Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Historie automobilu (3.díl)

30. listopadu 2013 v 16:18 | rudla |  Historie vzniku automobilů

Další možnost elektřina.


Na Pařížské výstavě v roce 1889 slavila firma De Dion, Bouton se svýma vozítky velký úspěch a získala velké množství zakázek. Jenomže De Dion nebyl stále spokojen. Příčinou je návštěva stánku Daimlera&Benze která na výstavě předvedla Dionovu noční můru, výbušný motor. Pro statisíce návštěvníků výstavy jen další nepodstatný pokus o pokrok v dopravě. De Dion měl ale tušení že právě výbušný motor má budoucnost.

O tom ale později, protože na výsluní se drala další významná energie, která měla spousty příznivců, věřících, že nahradí všechny ostatní zdroje síly, jednalo se o elektřinu. Samozřejmě že elektrická energie nebyla, úplnou novinkou jenomže se teprve vyvíjela, a nikdo neznal její skutečné možnosti. Jako první dokázal uvést do pohybu dopravní prostředek elektrickou energii ruský fyzik Boris Semjonovič Jacobi, který na podzim roku 1838 zkonstruoval loď, kterou poháněl elektromotor napájený proudem z 320 článků. Tímto se B.S. Jacobi stal vynálezcem prakticky použitelného elektromotoru pro lodě ale i jiné dopravní prostředky.

Jacobiho elektromotor

První elektromobily vznikly pravděpodobně v Holandsku r. 1835 v Groningách. O rok později Ital Giusepe Dominico Botto sestrojil vozidlo, jehož elektromotor byl poháněn z galvanické baterie. Právě po vynálezu baterie se vývoj elektrických vozů pohnul rychle kupředu.

František Křižík

Velkou stopu v tomto směru nám zanechal náš inženýr František Křižík, zakladatel našeho elektrotechnického průmyslu, který se proslavil hlavně první elektrickou železnicí na trati Tábor - Bechyně a stavbou první elektrické lokomotivy pro vídeňskou městskou železnici. Myšlenkou, sestrojit elektromobil se zabýval již od roku 1895. Jeho vozidla se na tehdejší dobu vyznačovala vynikající konstrukcí. Snažil se dokázat že, elektřina je vhodná i k pohonu silničních vozidel. První elektrické auto mělo, Elektromotor o síle 5 k., byl zavěšen u zadní osy, kterou poháněl planetárním soukolím, což nahrazovalo dnešní diferenciál. Akumulátor byl uložen v zadní části vozu. Dalším Křižíkovým vozidlem bylo benzino-elektrické auto s motorem Laurin & Klement o 25 k.. Tohle auto bylo vystaveno na Jubilejní výstavě obchodní komory r. 1908 kde se těšilo velké pozornosti. Po Křižíkovi se sestrojit dokonalý elektromobil pokoušelo mnoho konstruktérů, jenomže na výsluní se dral benzínový motor, který později ovládl silniční dopravu.

Křižíkův elektromobil.


Elektromobily při svém vývoji upřednostňovaly své výhody, jako tichý chod, pružnost, lehká ovladatelnost, snadné a spolehlivé startování a rychlost. Bohužel mají taky jednu velkou nevýhodu, kterou je právě akumulátor, jehož kapacita je nedostatečná a právě proto dojezdová vzdálenost jen kolem 100 km. Je ale možné že elektromobil neřekl poslední slovo. S tisku se dočítáme o spoustě zlepšovatelů, kteří se pokoušejí o zdokonalení akumulátorů a snížení spotřeby elektromotorů. Hlavně v Americe mají auta na elektriku značnou podporu. Možná ani František Křižík nedoufal, že po sto létech od sestrojení jeho benzino-elektrického automobilu, se o totéž bude docela úspěšně pokoušet celá řada renovovaných, hlavně Japonských firem, pod označením hybridní motory. 4 díl

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající