Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



Tatra 805

24. října 2013 v 21:02 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta

Tatra 805




Po skončení 2. Světové války se Československá armáda potýkala s velice složitou situací ve vybavení armádního autoparku, ve kterém vlastnila vozidla kořistní nebo zavlečená, která na našem území zůstala po ústupu německé armády. Tyto vozidla byla v dezolátním stavu, a jejich typová a značková roztříštěnost znemožňovala dostatečný přísun náhradních dílů. Proto jedením z hlavních úkolů tehdejší vlády bylo zajistit naší armádě moderní kvalitní a konsolidovanou automobilovou techniku. Velké nákladní vozy armádě zajišťovala Tatra 111 která se vyráběla již během války, pro střední třídu nákladních vozů byla nově vyvinutá přelomová Praga V3S. Lehký nákladní automobil však armádě stále chyběl, a tak ČSLA vznesla požadavek na konstruktéry tatry v Kopřivnici k vyvinutí, lehkého nákladního automobilu vhodného do terénu s užitečnou hmotností 800kg a s vysokou tažnou silou.
Jako základ nového vozidla tatrováčtí konstruktéři použili podvozek předešlých prototypů terénních speciálů, Tater 803 a 804. Jednalo se o páteřový rám tvořeny ze dvou profilů v tvaru U spojených příčkami. Na rám pak navazovaly v předu i vzadu rozvodovky s výkyvnými nápravami a s redukcemi v kolech. Díky těmto redukcím byl zvýšen celkový převodový poměr, tedy i tažná síla a také se zvětšila světlá výška vozidla. Všechny nápravy byly odpruženy torzními tyčemi.

Motor osmiválcový benzínový vzduchem chlazený, měl válce ve dvou řadách po čtyřech do V. Vrtání válců 75 mm, zdvih 72 mm, celkový obsah válců 2545 cm. Při kompresním poměru 1:6,5 a 4200 ot/min. maximální výkon motoru 75 k. Každý válec byl samostatný a měl svojí hliníkovou hlavu s půlkulovým spalovacím prostorem. Každý válec šel i s hlavou od motoru jednotlivě odmontovat. Mazání bylo oběžné tlakové s odsávacím čerpadlem. Odsávací olejové čerpadlo nasávalo olej ze zadní části klikové skříně a dopravovalo jej do nádrže namontované v přední části motoru: Výtlačné čerpadlo nasávalo olej z nádrže a poté ho vytlačovalo na jednotlivá mazací místa. Tyto čerpadla byla poháněna od klikového hřídele. Výhodou tohoto mazání bylo, že motor byl dobře mazán i při jízdě v terénu nebo při prudkém stoupání či klesání. Chlazení motoru zajišťovala dvě chladící dmychadla poháněná od řemenice na klikovém hřídeli. Chladící vzduch přiváděly vodící plechy nejprve na teplejší výfukovou stranu hlav a teprve potom tento ohřátý vzduch ochlazoval sací stranu. Tím bylo zajištěno stejnoměrné chlazení a hlavy válců se nedeformovaly.
Na motor byl použit dvojitý karburátor SOLEX, typ 30 AAJP. Palivové čerpadlo poháněné od vačkového hřídele bylo umístěno na předku motoru. Čtyřstupňová převodovka přírubou spojena s dvoustupňovou přídavnou (redukční) převodovkou. Automobil tady měl osm různých převodových stupňů pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad. Všechny převodové stupně mají kola ve stálém záběru, nehlučná šikmá ozubení, a řadí se přesouvacími objímkami
Šasi páteřové, nástavné konstrukce podobné jako u tatry 111. Tedy centrální roura, na které jev přední časti připevněn motor s převodovkou a přední rozvodovkou s nápravou, vzadu byla nosná roura zakončena zadní rozvodovkou s nápravou. Zadní i přední náprava byly poháněny od hnaného hřídele přídavné převodovky. Náhon předních kol se zapínal jen v případě potřeby. Přední i zadní náprava měly kyvadlové polonápravy soustavy Tatra. Obě nápravy téměř totožné konstrukce a ze stejných součástek. Na hřídele předních kol byly osazeny dvojité homokinetické klouby. Čelní diferenciály obou náprav měly závěr ovládaný jedinou pákou. Řízení bylo na levé straně, s globoidním šnekem a kladkou.



Všechny polonápravy měla Tatra 805 nezávisle odpérované podélně uloženými torsními tyčemi, které byly uloženy poblíž páteřového nosníku, na každé straně dvě nad sebou, aby mohly být delší a tím odpérování měkčí. Pevná lůžka zkrutných tyčí byla umístěna přibližně uprostřed šasi. Na koncích zkrutných tyčí byla nasazena pérovací ramena, která jsou kloubově spojena s polonápravami vybavenými dvojčinnými olejovými pákovými tlumiči pérování.

Provozní kapalinové brzdy působily na všechna kola. Mechanická ruční brzda jen na kola zadní.

Kabina řidiče trambusového typu, byla vytápěna teplým vzduchem z ohřívačů namontovaných pod sběrnými výfukovými troubami motoru. Ohebnými hadicemi a hubicemi se teplý vzduch přiváděl na přední okna. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce byl kryt motoru, po jehož odmontování byl docela dobrý přístup k horní části motoru. Přední okna šla vyklápět, což řidiči využívali hlavně v letních měsících. Kabina byla nesena pomocným rámem uchyceným na nosné rouře.
Tatra 805 měla konstrukčně sloužit hlavně v armádě, kde byla využívaná v mnoha provedeních. Nejvíce však jako valníková, ale taky jako rádiovozy, sanitky nebo různé skříňové nástavby. Civilní sektor však Tatrám 805 vytýkal malou hospodárnost provozu. Pro těžký teréní provoz byly tyto vozy značně převodovány, což samozřejmě zvětšovalo spotřebu paliva. Naproti tomu v civilním sektoru se nikdy plně nevyužili, vynikající teréní jízdní vlastnosti tohoto vozidla. Přesto ale Tatru 805 hojně využívaly, například požárníci, filmaři, policisté atd. Nejznámější Tatrou 805 se zřejmě staly 2 expediční, cestovatelů Hanzelky a Zikmunda, se kterými podnikly svou druhou část cesty kolem světa.
Tatra 805 se vyráběla v letech 1953 až 1960, v roce 1959 byla výroba převedena z Kopřivnice do AZNP Mladá Boleslav a ZVIL Plzeň, kde k Tatře 805 neměly žedný vztah. Jaký to mělo vliv na kvalitu výroby si určitě dokážete představit. Výroba byla ukončena v roce 1960.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Weir Weir | Web | 23. října 2014 v 12:24 | Reagovat

Nádherný stroj, takový mít na chatu na dříví.

2 Olda Olda | Web | 12. listopadu 2014 v 9:50 | Reagovat

Člověk si říká, kam se poděl fortel a inovační potenciál Tatrovky, jak jsme ho znali ze starých modelů...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající