívěsy do 50 tun. Tento typ dosahoval rychlosti až 65km/h.

Během 13let produkce těchto tahačů bylo vyrobeno něco kolem 5 000 vozů. První dva roky probíhala výroba přímo v Kopřivnici, od roku 1959 se produkce přestěhovala na Slovensko do pobočného závodu Tatra v Bánovcích nad Bebravou, kde byla v roce 1970 výroba Tatry 141 ukončena.

Bohužel dodnes bylo zachováno jen pár vozidel, která jsou velkou sběratelskou vzácností.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Před pár lety jsem se pokoušel slepit papírový model Tatry 141, který je vytištěný na domácí tiskárně, proto jsou barvy dost vybledlé. Já vím nic moc ale jako laik, jen za pomoci nůžek pravítka a zalamovacího nože, jsem byl docela spokojen.








 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Petr Štěpán Petr Štěpán | E-mail | 29. ledna 2016 v 19:53 | Reagovat

Krásný papírový model mají v mezinárodním muzeu papírových modelů v Polici nad Metují, hned vedle muzea MERKURu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající