Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



TATRA 138

28. října 2013 v 12:57 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta





Tatra 138 byla úspěšným a moderně zdokonaleným nástupcem slavné Tatry 111. Ze začátku neměla snadnou možnost k prosazení, protože slavná Tatra 111 si svojí velkou odolností a schopnostmi na svojí stranu naklonila mnoho tehdejších řidičů, kteří nevěřili, že tahle sice hezčí, pohodlnější a modernější novinka si dokáže poradit s těžkým terénem a klimatickými podmínkami stejně jako jejich milovaná T111. Čas však ukázal že, v Kopřivnici odvedli na Tatře 138 dokonalou práci.

VZNIK TATRY 138
Psal se rok 1952, když socialistická vláda rozhodla, že naše automobilky nebudou moci vyrábět dle vlastního uvážení, nýbrž produkce našeho automobilového průmyslu bude centrálně plánována. Kopřivnické Tatře byla přidělena výroba nákladních vozidel o tonáži sedm až deset tun. Konstruktéři Tatry přijali hozenou rukavici a pustili se do vývoje moderního a kvalitního nákladního vozu, který dostane těžký úkol, nahradit oblíbenou a nezničitelnou, doma i ve světě proslavenou tatru 111. Samozřejmě že základ nové tatry tvořila osvědčená tatrovácká klasika, tedy centrální nosná roura v předu osazena přední nápravou která pružila na torzních tyčích s nastavitelným přepětím, okus dále byla nosná roura osazena převodovkou, na kterou navazovala přídavná převodovka obě převodovky uloženy v jedné společné skříni. O kus dál byla nosná roura opatřena muzikusem obsahujícím rozvodovku první zadní nápravy, to samé pak u druhé zadní nápravy. Všechny nápravy měla tatra 138 samozřejmě výkyvné, díky jedinečné tatrovácké technologii
Odpružení zadních náprav zajišťovala listová půleliptická péra, tlumiče pérování byli klasické kapalinové.
Obrovskou změnou oproti tatře111 prošel motor který u tatry138 při stejném výkonu hodně odlehčil a zjednodušil.

Vzduchem chlazený naftový osmiválec s označením T 928, stačil ochlazovat jediný axiální ventilátor, který byl vsazen mezi dvě řady válců s uspořádáním do V s úhlem 75° a poháněn byl ozubeným soukolím od zadní části klikového hřídele. Automatickou Regulaci teploty motoru zajišťovala olejová spojka a termostat. Sací i výfukové ventily OHV rozvodem zvedal jediný vačkový hřídel poháněný stejně jako ventilátor ozubeným soukolím od zadní části klikového hřídele. Mazání motoru mělo suchou klikovou skříň s olejovou nádrží na 23 litů motorového oleje který se chladil, v olejovém chladiči který se dal v zimním období vypnout.
Převodovka manuální s pěti stupni, uložena společně s redukční dvoustupňovou s elektropneumatickým ovládáním v jedné skříni, na její zadní časti, byl uložen buben ruční brzdy. Mezistupně se řadili tlačítkem na řadící páce, stačilo stisknout během jízdy tlačítko a po sešlápnutí spojkového pedálu se mezistupeň automaticky zařadil. Spojka suchá dvoulampová, s kapalinovým ovládáním, a vzduchovým posilovačem. Od spojky se přenášel výkon motoru k převodovce krátkým kardanem. Elektropneumaticky se ovládaly i uzávěrky diferenciálů a zapínání předního náhonu.
Brzdy měla Tatra 138 klasické vzduchové, dvoukruhové, novinkou byla brzda motorová. Elektroinstalace byla, pod napětím 24 V což zajišťovaly dva akumulátory, které nabíjelo dynamo 24 V / 500W.
Moderní kabinu konstruktéři upevnili na pružné silentbloky, byla vybavena naftovým topením a seřiditelným sedadlem řidiče. Přehledná přístrojová deska byla umístěna pod volantem.
Toto v té době super moderní nákladní auto, se poprvé představilo v Brně na druhé výstavě Československého strojírenství v roce 1956. Společně s podobnou dvounápravovou Tatrou 137 vzbudily velký zájem návštěvníků a automobilových odborníků. Přesto se Tatra 138 na naše silnice dostávala jen pomalu, jelikož se současně stále vyráběla oblíbená Tatra 111 do roku 1962 a Tatra141 a 805 do roku 1959. Proto Tatra 138 začala plně ovládat trh až od roku 1963, a hned se stala důležitým vývozním artiklem, samozřejmě hlavně do socialistického sektoru. Nejvíce do SSSR kde stejně jako T. 111, dokázala odolávat obrovským mrazům a špatným cestám. Dále pak do Bulharska, Rumunska, Polska ale taky do Francie, Holandska nebo Rakouska. Celkem však do 40 států světa.
Celkem bylo vyrobeno 46 000 Tater 138 s velkým počtem nástaveb, valníky, sklápěčky, cisterny, jeřáby, bagry, vojenské speciály a hasičské nástavby. Výroba byla ukončena v roce 1971, kdy Tatra 138 byla nahrazena modernější Tatrou 148.
PÁR TECHNICKÝCH DAT
nosnost
12 tun

Počet náprav
3

Pohon
6 x 6

Rozchod předních kol
1920 mm

Zadních kol
1752 mm

Palivová nádrž
150 litrů

Olejová nádrž
22 litrů

Válce
8

Zdvihový objem
11762

Výkon
180 koní

Celková hmotnost
22 540kg

Celková délka
7 150 mm

šířka
2 438 mm

výška
2 440 mm

Spotřeba
30 litrů

Maximální rychlost
72 km/h

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jan Jan | E-mail | Web | 28. května 2014 v 8:59 | Reagovat

Já mám starou Tatru rád, ale říkám si, že na autech je vždy, co vylepšovat. Nemyslím teď tatru, ale spíše třeba auto, co máte doma. Chip tuning je luxusní záležitostí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající