Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Škoda 104, Škoda104/II, Škoda 154

17. listopadu 2013 v 15:44 | Rudla |  Škoda: Nákladní auta

Škoda 104, Škoda104/II, Škoda 154







Psal se rok 1929 a mladoboleslavská automobilka představila veřejnosti, lehký nákladní automobil o nosnosti 1250 až 1500 kg, s označením Škoda 154. Rám vozu byl klasické nýtované konstrukce, prolisy ze silného ocelového plechu v taru písmene U, byly nad zadní nápravou prohnutý a příčky rámu přinýtovány.
Čtyřválcový u Škody samozřejmě vodou chlazený motor, byl první čistě jen mladoboleslavské konstrukce, který byl, vyvinut, pro osobní vůz Škoda 4 R. Zvláštností tohoto motoru bylo neobvyklé zapalování, které nemělo cívku ani rozdělovač ale švýcarský patent Scintilla Vertex (magnetka s odstředivou regulací předstihu), která nebyla závislá na autobaterii, proud si zřejmě vyráběla sama. Auta s tímto zapalováním prý lépe startovala, stačilo pootočit klikou a motor šel. Hlavy válců snímatelné, ventily s SV rozvodem a tichým vačkovým hřídelem poháněným ozubenými koly.
Převodovka společně s motorem v jednom bloku měla čtyři rychlosti v před a jednu v zad, v té době samozřejmě bez synchronizace, Řadicí páka přímo na víku převodové skříně. Spojka byla suchá více lamelová. Pérováni obou náprav bylo zajištěno podélnými listovými péry. Každá náprava měla namontovány na plechových discích odlišné pneumatiky, vzadu pochopitelně širší s větší únosností. Brzdění zajišťovaly mechanické, čelisťové brzdy s účinkem na všechna čtyři kola. Kabinu, tvořila kostra s tvrdého dřeva potažená plechem, přední okno rozdělené příčkou na pravé straně pak ze dvou dílů, přičemž horní díl byl vyklápěcí.

Na podzim téhož roku tedy 1929 v Mladé Boleslavi představily další model, který nesl označení Škoda 104. Tento model měl hodně společných prvků se Škodou 154. Napadá mě otázka, proč v Mladé Boleslavi vyráběly ve stejném čase, dva tak podobné tipy aut. Údajně Škoda 104 měla být součástí nového výrobního programu. Byl to také, lehký nákladní automobil o nosnosti 1250 až 1500 kg. Základní rozdíl byl v motoru, tentokrát: S 1661cm výkon 30 k (22kW)/3000 min, který se současně montoval i do osobních vozů Škoda 430. Opět čtyřválec, klikový hřídel tentokrát uložený v šesti ložiskách a tlakovým mazáním. Jak přední náprava tak zadní měly opět odlišné pneumatiky, a také disky, přední upevněné pěti šrouby, zadní dokonce deseti.
Další zajímavostí je usazení plynového pedálu doprostřed mezi pedály spojky a brzdy, což ale Škoda v tomto období praktikovala běžně.

Škoda 104/II, typovým označením 918 u užitečnou hmotností 1500kg byla představena v roce 1937. Na první pohled šlo poznat, že se jedná o vůz s moderním zevnějškem. Kabina společně s kapotou a předními blatníky byla moderně zaoblená, chladič byl chráněn vkusnou moderní maskou. Pod kapotou se skrýval větší motor o výkonu 38k s nuceným oběhem chladící kapaliny převzatý z osobního, souběžně vyráběného Favorita. Polovina produkce Škoda 104/II typu 918 byla upravena dle požadavků Ministerstva národní obrany pro Československou armádu.
Všechna tato malá nákladní auta se vyráběla s řadou různých nástaveb.Samozřejmě základní verzí byl valník ale dále také různé dodavky, montážní vozy, malé autobusy pro 10 až 13 sedících cestujících, a jiné speciální nástavby.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jan Jan | E-mail | Web | 29. května 2014 v 10:48 | Reagovat

Tak tyhle staré obrázky mě dokonale rozesmály. Je vtipný ten design, dnes už se používají jiné techniky, např. boček.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající