Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



PRAGA S5T

14. ledna 2014 v 11:41 | Rudla |  Praga" Nákladní auta


Po zahájení výroby vozidel Praga V3S se pro velký úspěch této značky, potřebovala automobilka Praga plně věnovat výrobě právě těchto oblíbených a armádou preferovaných terénních vozů. Proto bylo potřeba stáhnout s výrobního programu, souběžně vyráběné třítunové silniční Ereny (Praga RN a RND), které byly dost zastaralé. Tohle rozhodnutí se ale časem ukázalo jako unáhlené, protože Praga V3S sice byla vynikající v terénu, ale na silnici se moc nehodila, byla pomalá a pro její spotřebu dost nehospodárná. Poptávka po novém silničním voze střední kategorie se stále zvyšovala. Proto bylo rozhodnuto o vyvinutí silničního nákladního automobilu o nosnosti 5 tun, zvětšené rychlosti a hospodárnosti. Vozidlo mělo mít co nejvíce společných dílů s V3S pro možnost souběžné a co nejekonomičtější výroby.

První série S5T (silniční pětituna) opustila bránu Vysočanské Pragovky tehdy již přejmenované na Automobilové závody Klementa Gottwalda v roce 1957. Tento typ měl stejný motor a převodovku jako Praga V3S, přídavná převodovka měla elektropneumatické řazení. Espětka měla vzadu jen jednu (hnací) nápravu s dvoumontáží, bez redukcí v kolech, které nahrazoval dvojnásobný převod v rozvodovce. Přední náprava byla zjednodušena o zrušený přední náhon, tím bylo umožněno dosahovat větší rychlosti a snížení spotřeby paliva. Kabina proti V3S měla, slušivě zakulacenou kapotu motoru pod kterou byla posazena příjemná maska včetně zabudovaných světlometů. Přední okna pevná bez vyklápění. Tato první série se vyráběla do roku 1962, kdy byla nahrazena zdokonalenou verzí- S5T-2, která se již nevyráběla ve Vysočanech, protože výroba byla přestěhována do Letňanské Avie.


Zkušenosti z provozu předchozího typu ukázaly na nedostatky, které bylo třeba na nové Pragovce vylepšit. Hlavně motor se dočkal zvýšeného výkonu na 81 kW a zvýšením počtu otáček. Velká změna byla provedena také v novém typu a umístění vstřikovacích trysek, dále pak ve zdokonalení systému mazání. Převodovka se dočkala také vylepšení, hlavně ve snadnějším řazení a snížením hluku záběru. Obě nápravy byly zesíleny a rám vozidla měl nový v řezu tvar podélníků, čímž prý byla zlepšena pevnost rámu. Ani tento typ S5T však nebyl poslední, vyráběl se do roku 1967, kdy ho nahradila Další zmodernizovaný typ Praga S5T-3.

Zase to byl motor, který se dočkal dalších změn, protože se ukázalo, že předchozí typ motoru měl malou životnost, jejž příčinou byly příliš vysoké provozní otáčky. Proto byl zvětšen celkový objem změnou vrtání na 115 mm. Tím se dosáhlo snížení maximálních otáček motoru při stejném výkonu a zároveň se snížila spotřeba paliva a prodloužila životnost motoru. Na přídavné převodovce byl zmenšen převodový poměr, což přispělo k navýšení maximální rychlosti vozidla na 78 km/h. Takto upravená Praga S5T se vyráběla do roku 1972, kdy poslední vozidlo S5T opustilo bránu Letňanské Avie, kde uvolnilo prostory pro licenčně vyráběné, Ranault-Saviem (později AVIA A15 - A30).

Na to že Praga S5T vznikla na konci padesátých let jako provizorní řešení z nedostatku silničních nákladních aut střední třídy do pěti tun. A konstrukční oddělení Pragovky mělo svázané ruce ekonomickou i politickou situací u nás, se musí uznat že espětky pro naše hospodářství udělaly velký kus práce, a zato jim a jejich konstruktérům patří uznání.


S5T
S5T-2
S5T-3
Zdvihový objem
7412 cm3
7412 cm3
8100 cm3
Vrtání
110 mm
110 mm
115 mm
Zdvih
130 mm
130 mm
130 mm
Výkon
72,1kW(98k)
81,0kW(110k)
81,0kW(110k)
Volnoběžné otáčky
500 ot./min.
500 ot./min.
500ot./min.
Spotřeba paliva
247g/kW.h
242g/kW.h
228g/kW.h
Váha motoru
630 kg
650kg
650 kg


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající